7 629 lukukertaa ·
11 vastausta
8k lukukertaa
11 vastausta
EPS, Nivell tai purkaa perustuslaatta?
Hei!
Olemme suunnitelleet kellarin sisustuksen palauttamista talossa vuodelta 1974. Olemme kuivattaneet talon ISO drän -menetelmällä ja nyt aiomme palauttaa kellarin lattiat. Aiemmin on valettu kelluva betonilattia alla olevaan hiekkapatjaa, joka on nyt purettu, ja jäljelle jää vain pohjalaatta, joka on karkea ja epätasainen. Lattian tasolle on 10-13 cm korkeusero.
Käsityksemme mukaan vaihtoehtoja on kolme.
1. Valaa EPS 7 cm, raudoittaa sekä asentaa lattialämmitys EPS:n päälle, sitten tasoittaa 3 cm.
2. Sama kuin yllä, mutta ilman lattialämmitystä.
3. Nivellirimat ilmarakolla.
4. Purkaa pohjalaatta, eristää 30 cm, raudoittaa, asentaa lattialämmitys ja valaa betoni.
Olemme hyvin epävarmoja siitä, mikä olisi paras menetelmä kellarissamme. Kumpi on oikeastaan parempi, EPS vai nivelliratkaisu, jos pohjalaatta jää?
Kannattaako pohjalaatta purkaa ja tehdä kaikki uudelleen?
Onko halvempaa purkaa pohjalaatta ja palauttaa se eristämällä, lattialämmityksellä ja betonivalulla kuin EPS-menetelmällä?
Mikä on kustannustehokkain, halvin ja samalla paras ratkaisu?
Täällä on niin paljon taitavia ihmisiä, toivottavasti voitte ystävällisesti auttaa meitä mielipiteillänne tästä vaikeasta aiheesta.
Olemme suunnitelleet kellarin sisustuksen palauttamista talossa vuodelta 1974. Olemme kuivattaneet talon ISO drän -menetelmällä ja nyt aiomme palauttaa kellarin lattiat. Aiemmin on valettu kelluva betonilattia alla olevaan hiekkapatjaa, joka on nyt purettu, ja jäljelle jää vain pohjalaatta, joka on karkea ja epätasainen. Lattian tasolle on 10-13 cm korkeusero.
Käsityksemme mukaan vaihtoehtoja on kolme.
1. Valaa EPS 7 cm, raudoittaa sekä asentaa lattialämmitys EPS:n päälle, sitten tasoittaa 3 cm.
2. Sama kuin yllä, mutta ilman lattialämmitystä.
3. Nivellirimat ilmarakolla.
4. Purkaa pohjalaatta, eristää 30 cm, raudoittaa, asentaa lattialämmitys ja valaa betoni.
Olemme hyvin epävarmoja siitä, mikä olisi paras menetelmä kellarissamme. Kumpi on oikeastaan parempi, EPS vai nivelliratkaisu, jos pohjalaatta jää?
Kannattaako pohjalaatta purkaa ja tehdä kaikki uudelleen?
Onko halvempaa purkaa pohjalaatta ja palauttaa se eristämällä, lattialämmityksellä ja betonivalulla kuin EPS-menetelmällä?
Mikä on kustannustehokkain, halvin ja samalla paras ratkaisu?
Täällä on niin paljon taitavia ihmisiä, toivottavasti voitte ystävällisesti auttaa meitä mielipiteillänne tästä vaikeasta aiheesta.
Rakennan parhaillaan korotettua lattiaa, Subflooria, 45 mm eristeellä, joka on ripustettu eristyskannattimille yhdessä kellarihuoneista. Käytämme heidän metallijohteitaan.
https://subfloor.se/
https://subfloor.se/
Ok, näyttää olevan samanlainen kuin nivell-järjestelmä. Onko parempi rakentaa rakenteilla kuin valaa betonilla kellariin? Olen niin epävarma, mikä menetelmä on turvallisin ja paras käyttää kellarissa. Miten päädyit valintaan rakentaa rakenteilla betonin valamisen sijaan? Olisitko rakentanut rakenteilla, jos kyse olisi koko kellarista?Demmpa sanoi:
Osittain halusimme lämpimämmät lattiat kuin nykyinen eristämätön laatta, toisaalta muutamme hieman pohjaratkaisua, tästä huoneesta tulee makuuhuone. Kivijalka poistettiin, noin viisi cm paksu maalattu betonilattia, joka oli laatalla, seinät, ovikarmit jne. ovat/olivat valettuina betonilattiaan, mutta kaikki on laatalla.
