Haluan kuitenkin kauniin halkovajan.

Olen aivan aloitteleva rakentamaan asioita, joten olen tyypillinen henkilö ostamaan liian karkeaa puutavaraa. :)

Aion myös rakentaa pyykkitelineen ja näin tämän piirustuksen, tässä on myös liimapuuta ja ehkä ylisuunniteltu? https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-torkstallning/

Se, että kysyn mittoja ja vastaavaa, liittyy enemmän oppimiseen kuin siihen, että se olisi oikein, ymmärrän myös, että halkovaja ei ole niin tarkkaa.

• Tykkään
BengtH
  • Laddar…
J jehr sanoi:
Hei,

Haluan käyttää tätä piirustusta halkovajaan: [linkki]

Mutta haluaisin leventää leveyttä 2230 mm:stä 5000 mm:iin

Pystyykö liimapuupylväät 115x115 sekä liimapuupalkki 90x180 kantamaan tämän, vai pitäisikö kasvattamaan mitoitusta?

Lumisvyöhyke on 2.5

Yritin katsoa Ruotsin Puu -sivustosta jännevälejä, mutta en tiedä onko 90x180 outo mitoitus kun en löytänyt sitä edes.

Jos minun on kasvettava mitoissa, se voi näyttää hassulta, ja voi olla parempi rakentaa kaksi halkovajaa piirustuksen mitoituksen mukaan

Kiitollinen palautteesta :)
Laita vain keskimmäinen pylväs, sitten onhan lumen kuorma näin pienellä katolla minimaalinen. 90x45 riittänee niin katolle kuin pylväillekin mielestäni, varsinkin jos asetat sen seinää vasten.

Jos haluat sen vapaasti seisovaksi, sinun tulee kiinnittää se kunnolla maahan, jotta se ei kaadu tuulessa. Halvat maaruuvit?

J jehr sanoi:
Haluan kuitenkin hienon puuvajan.

Olen aivan aloittelija tässä rakentamisessa, joten olen tyypillinen henkilö ostamaan liian suurta puutavaraa. :)

Aion myös rakentaa pyykinkuivaustelineen ja näin tämän piirustuksen, tässäkin on liimapuuta ja se on ehkä ylidimensionoitu? [linkki]

Se että kysyn mittoja ja vastaavia, on enemmän siitä, että haluan oppia, kuin siitä, että sen pitäisi olla oikein, ymmärrän myös, että puuvaja ei ole niin tarkkaa.
Niin, aiot ripustaa pyykkiä, et ritarivarustusta😆

• Tykkään
Mach77777
  • Laddar…
J jehr sanoi:
Haluan kuitenkin hienon puuvajan.

Olen täysin aloittelija tässä rakentamisessa, joten olen tyypillinen henkilö ostamaan liian karkeaa puutavaraa. :)

Aion myös rakentaa pyykkitelineen ja näin tämän piirustuksen, tässäkin on liimapuuta ja ehkä ylimitoitettu? [linkki]

Kysyn mitoista ja vastaavista enemmän oppiakseni kuin siksi, että niiden täytyisi olla oikein, ymmärrän myös, että puuvajan kanssa ei ole niin tarkkaa.
Kotitekoinen pyykinkuivausteline, joka on tehty painetuista 90x45 ja 45x45 rimoista, punaisen rakennuksen vieressä.
Näin kotiprojektini näyttää, se seisoo yhä 3(?) vuoden jälkeen. Tavallisia painekyllästettyjä koolinkeja 90x45 ja yksi 45x45 välissä.

• Tykkään
fribygg
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Monet meistä käyttävät käytettyjä kuormalavoja polttopuiden säilytykseen, se ei ole kovin kaunista mutta huomattavasti taloudellisempi ratkaisu.
Juuri näin minä tein.
Muistaakseni käytin 45x70-rimoja ja vaikka minulla ei ole samaa jänneväliä, liimapuuta tuntuu liian ylimitoitetulta ja turhan kalliilta.

J jehr sanoi:
Haluaisin kuitenkin kauniin puuvajan.
Tuo on tietysti makuasia, mutta suhteessa työmäärään ja kustannuksiin, mielestäni minun tuli ihan kelvollinen.
Puinen halkovarasto, jossa on halkoja pinottuna sisälle, seisoo vihreällä nurmikolla tiiliseinän vieressä.
Harmaa puinen säilytyskotelo on kiinnitetty punatiiliseinään, kattaa polttopuita, ja sen ympärillä on nurmikkoa.

• Tykkään
Lennart 57 ja 2 muuta
  • Laddar…
J jehr sanoi:
Haluan kuitenkin kauniin puuvaraston.

Olen täysin aloittelija näissä rakennusasioissa, joten olen tyypillinen henkilö ostamaan liian karkeaa puutavaraa. :)
Usein näyttää paremmalta, kun käyttää hieman suurempia mittoja, mutta panostaa 90*180 liimapuuhun, jos sinulla jo on 45*145 riittävässä määrin ja pituudessa, on tarpeetonta.

