Olen juuri purkanut osan puuseinästä osakehuoneistossani. Nyt siinä on reikä (12 x 60 cm) suoraan betonilaattaan, jossa seinä oli. Betoni on noin 6-7 cm paksu ja sen alla on tällä hetkellä enimmäkseen purkujätettä, mutta muuten siellä näyttää olevan jokin huokoisempi materiaali.

Mietin, miten minun pitäisi toimia, jos haluan täyttää reiän uudella betonilla. Vai voiko reiän jättää sellaiseksi? Aion asentaa mäntylattian (20 mm paksu), vanerin ja ikääntymistä kestävän muovin päälle.
Pitäisikö minun peittää reikä, kunnes täytän sen/laitan lattian/teen jotain muuta?

Kerro mielellään, jos jotain tärkeitä yksityiskohtia puuttuu!

/Staffan

Löysin tämän vanhan ketjun: http://www.byggahus.se/forum/koek/12589-hal-i-golvet.html

Ei tunnu olevan aivan sama ongelmatiikka, koska kyseisessä ketjussa käsitellään kylpyhuonetta, mutta olisiko myös minun tapauksessani järkevää laittaa jotain estettä pohjalle, täyttää betonilla ja tasoittaa rakennuspaklilla? (JOS täyttö on ylipäätään välttämätöntä siis..)

Voin lisätä, että reiän yläpuolelle tulee keittiökaappi eikä sen päälle jää mitään painoa juuri sillä kohdalla.

Olisin kiitollinen, jos jollain olisi ajatuksia tästä asiasta..

swessman sanoi:
Olen juuri purkanut osan seinäpaneelia asunnossani. Nyt siinä on reikä (12 x 60 cm) suoraan betonilaatan läpi, missä seinä oli. Betoni on noin 6-7 cm paksu ja sen alla on tällä hetkellä enimmäkseen purkujätettä, mutta muuten materiaali vaikuttaa olevan hieman huokoisempaa.

Mietin, minkälaisia toimenpiteitä minun pitäisi tehdä, jos haluan täyttää reiän uudella betonilla. Vai voisiko reiän jättää ennalleen? Aion asentaa päälle mäntylattian (20 mm paksu), vanerin ja ikääntymistä kestävän muovin.
Pitäisikö reikä suojata, kunnes täytän/asennan lattian/teen jotain muuta?

Kerro, jos olen jättänyt pois tärkeitä yksityiskohtia!

/Staffan
Onko alla naapureita?
Vaikea kuvitella, miksi seinäpaneeli menee läpi laatan? Onko siinä valettu 6-7 cm seinän jälkeen?

Jos asunto on osa betonirakennetta, reikä täytetään vain betonilla. Joskus kun puran kuvaamallasi tavalla, törmään yleensä hiekkaan tai perustuksiin, silloin vain kaadan sekaan jotain laastia, mitä minulla on käsillä.:)

Kiitos vastauksesta.

Kyllä, minulla on naapurit alapuolella. En täysin ymmärrä "onko se tasoitetty 6-7 senttimetriä seinän jälkeen".

En tiedä, onko se hiekkaa, johon olen päässyt, vai mitä se voi olla. Löysä aine on sekoitettuna rappauspölyyn. Betonin alla on tiiviimpää.
Minulla ei ole laastia käsillä, mutta tarkoitat, että pitäisi toimia, että kaadetaan vähän mitä tahansa ;) suoraan reikään ja vain tasataan niin, että se on samassa tasossa kuin muu lattia?

Tarkoitit, että tasoitit kuusi tai seitsemän cm sen jälkeen, kun seinä oli asennettu.:)

Kuvauksestasi päätellen olet päässyt itse betonirakenteeseen asti, joten kaada sisään jotakin solumuovia tai muuta epäorgaanista eristettä, jos olet huolissasi, että ääni kulkeutuu, ja täytä sitten hieman laastilla tai kaada suoraan laastia.

kiitos vinkeistä! täytyy etsiä sopiva bruk och kokeilla

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.