Rungot täytyy rakentaa yhteen huoneeseen lisää, josta tulee työhuone.
Sitten kellarivarastossa aiomme laittaa klinkkeriä, aiomme poistaa betonilattian ja sitten tasoittaa ja laittaa klinkkerin.
Vapaa-ajanhuoneessa on Platon - styroksi - parketti.
Rungot täytyy rakentaa yhteen huoneeseen lisää, josta tulee työhuone.
Sitten kellarivarastossa aiomme laittaa klinkkeriä, aiomme poistaa betonilattian ja sitten tasoittaa ja laittaa klinkkerin.
Vapaa-ajanhuoneessa on Platon - styroksi - parketti.
Kyllä olemme tarkistaneet sen, mutta valitettavasti näyttää siltä, että vaahtobetoni ei sisällä niin hyvää eristyskykyä. Erityisesti eristyskyvyssä ja betonissa näyttää eps olevan lyömätön ja eristää vastaavasti 50% verraten solumuoviin. 10 cm eps vastaa 5 cm solumuovia, on meille kerrottu. Tämä tekee vaahtobetonista epäsopivan lattialämmitykselle.W witten sanoi:
Etkö aio tehdä kehikkoa kellarivarastossa jotta olisit samassa tasossa muiden lattioiden kanssa, sitten tasoitemassa ja laitat klinkkerit.Demmpa sanoi:
Osittain halusimme lämpimämmän lattian kuin tämänhetkinen eristämätön laatta, osittain muutamme hieman pohjaratkaisua, tästä huoneesta tulee makuuhuone.
Purtuimme pois noin viisi cm paksun maalatun betonilattian, joka oli laatan päällä, seinät, ovikarmeja jne ovat/bivät betoniin valetut, mutta kaikki seisovat laatan päällä.
Aiomme tehdä toisen huoneen, josta tulee työhuone.
Sitten kellarivarastoon asennamme klinkkerin, revimme pois betonilattian, sitten tasoitemassa ja keraamit.
Olohuoneessa on Platon - styroksi - parketti.
Olemme nyt alkaneet lähestyä ratkaisua kellariin. Se kallistuu kohti Nivell, subfloor tai Granab ventiloitua lattiaa, jotka vaikuttavat olevan paras vaihtoehto eristämättömälle peruslaatalle päästön välttämiseksi ja mahdollisen maankosteuden estämiseksi sekä, kuten olemme ymmärtäneet, nämä järjestelmät lasketaan hyväksytyiksi eivätkä ole riskejä rakenteellisesti kellarissa.
Kysymys, jota nyt pohdimme, on sitten Nivell vs Granab vs subfloor, minkä näistä kolmesta pitäisi valita. Nivell ja Subfloor vaikuttavat olevan samanlaisia, Granabilla on teräksinen runko, mikä näyttää paremmalta mahdollisen kosteuden suhteen.
Kysymys, jota nyt pohdimme, on sitten Nivell vs Granab vs subfloor, minkä näistä kolmesta pitäisi valita. Nivell ja Subfloor vaikuttavat olevan samanlaisia, Granabilla on teräksinen runko, mikä näyttää paremmalta mahdollisen kosteuden suhteen.
Ei, haluamme parkettia makuuhuoneeseen ja muihin oleskelutiloihin.L LiteForce sanoi:
Poraudin yläbetonikerroksen (noin 4-6 cm) itse laattaan asti, parkettilattia tulee olemaan noin 6 cm vanhan lattian yläpuolella.
Myös Subfloorilla on teräsrankoja, samat jalat ja eristekantajat sekä teräs- että puurunkoihin, me valitsimme teräsrankoja.L LiteForce sanoi:
Maksoimme noin 10kkr lattiareguleista, jaloista, betoninaulapusseista, eristekannattimista ja eristeistä.
Tilamme on noin 17 neliömetriä, mutta materiaali toimitetaan kiinteissä määrissä, ja reguleita riittää noin 10 neliömetriä lisää. Eristyksen kolmella paketilla oli juuri tarpeeksi, mutta otimme neljä varmuuden vuoksi.
Kun jatkamme seuraavan tilan kanssa, yritän optimoida, miten reguleita asetetaan ennen tilaamista.
Tilamme on noin 17 neliömetriä, mutta materiaali toimitetaan kiinteissä määrissä, ja reguleita riittää noin 10 neliömetriä lisää. Eristyksen kolmella paketilla oli juuri tarpeeksi, mutta otimme neljä varmuuden vuoksi.
Kun jatkamme seuraavan tilan kanssa, yritän optimoida, miten reguleita asetetaan ennen tilaamista.
Klikkaa tästä vastataksesi