5 859 lukukertaa ·
31 vastausta
6k lukukertaa
31 vastausta
Mitoitus puuvaja
Hei,
Haluan käyttää tätä piirrosta puuvajasta: https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-vedbod/
Mutta haluaisin kasvattaa leveyttä 2230 mm:stä 5000 mm:iin.
Kestävätkö liimapuupilarit 115x115 ja liimapuun palkit 90x180 sen vai pitäisikö valita isompi koko?
Lumikuorma-alue on 2.5.
Yritin katsoa Svensk Trästä jännevälejä, mutta en tiedä onko 90x180 outo koko, kun en löytänyt sitä ollenkaan.
Jos minun täytyy valita isompi koko, se voisi näyttää oudolta ja saattaa olla yksinkertaisesti parempi rakentaa kaksi vajaa piirroksen mitoituksen mukaan.
Kiitollinen ohjeista
Haluan käyttää tätä piirrosta puuvajasta: https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-vedbod/
Mutta haluaisin kasvattaa leveyttä 2230 mm:stä 5000 mm:iin.
Kestävätkö liimapuupilarit 115x115 ja liimapuun palkit 90x180 sen vai pitäisikö valita isompi koko?
Lumikuorma-alue on 2.5.
Yritin katsoa Svensk Trästä jännevälejä, mutta en tiedä onko 90x180 outo koko, kun en löytänyt sitä ollenkaan.
Jos minun täytyy valita isompi koko, se voisi näyttää oudolta ja saattaa olla yksinkertaisesti parempi rakentaa kaksi vajaa piirroksen mitoituksen mukaan.
Kiitollinen ohjeista
Yksinkertaiseen puuvajaan et tarvitse niin suuria mittoja, tavallinen puu riittää mainiosti ja kalliin liimapuuta voi säästää.J jehr sanoi:
F fribygg sanoi:
Minulla on paljon 145 säännöt painekyllästettyä puutavaraa jäljellä terassirakentamisen jälkeen, joten se voisi olla jotain.F fribygg sanoi:
Kuinka pitkiä?
Jos panostat pari kolme osastoa, joissa ehkä 3m jänneväli, uskon että käytetyt 145x45 ovat erittäin vahvat, ei ole varmaan niin, että harkitset uima-allasta tai vastaavaa päälle? Jos käytät vain tavallista trallivirkeä 28* 145 pystysuoraan 2,3m tolppien välillä, se kestää mutta saattaa antaa pienen taipuman, joka ei ole merkityksellinen puuvajassa.
Jos panostat pari kolme osastoa, joissa ehkä 3m jänneväli, uskon että käytetyt 145x45 ovat erittäin vahvat, ei ole varmaan niin, että harkitset uima-allasta tai vastaavaa päälle? Jos käytät vain tavallista trallivirkeä 28* 145 pystysuoraan 2,3m tolppien välillä, se kestää mutta saattaa antaa pienen taipuman, joka ei ole merkityksellinen puuvajassa.
muuta mittoja niin, että se on tarpeeksi korkea, ettet lyö päätäsi kattoon kumartuessasi sisään lastaamaan/purkaamaan polttopuita, päänahkasi kiittää sinua. Myös hieman pidempi ulkonema katon etuosassa ei tekisi haittaa.
Tavallisella omakotialueella voi kuitenkin joutua mukauttamaan mitat niin, ettei siitä tule rakennusta, jos naapurit ja rakennusvalvonta ovat tarkkoja.L LantbrukarN sanoi:
Tuo tuntuu uskomattoman ylimitoitetulta. Olisit voinut puolittaa kaiken tuon paksuuden ja se olisi silti toiminut erinomaisesti. Se on ainakin mitä minä uskon! .. lumikuorma tuolla katolla sinun ei tarvitse ajatella myöskään.🤔👍😊
Jos uima-altaan laitetaan yläpuolelle, uskon että mitoitus voi olla kohtuullista, mutta 90 mm paksut liimapuupalkit kuulostavat liioitelluilta silloinkin, 56mm riittäisi.Farstatjej90 sanoi:
Ne ovat 5,1 metriä pitkiä! Ehkä voisin liimata kaksi yhteen pylväiksi? Ei, olen vain suunnitellut, että katolla on lunta.F fribygg sanoi:Kuinka pitkiä?
Jos tähtäät pariin kolmen metrin jännevälillä olevaan osioon, uskon että käytetyt 145x45 ovat erittäin vahvoja, etkö aio laittaa uima-allasta tai vastaavaa päälle? Jos käytät tavallista 28* 145 trallvirke pystysuorassa 2,3 metrin välimatkoilla pylväiden välillä, se kestää myös mutta saattaa antaa hieman taipumaa, mikä ei ole merkityksellistä puuvajassa.
Olen ajatellut lisätä syvyyttä hieman, jotta voi olla kolme 30 cm halkoa eikä ne ole silti "sateessa". Mutta korkeudesta olen samaa mieltä. Mutta tämä on tarkoitus olla myös vähän kuin aita, jolloin olisi hienoa, jos se olisi matala pitemmällä jännevälillä yksinkertaisesti.L LantbrukarN sanoi:
---
Kiitos kaikista muista vastauksista!