11 406 lukukertaa ·
40 vastausta
11k lukukertaa
40 vastausta
Eivätkö nykypäivän talot ole voimakkaasti ylimitoitettuja?
Oletko varma?Glufsglufs sanoi:
Jos tuulee 108 km/h, se ei kerro minulle mitään. 30 m/s taas tiedän, mitä se on. Ja 10 m/s on usein se, mikä puhaltaa. Ei kai kukaan tiedä, mitä vastine noin 40 km/h on?
Omalta osaltani voin helpommin suhteuttaa, kuinka nopeasti esimerkiksi 100 km/h menee, kuin jos joku sanoo, että "nopeus on nyt 30 m/s". Ne, jotka asuvat/olet usein veden äärellä, voivat ehkä yhdeksälteen suhteuttaa eri tavalla, sillä he tuntevat tuulennopeuksia useammin ja puhuvat niistä useammin käyttäen m/s. Itse suosin suhteuttaa m/s, kun olen menossa merelle, ja suhteutan silloin tuulen aaltoihin ja päinvastoin tarkistamalla vaahdon, mutta maalla ja sitten myös tavallisen ihmisen kohdalla km/h voi olla helpompi suhteuttaa.
1500 N, väittäisin.Alfred Jonsson sanoi:
Jos sitten oletamme, että pääty on 20 m², se vetää/työntää 3 tonnilla. Suunnilleen kuin kytkeä traktori kiinni ja vetää.
A
Alfred Jonsson
Estetty
· Västra Götaland
· 208 viestiä
Alfred Jonsson
Estetty
- Västra Götaland
- 208 viestiä
Pari viikkoa sitten näin 1 m + 3,5 metrin tiivistä puuaitaa, jossa oli 5 kappaletta tämän mallin tolppiaKorvgubbe sanoi:
http://webservice.oxygenekatalog.dk/getpic.aspx?ImgSize=3&ImgID=45517
Ne oli pultattu betoniin ja tapahtuneena oli, että kaikki alaosat olivat jääneet paikoilleen, mutta ne olivat vahvasti taipuneet ja 3 tolpan alaosissa hitsaussaumat olivat kokonaan pettäneet, joten aita olisi varmaan kaatunut, ellei olisi ollut kulmarautoja, jotka kiinnittivät sen yhteen seinään.
Tämä näin pienellä alueella kuin 3,5 neliömetriä, silloin on tuullut kunnolla. d^_^b
Mutta ajattele, että ajat autolla 108 km/h ja pistät pääsi ulos ikkunasta tai nouset seisomaan kattoluukusta. Jo pelkästään käden ojentaminen siinä vauhdissa käy todella raskaaksi.haavard sanoi:
A
Alfred Jonsson
Estetty
· Västra Götaland
· 208 viestiä
Alfred Jonsson
Estetty
- Västra Götaland
- 208 viestiä
Kokeilepa sitten pitää parin neliömetrin kokoista puupaneelia sillä vauhdillaandersmc sanoi:
:wow:
Olen onnistunut murtamaan muutaman kipsilevyn, kun ne ovat liehuneet katossa, kun on ajanut liian kovaa.
Mutta on melko vähän taloja vanhoilta ajoilta, jotka kaatuvat myrskyssä
Jotain, mistä olen kiitollinen *S*, mutta vahvistin kuitenkin vähän pari vuotta sitten, kun olin väsynyt naksumiseen, tai oikeastaan olin silloin hieman huolissani hirmumyrskyvoimasta.
/Kent
Jotain, mistä olen kiitollinen *S*, mutta vahvistin kuitenkin vähän pari vuotta sitten, kun olin väsynyt naksumiseen, tai oikeastaan olin silloin hieman huolissani hirmumyrskyvoimasta.
/Kent
Vahvistaminen ja yksittäisten osien vahvempi rakentaminen kestävyyden parantamiseksi voi tarkoittaa, että voimat siirtyvät muihin paikkoihin. Joissakin tapauksissa liian jäykkä rakenne voi tarkoittaa, että jokin osa rikkoutuu sen sijaan, että käytettäisiin materiaaleja, jotka joustavat hieman, kaikki riippuu materiaalin tyypistä. Jos talo joustaa hieman, rakenne voi kestää voimia esimerkiksi kovassa tuulessa. Jos alkaisi vahvistaa tiettyjä osia niin, että joustavuus poistuu, nämä voimat voivat siirtyä muihin osiin, kuten kiinnityksiin, jotka kuormittuvat entistä enemmän ja suuremmalla voimalla.
