Googlaamalla se näyttää siltä kuin ne olisivat talokuoriaisen tekemiä reikiä. En kuitenkaan ole asiantuntija, joten voin tietysti olla täysin väärässä.
Edit: voisi olla tämä http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-virke1/Praktbaggar/
Voi myös olla Hästmyra tai Strimlig trädgnagare.
Tarkista huolellisesti muu lähettyvillä oleva puuaines ja ota yhteyttä mieluiten Anticimexiin, jotta he voivat todeta, ettei itse taloon ole suurempaa vahinkoa.
Oliko aiemmin reikiä, sillä näyttää siltä, että ne on höylätty reikien syntymisen jälkeen. Ja mitä voin nähdä, ne näyttävät liittyvän sinipuu-ilmiöön. Mistä olet ostanut puutavaran?
Andersson: en ole nähnyt niitä aiemmin, mutta olen samaa mieltä kanssasi siitä, että se näyttää olevan ennen kuin puutavara höylättiin. Kysymystä voisi ehkä selventää: Onko riski, että eläimet jäävät puuhun sen jälkeen, kun ne ovat lopettaneet syömisen siitä?
En ole varma, mistä juuri tämä puutavara ostettiin, minulla on pari eri paikkaa, joista yleensä ostan, joten en halua arvata väärin..
Saattaa hyvinkin olla, että puussa on toukkia. Se on kuitenkin jo pilalla, joten leikkaa ja halkaise hieman paloja saadaksesi selville, ovatko toukat yhä siellä. Sinipuu ja vahingoittunut puu pitää lajitella pois jo sahalla/höyläämöllä, joten mietin, onko se ostettu yksityisesti joltakin pienemmältä kotisahurilta, joka ei ole ollut niin huolellinen.
Sinisiipiä minulla on ollut kotona, mutta vain halki lyödyssä kuivassa polttopuussa. Voit helposti kuulla toukkien nakerruksen.
Leikkaa auki muutamasta kohdasta nähdäksesi, onko siellä toukkia, muuten ne kuoriutuvat keväällä ja muuttuvat sinimustiksi kovakuoriaisiksi.
Halki lyödyssä polttopuussani meni kaksi kautta ennen kuin ne katosivat.