Olen ajatellut kaataa useita tammeja metsääni tänä talvena, onko kenelläkään vinkkejä parhaasta tavasta kuivata tammea. Pitäisikö tukit olla pinottuna jonkin aikaa ennen sahaamista vai voiko ne sahata heti hakkuun jälkeen?

Åsa Lund
Enoni mukaan pitäisi sahata kuivattua puutavaraa, jotta laudat eivät myöhemmin vääntyisi. Jos kaataa puita, joissa on lehdet, lehdet auttavat poistamaan kosteutta puusta.

Kiitos vastauksesta, olen aina luullut, että puut pitäisi kaataa talvella, kun on kylmä eikä puussa ole nestettä. Ehkä on hyvä idea kaataa tähän aikaan vuodesta... mutta paljon vaivaa lehtien kanssa tulee olemaan.

Åsa Lund
Juuri siksi puita kaadetaan talvella, luulen
Helpompaa
Jos tarvitset puutavaraa polttopuuksi, ei ole sama kuivattaa ennen työstämistä kuin rakennuspuuta varten

Plankit tulisi mielellään sahata suoraan. Juuri tammen kohdalla (joka kestää mätänemistä suhteellisen hyvin) ei haittaa paljoa, vaikka kaatamisesta kestäisi jonkin aikaa ennen kuin tukit sahataan plankiksi, mutta siitä ei ole myöskään mitään etua. Koko tukki kuivuu suunnattoman hitaasti, jos lainkaan. Sinun pitäisi muistaa tiivistää jokaisen tukin leikkauspinnat mahdollisimman pian kaatamisen jälkeen, jotta vähennät päätypinnan halkeilun riskiä. Kun plankit on sahattu, ne tulisi pinota ja suojata sateelta ja sitten kuivata ulkona ilmassa ensin joitain vuosia ja lopuksi sisätiloissa talvella muutaman kuukauden ajan, jotta niistä tulisi työstökuivia.

Kiitos vinkeistä...luulen, että kaadan tammet nyt talvella ja sahaan ne lankuiksi. Olen kunnostanut "torkvind"-piharakennuksen, jossa voin latouttaa ja pinota melko paljon puutavaraa. Tiedän, että kalustekäyttöön tarkoitetun puutavaran kosteuspitoisuus pitäisi olla 8-12 %, mutta kuinka paljon tai vähän sen pitäisi olla sisätilojen lattian laittamiseen esim.? ja jos kuivuminen kestää 10 vuotta, niin kai sitten lapsenlapset saavat laittaa lattian...ha ha

Charly Lima Charly Lima sanoi:
Kiitos vinkeistä...luulen että kaadan nämä tammet nyt talvella ja sahaan ne lankuksi. Olen kunnostanut "torkvind" ulkorakennuksen, jossa voin pinota ja säilyttää melko paljon puuta. Tiedän, että huonekaluiksi tarkoitetun puutavaran kosteusprosentti tulee olla 8-12%, mutta kuinka paljon tai vähän sen pitäisi olla, kun esimerkiksi laitetaan lattia sisätiloihin? ja jos sen kuivaaminen kestää 10 vuotta, niin saavat kai lapsenlapset sitten laittaa lattian...ha ha
Sisälattia on yksi niistä puutavaroista, joiden täytyy olla erityisen kuivaa. Erityisesti, jos lattian alla on lattialämmitys.

Se on paksuus, joka määrittää kuinka kauan se kestää (samoin kuin lämpö, ilmankosteus ja ilmanvaihto) mutta jos ajattelemme 25mm paksuja lattialautoja, ne voidaan kuivata vuodessa ongelmitta. Huomioi kuitenkin, että lämmittämättömässä ulkorakennuksessa se ei kuivu juuri lainkaan lokakuu -> helmikuu, ainakaan Etelä-Ruotsissa. Sahaa se nyt talvella ja pinoa ulkorakennukseen. Ensi vuoden loppusyksystä sinun tulisi tuoda se lämmitettyyn tilaan voidaksesi kuivata se viimeisen verran alaspäin, 17-18%:sta <10%:iin. Tällöin voisit asentaa lattian huhti-toukokuu 2021.

Missä olet, CL? Jos olet lähistöllä, voimme olla kiinnostuneita muutamasta plankasta, kun ne ovat kuivuneet, jos niitä jää yli.

V vectrex sanoi:
Sisäläisten lattioiden tulee olla erityisen kuivia, erityisesti jos aiot asentaa lattialämmityksen.

Paksuus vaikuttaa siihen, kuinka kauan kuivaaminen kestää (sekä lämpö, ilmankosteus ja ilmanvaihto), mutta jos ajattelemme 25 mm:n paksuisia lattialautoja, ne voidaan kuivata ilman ongelmia vuodessa. Sinun tulisi kuitenkin harkita, että lämmittämättömässä ulkorakennuksessa kuivaus ei juurikaan etene lokakuu-> helmikuu, ainakin eteläisessä Ruotsissa. Sahaa ne nyt talvella ja aseta ne ulkovarastossa. Ensi vuoden loppusyksyllä sinun tulisi siirtää ne lämmittämättömästä tilasta lämpimään huoneeseen, jotta ne voivat kuivua viimeisetkin prosentit, 17-18% -> <10%. Tällöin voit asettaa lattian huhti-toukokuussa 2021.
Kiitos vinkistä. Kuinka kuiva puu tulee olla, jos haluat kunnostaa lämmittämätöntä ulkorakennusta, kuten navettaa?

kashieda kashieda sanoi:
Missä sinä olet, CL? Jos olet lähellä, saatamme olla kiinnostuneita muutamista laudoista, kun ne ovat kuivuneet, jos sinulta jää yli.
Olen Blekinge ja Småland rajalla, ota yhteyttä tällä foorumilla vuoden 2020 alussa, silloin tiedän kuinka paljon puutavaraa minulla on ja kuinka paljon voin luovuttaa.

• Tykkään
kashieda
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.