Mitä tuuleen tulee, kaikki liittyy m/s:ään, joten minulle km/h on vain hämmentävää (en ole veneihminen).
Spontaanisti tuntuu, että taloissa on nykyään ylimitoitus, jota osittain voidaan kyseenalaistaa. Onhan erittäin harvoin nähty tavallisen omakotitalon romahtavan sään/tuulen vuoksi, jos rakenne on ehjä eikä siihen ole vaikuttanut laho tai vastaava. Eikö mitoituksia aja eristämisvaatimus, kun se tekee sekä seinistä että ullakon kattorakenteista paksumpia, jotta eristys mahtuu? Seinät, jotka ovat 250-300 mm paksuja, eivät ole lujuuden kannalta.
Mitä tuuleen tulee, kaikki liittyy m/s:ään, joten minulle km/h on vain hämmentävää (en ole veneihminen).
Spontaanisti tuntuu, että taloissa on nykyään ylimitoitus, jota osittain voidaan kyseenalaistaa. Onhan erittäin harvoin nähty tavallisen omakotitalon romahtavan sään/tuulen vuoksi, jos rakenne on ehjä eikä siihen ole vaikuttanut laho tai vastaava. Eikö mitoituksia aja eristämisvaatimus, kun se tekee sekä seinistä että ullakon kattorakenteista paksumpia, jotta eristys mahtuu? Seinät, jotka ovat 250-300 mm paksuja, eivät ole lujuuden kannalta.
Näin on. Mutta sen sijaan, että rakennettaisiin kantavat runkorakenteet 220x45 kanssa kylmäsiltoineen, voisit rakentaa älykkäämmin ulomman kantavan rakenteen 95x45 tai 120x45 avulla ja sisäseinän, joka on tyyppiä 95x45, ja jolla on tyyppiä 70-95 mm paksu katkeamaton eristykerros molempien seinien välillä.AndersS sanoi:
Voidaanhan vähentää hieman kylmäsiltoja, säästää rahaa ja lisätä eristystä hieman rakentamalla 200-300 mm paksuja seiniä, mutta ohuemmilla koolauksilla.
Jotta kestää 500Nm paineen, täytyy puristaa juuri 500Nm
Tuulen nopeus m/s kertoo minulle kaiken, km/h taas ei paljoa, epäilen että sama koskee useimpia, koska säätiedotuksissa tuuli ilmoitetaan juuri m/s.
Ei ole ollenkaan harvinaista, että rakennusosiin kohdistuu ulospäin suuntautuva paine, kun tuulee kovasti, päinvastoin, sanoisin että se on hyvin yleistä, ja juuri se aiheuttaa usein tuulesta johtuvia vahinkoja rakennuksille. Katot usein haluavat löytää uuden paikan juuri tällä tavoin. Sama ilmiö saa lentokoneet lentämään.
Kyllä, jos seisoo lastulevyn kanssa tai vastatuulessa 16m/s, ei se tapahdu rankaisematta, ellei ole todella vahva
Mutta miettikää, että nostatte 150 m2 purjeen purjeveneellä siinä tuulessa. Silloin, ystäväni, puhutaan adrenaliiniryöpystä, voin kertoa. Kerran pienemmällä veneellä, jolla ei ollut ihan niin paljon purjetta, menimme ohi RIB:stä
Yihaa
Jotta kestää 500Nm paineen, täytyy puristaa juuri 500Nm
Tuulen nopeus m/s kertoo minulle kaiken, km/h taas ei paljoa, epäilen että sama koskee useimpia, koska säätiedotuksissa tuuli ilmoitetaan juuri m/s.
Ei ole ollenkaan harvinaista, että rakennusosiin kohdistuu ulospäin suuntautuva paine, kun tuulee kovasti, päinvastoin, sanoisin että se on hyvin yleistä, ja juuri se aiheuttaa usein tuulesta johtuvia vahinkoja rakennuksille. Katot usein haluavat löytää uuden paikan juuri tällä tavoin. Sama ilmiö saa lentokoneet lentämään.
Kyllä, jos seisoo lastulevyn kanssa tai vastatuulessa 16m/s, ei se tapahdu rankaisematta, ellei ole todella vahva
Juuri näin voi ja tehdäänkinjeppeknaster sanoi: