Hei Foorumi!
Ensimmäinen "uusi aiheeni"...

Olen remontoimassa sisäkattoa vuonna -63 rakennetussa talossa. Olen lukenut jonkin verran foorumilta ja muualta höyrynsulun tarpeellisuudesta sekä homeongelmista ullakolla. Olen kiitollinen vinkeistä ja omista kokemuksista.

Talon tiedot:
Yksikerroksinen talo kylmäullakolla ja kellarilla vuodelta -63. