Aion rakentaa polttopuuvajan, ja ajattelin kaataa kuusen ja pyytää paikallista sahaa tekemään kuusesta suuret ja pienet tukit. Suunnitelmana on kaataa ja sahata kuusi huhtikuussa ja sitten aloittaa rakentaminen toukokuussa. Olen ajatellut kuivata puutavaran ulkona katoksessa. Kysymys on, riittääkö se.
Voinko myös antaa sen seisoa "runko pystytettynä" kesän ajan, jotta se kuivuisi lisää?

Valitettavasti luulen, että se on aivan liian lyhyt aika, jos se pitäisi stabbata ja ilmakuivata perinteisesti. Joillakin sahalaitoksilla on kuivauslaitteet, ja silloin se voi onnistua. Ne stabbar, joissa olen ollut mukana, ovat olleet vähintään vuoden ajan.

mattiasp mattiasp sanoi:
Luulen valitettavasti, että se on aivan liian lyhyt aika, jos se aiotaan stabbata ja ilmakuivata perinteisesti. Joillakin sahoilla on kuivauslaitoksia, ja silloin se voi onnistua. Ne stabbar, joissa olen ollut mukana, ovat olleet vähintään vuoden.
Ok, mutta jos teen kuten kirjoitin, että pystytän vain rungon pelkällä peltikatolla tänä kesänä, niin se voi kuivua paikan päällä?

Rakentaisin kuivasta sahatavarasta, mutta jos aiot itse sahata paneelilautoja, uskaltaisin mahdollisesti naulata ylös kosteaa puutavaraa ja antaa sen kuivua paikan päällä. Odota paneelin päällystäminen ja pintakäsittely, ja varo suoraa aurinkoa. Laudat suorassa auringonpaisteessa muuttuvat juustonreunoiksi, jotka vetävät nauloja ulos ja/tai halkeavat ulkopuolelta. Väittäisin, että se on hutera projekti.

Puutavaran tulisi mielellään kuivua suhteellisen hitaasti ja paineen alla pinossa. Ylimmät kerrokset yleensä vääntyvät, jos yläpuolella ei ole painoja. Kohtuullisen järkevä pino näyttää tältä: maa-muovikalvo-nelikiskot (tasoita)- puutavara- rimoitus-puutavara-jne.-nelikiskot tai poikittain laudat-pelti/kova kuitulevy-kivet tai sementtisäkit tai jotain muuta raskasta. Sijoita pino varjoon, mutta mielellään paikkaan, jossa ei ole tuulensuojaa.

Jos puutavarana sahataan aikaisin keväällä, se on kuivaa, joten se toimii 1-2 kuukauden kuluttua. Olen tehnyt niin useita kertoja ilman ongelmia, en kuitenkaan ole mitannut puutavaran kosteuspitoisuutta, mutta se tuntuu kuivalta. Yleensä kasaan ulkona neliskulmille karikkeille jokaisen puukerroksen väliin ja sitten levy päälle ilmavasti, jotta se voi tuulettua läpi.

Hakemisto on todella avoin ja ilmava, joten puutavara kuivuu siellä missä se seisoo. Voidaan mainita, että sahasimme paneelipuutavaran illalla ja maalasimme toisen puolen seuraavana aamuna ja naulasimme sen, enkä ole huomannut mitään ongelmaa.

Talon rakentamiseen se ei ehkä sovellu niin hyvin.

Protte

Hei taas.
Ja nyt on kyseessä vain kuusi palkit, jotka kaadan/sahaan itse, ei paneelilauta (sen ostan).
Ajatus oli kaataa ja sahata puutavara nyt huhtikuussa ja alkaa rakentaa runkoa kesä-/ heinäkuussa. Silloin puutavara kuivuu peltikaton alla huhti-touko-kesäkuun ajan.

Se kuivuu nopeasti keväällä, joten se ehtii kuivua ilman ongelmia.

• Tykkään
Draven
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.