M Mach77777 sanoi:
[kuva]
Tältä näyttää oma kotisalini, joka on edelleen pystyssä 3(?) vuoden jälkeen. Tavalliset painekyllästetyt puut 90x45 ja yksi 45x45 välissä.
Missä päin maailmaa kotisalit? 45* 95 on huomattavasti helpommin saatavilla oleva mitta Ruotsissa, jos haluaa kopioida tämän siistin rakennelman.

• Haha
Mach77777
  • Laddar…
M Mach77777 sanoi:
Tältä näyttää minun kotona oleva pino, joka on yhä pystyssä 3(?) vuoden jälkeen. Tavallisia painettuja tukkeja 90x45 ja yksi 45x45 välillä.
Onko puut suojaan säältä siellä?
Ulkonakuva narusta ja pyykkipojista punaisen rakennuksen seinässä, taustalla piha ja puu.

K
J jehr sanoi:
Haluan kuitenkin kauniin puuvajan.

Olen aivan aloittelija tässä rakentamisasiassa, joten olen tyypillinen henkilö ostamaan liian karkeaa puutavaraa. :)

Aion myös rakentaa kuivaustelineen ja näin tämän piirustuksen, tässä on myös liimapuuta ja ehkä yliarvioitua? [linkki]

Kysyn mitoista ja vastaavista enemmän oppiakseni kuin saadakseni kaiken oikein, ymmärrän myös, että puuvaja ei ole kovin tarkkaa puuhaa.
Olet osiossa nimeltä "rakentaminen liimapuulla", joten arvaan, että kaikki piirustukset ja ehdotukset sillä sivulla perustuvat liimapuun käyttöön…

• Tykkään
Fairlane ja 2 muuta
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Missä päin maailmaa rakennat kotonasi? 45* 95 on huomattavasti helpommin saatavilla oleva koko Ruotsissa, jos haluaa kopioida siistin rakennelmasi.
K Kane sanoi:
Onko puut säiden suojaamina siellä? [kuva]
Mitä? Ripustaa kuivumaan, kun aurinko paistaa :)

M Mach77777 sanoi:
Mitä? Se ripustetaan kuivumaan, kun aurinko paistaa :)
Jos ripustat 45*90 kuivumaan, voi olla, että se kutistuu.

F fribygg sanoi:
Jos ripustat 45*90 kuivumaan, se saattaa kutistua
Mittanauha mittaa puupylvästä auringonvalossa.
No hitto 😆

M Mach77777 sanoi:
[kuva]
Ja hitto 😆
Vaikuttaa tarkoitetulta Pohjois-Amerikkaan, siellä onhan ne pienentäneet neljäntuumaisen puutavaran leveyttä 88 millimetriin.

Lattialle ehdotan kolmea tavallista kuormalavaa peräkkäin. Niiden "klossit" eivät saa olla puristettua sahanpurua. Ne eivät kestä kosteutta. Aseta kaikki esimerkiksi tiilien päälle, jotta lavat eivät ime vettä.

Skråspika lavat yhteen 4" nauloilla. Noin viisi naulaa riittää hyvin joka lavalle. Eli 10 naulaa. Naulat ovat kalliita😋

Säädä tolpat lavapukkien reunojen tasalle 45 x 90:llä kaikkeen tai mitä sinulla nyt olikaan. Skråspika alas kuormalavoihin. Jos haluat niistä vakaita, lisää muutamia vinotukia. Yksi kummallekin puolelle ja yksi jokaiseen nurkkaan takaseinään.

Mieti, haluatko kolme vai neljä suurta aukkoa etupuolelle.

Aukkojen väliin asennat tolppia siitä materiaalista, mitä sinulla on. Etupuolen yläpuomi, joka on matalampi kuin takapuoli. Rakenna aukot vähintään 1,8 metriä korkeiksi, jotta et lyö päätäsi. Yläpuolelle asennat viisi kattotuolia. Niin pitkiä, että ne työntyvät vähintään 40 cm eteenpäin. Muuten sade tunkeutuu sisään. Sama etäisyys sivuille.

Harvalauta kattopeltikatteen tukemiseen. Ehkä viisi.

Pian sinulla on runko, kuten haluat. Peitä seinät yksinkertaisilla laudoilla. Koko matkalla alas kuormalavoihin, jotta siitä tulee vakaa. Noin 3 - 4 cm raot jokaisen laudan välillä. Ei lukkolaudoitusta, jotta se kuivuu hyvin.

Tulee olemaan ihmisten virta, joka haluaa ihailla luomustasi.

Naulaa. Älä ruuvaa, jotta on helppo purkaa noin 20 vuoden kuluttua.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Norrtull ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiitos kaikista vastauksista. Se tulee olemaan jonkinlaista plockepinn sillä puutavaralla, mitä on saatavilla. Rakenne itsessään tuntuu niin yksinkertaiselta, että voin työskennellä vapaasti.

• Tykkään
Bonzo2000 ja 2 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.