15 025 lukukertaa ·
23 vastausta
15k lukukertaa
23 vastausta
Epäilyttävät alaohjauspuut (jälleen).
Sivu 1 / 2
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 117 viestiä
Olen parhaillaan kunnostamassa taloa, jossa on ollut ongelmia kosteuden, homeen, pahan hajun jne. kanssa. On mennyt hyvin tähän asti, ja nyt olen viimeisellä osalla ryömintätilassa, kun tein uuden löydön.
Hirsien väri tummenee koko ajan, mitä lähempänä seinää ollaan, ja ne ovat todella mustia. En saa selville, onko kyseessä lahoaminen, koska puu itsessään tuntuu kovalta. Onko olemassa jotakin ainetta cuprinolin lisäksi, mitä käytettiin 60-luvulla suojaamaan hirsiä?
Se näyttää melkein kreosoottikäsitellyiltä rautatiepölkkyiltä/puhelinpylväiltä...

Hirsien väri tummenee koko ajan, mitä lähempänä seinää ollaan, ja ne ovat todella mustia. En saa selville, onko kyseessä lahoaminen, koska puu itsessään tuntuu kovalta. Onko olemassa jotakin ainetta cuprinolin lisäksi, mitä käytettiin 60-luvulla suojaamaan hirsiä?
Se näyttää melkein kreosoottikäsitellyiltä rautatiepölkkyiltä/puhelinpylväiltä...

Jos se on kreosootti, niin se on käytännössä yhtä paha kuin home. En ole varma, mutta olen melko varma, että kreosoottia pitäisi ehdottomasti välttää sisätiloissa.
Painekyllästetyt puut voivat myös haista, vaikka ne eivät lahoaisi, mutta sen tiesit varmasti jo.
Mutta pistä veitsi puuhun ja tee oma arvio siitä, kuinka hyvä puu on.
Painekyllästetyt puut voivat myös haista, vaikka ne eivät lahoaisi, mutta sen tiesit varmasti jo.
Mutta pistä veitsi puuhun ja tee oma arvio siitä, kuinka hyvä puu on.
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 117 viestiä
Mietin, miten saada selville materiaali/aine. Hmm, vanhat telepylväät, ovatko ne kreosootilla käsiteltyjä kokonaan niin, että puu on musta kauttaaltaan?magnu sanoi:Jos se on kreosootia, niin se on periaatteessa yhtä paha kuin home. En ole varma, mutta olen aika varma, että kreosootia pitäisi ehdottomasti välttää sisätiloissa.
Painekyllästetyt hirret voivat myös haista, vaikka ne eivät mätänisi, mutta sen tiesit varmaan jo.
Mutta laita veitsi hirsiin ja tee oma arvio puun laadusta.
Painekyllästettyä se ei ole eikä myöskään cuprinol, sillä se olisi vihreämpää.
Alan nyt ymmärtää tätä epäilyttävien rakennusmateriaalien vastaista taistelua, mutta näin tummaa puuta en ole aiemmin kohdannut.
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 117 viestiä
Oletko porannut näytteitä puusta ja onko se tumma pinnalla, eli jotain ainetta on sivelty päälle.
Minusta se tuoksui hiilimakasiinilta tai vanhalta hirsitalolta, kun aloin porata sitä. Muistutti terva, melko pistävä haju.
Katsotaan miltä hajunäytteet tuntuvat parin päivän kuluttua.
Minusta se tuoksui hiilimakasiinilta tai vanhalta hirsitalolta, kun aloin porata sitä. Muistutti terva, melko pistävä haju.
Katsotaan miltä hajunäytteet tuntuvat parin päivän kuluttua.
Shadowfire: Niin, sellaiset ovat muutamat reglat minun krypkellarissani myös. Tarkastaja, joka tarkasti naapuritalon, puhui ruskeasta cuprinolist. Isä taas uskoo, että se on asfaboardi, joka on värjäytynyt kosteuden vuoksi aiemmin. Tietääkö joku, värjääkö asfaboard ollenkaan?
Minun tapauksessani reglat ovat vain pinnallisesti värjäytyneet/käsitellyt mutta edelleen kivikovat.
Minun tapauksessani reglat ovat vain pinnallisesti värjäytyneet/käsitellyt mutta edelleen kivikovat.
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 117 viestiä
Jepp, olen nyt tehnyt hajutestejä useille osille. Vain tietyt hirret ovat ruskeita ja se on vain pinnallista. Kaikki viittaa ruskeaan cuprinoliin. Hajutestit eivät osoittaneet mitään erityisen vaarallista hajua, vain tietty cuprinolin tuoksu havaittiin, mutta ei hometta tai muuta. Olen vaihtanut pari osaa, jotka mielestäni olivat hieman "rumia" ja helppo vaihtaa. Muut saavat jäädä, koska minulla on muuten hyvä ryömintätila alhaisella ilman kosteudella (liian suuri kuivain).jzz sanoi:Shadowfire : Juuri tuolta näyttävät jotkut koolaukset minun ryömintätilassanikin. Tarkastusmies, joka tarkasti naapuritalon, puhui ruskeasta cuprinolista. Isä puolestaan uskoo, että se on kostutettuna asfalttilevy, joka on värjännyt tukipuut. Tietääkö kukaan, värjääkö asfalttilevy ollenkaan?
Minun tapauksessani koolaukset ovat vain pinnallisesti värjättyjä/käsiteltyjä, mutta silti kivikovia.
Tältä näytti osa, jonka heitin pois... kuvassa näkyy, mistä olen ottanut haju- ja porausnäytteitä.

Se näyttää täsmälleen samalta kuin minun 60-luvun annebergshus. Lattiaeristeissä oli paljon toivomisen varaa ja koko välipohjassa oli tervapaperia. Revinkin pois koolaukset, vaikka niissä ei ollut mitään vikaa, mutta tarvitsin enemmän jäykkyyttä.
Minun tapauksessani ajattelin, että mustuus johtui liasta, koska lattian tuuletus oli hyvä yhdessä paperin kanssa. Cupprinoitua oli perustuspuu.
Minun tapauksessani ajattelin, että mustuus johtui liasta, koska lattian tuuletus oli hyvä yhdessä paperin kanssa. Cupprinoitua oli perustuspuu.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Mene ulos raittiiseen ilmaan ja hengitä sisään nenän kautta ja ulos suun kautta pari kertaa.A ansgar46 sanoi:
Mene sitten sisään ja haista esinettä hengittämällä sisään nenän kautta.
Miltä se haisee?
Vaatii tietysti, että on normaali tai parempi hajuaisti.
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 117 viestiä
Valitettavasti se ei ole aivan niin yksinkertaista. Aivot ja hajuaisti pystyvät ohittamaan tiettyjä hajuja tai vääristämään niitä, mikä monimutkaistaa asiaa. Ei riitä, että hengittää raitista ilmaa ja menee sisään haistelemaan jotain saadakseen nollattua hajuaistia. Yleensä kestää vähintään 24-48 tuntia toisessa ympäristössä saadakseen nollatun hajuaistin.KnockOnWood sanoi:
Juuri tämä on syy, miksi henkilö, jolla on huono hygienia, ei itse huomaa haisevansa pahalta, sillä aivot ja hajuaisti ovat ohittaneet sen hajun, joten se "ei ole olemassa" kyseisen henkilön maailmassa. Samalla tavalla henkilöt, jotka asuvat sairastuttavissa taloissa, eivät yleensä huomaa, että heidän vaatteensa ovat saastuneet hajusta - kun taas ympäristö havaitsee sen välittömästi. Samalla tavalla kuin voi istua "kakkosella" huussissa rauhassa välittämättä hajusta, kun taas jos joku muu on käynyt samalla huussilla, se voi haista pahalta - vaikka itse on tuottanut vastaavaa jätettä.
Olen kuitenkin huomannut, että hajuaisti nollautuu tilapäisesti kallon värähtelyistä, mikä tapahtuu, kun harjaan hampaita sähköhammasharjalla. Kummallista kyllä huomaan silloin hajuja, joita en ole aiemmin tuntenut (eikä sillä ole mitään tekemistä suuhygienian kanssa, vaan se tulee talosta).
