Hei,

Haluan käyttää tätä piirrosta puuvajasta: https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-vedbod/

Mutta haluaisin kasvattaa leveyttä 2230 mm:stä 5000 mm:iin.

Kestävätkö liimapuupilarit 115x115 ja liimapuun palkit 90x180 sen vai pitäisikö valita isompi koko?

Lumikuorma-alue on 2.5.

Yritin katsoa Svensk Trästä jännevälejä, mutta en tiedä onko 90x180 outo koko, kun en löytänyt sitä ollenkaan.

Jos minun täytyy valita isompi koko, se voisi näyttää oudolta ja saattaa olla yksinkertaisesti parempi rakentaa kaksi vajaa piirroksen mitoituksen mukaan.

Kiitollinen ohjeista :)

• Tykkään
Mach77777
  • Laddar…
Laitat vain keskimmäiset pylväät kuormituksen vähentämiseksi, niin sen pitäisi toimia, että vain pidentää jänneväliä tässä tapauksessa. (jos nyt muistan oikein, mitä opin kauan sitten)

• Tykkään
@ndreas ja 3 muuta
  • Laddar…
J jehr sanoi:
Mutta haluaisin lisätä leveyden 2230 mm:stä 5000 mm:iin

Kestävätkö liimapuupylväät 115x115 sekä liimapuupalkki 90x180 sen vai pitäisikö mennä isommalla mitalla?
Yksinkertaiseen puuvajaan et tarvitse niin suuria mittoja, tavallinen puu riittää mainiosti ja kalliin liimapuuta voi säästää.

• Tykkään
vcx ja 7 muuta
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Yksinkertaiseen puuvajaan et tarvitse niin paksuja mittoja, tavallinen puutavara riittää erinomaisesti ja kalliista liimatusta puusta voit luopua.
F fribygg sanoi:
Yksinkertaiseen puuvajaan et tarvitse niin paksuja mittoja, tavallinen puutavara riittää erinomaisesti ja kalliista liimatusta puusta voit luopua.
Minulla on paljon 145 säännöt painekyllästettyä puutavaraa jäljellä terassirakentamisen jälkeen, joten se voisi olla jotain.

Kuinka pitkiä?
Jos panostat pari kolme osastoa, joissa ehkä 3m jänneväli, uskon että käytetyt 145x45 ovat erittäin vahvat, ei ole varmaan niin, että harkitset uima-allasta tai vastaavaa päälle? Jos käytät vain tavallista trallivirkeä 28* 145 pystysuoraan 2,3m tolppien välillä, se kestää mutta saattaa antaa pienen taipuman, joka ei ole merkityksellinen puuvajassa.

• Tykkään
Fairlane ja 1 muu
  • Laddar…
muuta mittoja niin, että se on tarpeeksi korkea, ettet lyö päätäsi kattoon kumartuessasi sisään lastaamaan/purkaamaan polttopuita, päänahkasi kiittää sinua. Myös hieman pidempi ulkonema katon etuosassa ei tekisi haittaa.

• Tykkään
Nilstyko ja 2 muuta
  • Laddar…
L LantbrukarN sanoi:
muuta mitat niin korkeaksi, ettei lyö päätään kattoon, kun kumartuu sisään lastaamaan/purkamaan halkoja, päänahkasi kiittää sinua. Lisäksi hieman pidempi räystä joka ei tekisi mitään haittaa etupuolella
Tavallisella omakotialueella voi kuitenkin joutua mukauttamaan mitat niin, ettei siitä tule rakennusta, jos naapurit ja rakennusvalvonta ovat tarkkoja.

Farstatjej90
Tuo tuntuu uskomattoman ylimitoitetulta. Olisit voinut puolittaa kaiken tuon paksuuden ja se olisi silti toiminut erinomaisesti. Se on ainakin mitä minä uskon! .. lumikuorma tuolla katolla sinun ei tarvitse ajatella myöskään.🤔👍😊

Puhutaanpas ylikokoisesta😂

Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Tuo tuntuu uskomattoman ylimitoitetulta. Olisit voinut puolittaa kaiken tuon karkeuden ja se olisi silti toiminut erinomaisesti. Se on ainakin mitä minä uskon! .. lumenpainosta tuolla katolla ei tarvitse myöskään ajatella.🤔👍😊
Jos uima-altaan laitetaan yläpuolelle, uskon että mitoitus voi olla kohtuullista, mutta 90 mm paksut liimapuupalkit kuulostavat liioitelluilta silloinkin, 56mm riittäisi.

• Tykkään
Farstatjej90
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz sanoi:
Todella ylisuuri😂
Rakennusohjeiden tehtävä on myydä puutavaraa...

• Tykkään
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Kuinka pitkiä?
Jos tähtäät pariin kolmen metrin jännevälillä olevaan osioon, uskon että käytetyt 145x45 ovat erittäin vahvoja, etkö aio laittaa uima-allasta tai vastaavaa päälle? Jos käytät tavallista 28* 145 trallvirke pystysuorassa 2,3 metrin välimatkoilla pylväiden välillä, se kestää myös mutta saattaa antaa hieman taipumaa, mikä ei ole merkityksellistä puuvajassa.
Ne ovat 5,1 metriä pitkiä! Ehkä voisin liimata kaksi yhteen pylväiksi? Ei, olen vain suunnitellut, että katolla on lunta. :)
L LantbrukarN sanoi:
muuta mittoja niin, että se on tarpeeksi korkea, jotta et lyö päätäsi kattoon, kun kumarrut lastataksesi/purutaksesi puita siihen. Päänahkasi kiittää sinua. Sekä hieman pidempi ylitys katolla etupuolella ei tekisi haittaa
Olen ajatellut lisätä syvyyttä hieman, jotta voi olla kolme 30 cm halkoa eikä ne ole silti "sateessa". Mutta korkeudesta olen samaa mieltä. Mutta tämä on tarkoitus olla myös vähän kuin aita, jolloin olisi hienoa, jos se olisi matala pitemmällä jännevälillä yksinkertaisesti.

---

Kiitos kaikista muista vastauksista!

K
Lamellipuu puuvajalle… Puhutaan rahan polttamisesta

• Tykkään
Nilstyko ja 1 muu
  • Laddar…
51 dm 45*145 pystyasennossa pitää, asettaisin kuitenkin kahden-neloisen keskelle tueksi, jolloin on helpompaa pinota puut.

K kniv sanoi:
Laminaattipuu polttopuiden varastointiin… Puhutaanpa rahojen polttamisesta
Monet meistä käyttävät käytettyjä lastpalleja polttopuiden säilytykseen, se ei ole kovin kaunista, mutta huomattavasti järkevämpää taloudellisesti.

• Tykkään
Norrtull ja 2 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.