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 117 viestiä
Hajunäytteitä tehdään usealla tavalla, joko ottamalla fyysisesti pala materiaalia esim. eristeitä tai jyrsimällä pala pois sokkelista ja laittamalla se pussiin. Mieluiten tuplapusseihin. Sitten suljetaan pussi ja annetaan sen hautua jonkin aikaa ennen kuin avataan sisältö ja haistellaan sitä. Kun on kyse sairaista taloista, täytyy sisältö avata jossain muualla (tai pyytää tuttua, jolla ei ole sairas talo, haistamaan puolestasi). Muuten on riski, että oma hajuaisti on jo tottunut juuri siihen hajuun, niin että haistettaessa materiaalia se tuntuu raikkaalta, vaikka se onkin hajustunutta.A ansgar46 sanoi:
Hajunäytteitä tehdään myös ripustamalla esim. vastapestyä kangasta (ilman huuhteluainetta tai pesuainetta, mutta pestynä 90 asteessa) eri puolille tiloja. Sitten annetaan niiden roikkua siellä 7–10 päivää tai enemmän. Jos on hajulähde, joka hajustuttaa tekstiilejä ja orgaanista materiaalia, niin kangaspalat vetävät itseensä hajua. Sitten tehdään samalla tavalla, laitetaan ne pusseihin, ehkä merkitään, missä huoneessa ne ovat olleet, ja avataan ne muutaman päivän kuluttua toisessa ympäristössä (tai pyydetään tuttua kokeilemaan).
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Kyllä, olet tietysti oikeassa! Mutta ajattelin eniten keskustelun aloittajan purettuja ja ulos heitettyjä puuosia. Olin tehnyt niin uusien talossamme ensivuosina, että pyysin ihmisiä, jotka tulivat käymään, kertomaan, jos heidän mielestään uusi talomme haisi joltakin. Ennen kaikkea siksi, että käytimme ilmanvaihtoa melko alhaisella tasolla.S shadowfire sanoi:
Kyllä, kestää useita päiviä, että hajuaisti "nollautuu" 
Meillä on asunnon lisäksi vapaa-ajan asunto. Kun matkustaa niiden välillä ja saapuu jompaankumpaan paikkaan, huomaa, että vapaa-jan asunnossa on kymmenen vuotta sitten asunut tupakoitsija. Kotona tunnemme, että siellä on ollut koiria.
Tuoksut ovat seinissä ja niitä ei voi siivota pois. Sulkumaalaus ja uudet pintamateriaalit kaikkialle saattavat poistaa ne ajan myötä.
Meillä on asunnon lisäksi vapaa-ajan asunto. Kun matkustaa niiden välillä ja saapuu jompaankumpaan paikkaan, huomaa, että vapaa-jan asunnossa on kymmenen vuotta sitten asunut tupakoitsija. Kotona tunnemme, että siellä on ollut koiria.
Tuoksut ovat seinissä ja niitä ei voi siivota pois. Sulkumaalaus ja uudet pintamateriaalit kaikkialle saattavat poistaa ne ajan myötä.
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 077 viestiä
Asfaltboardi ei värjää, mutta se voi homehtua torppariperustuksessa. Lisäksi se päästää tuulen suoraan läpi. Ota pala puuta, laita se muovipussiin ja kysy esimerkiksi Anticimexiltä, mitä se voisi olla. Jos sinulla on näyte pussissa, se alkaa haista jonkin ajan kuluttua.J jzz sanoi:Shadowfire: Minulla on myös samanlaisia lautoja ryömintätilassani. Tarkastusmies, joka tarkasti naapuritalon, puhui ruskeasta cupinolista. Isä sen sijaan uskoo, että asfaboardi on värjännyt sen, koska siellä on ollut kosteutta kerran. Tietääkö kukaan, värjääkö asfaboardi ylipäänsä?
Minun tapauksessani laudat ovat vain pinnallisesti värjäytyneitä/käsiteltyjä, mutta yhä kivikovia.
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 117 viestiä
Kunnollinen otsonikaasutus voi auttaa, jos katkaisee ilmanvaihdon tai minimoi sen ja lähtee lomalle tai muualle samalla. Olen useiden vuosien ajan käyttänyt otsonilaitetta sairaassa talossani juuri hajun poistamiseen ja passiivisten hajulähteiden, eli hajuntuoksuttaman materiaalin, torjumiseen.M MagHam sanoi:Kyllä, hajuaistin "nollaaminen" kestää useita päiviä
Meillä on asuintalon lisäksi myös vapaa-ajan asunto. Kun matkustaa niiden välillä ja saapuu jompaankumpaan paikkaan, huomaa, että vapaa-ajan asunnossa asui 10 vuotta sitten tupakoitsija. Kotona taas huomaamme, että siellä on ollut koiria.
Se istuu seinissä eikä sitä voi siivottamalla poistaa. Estomaalaus ja uudet pintamateriaalit kaikkialle saattaisivat ajan myötä poistaa sen.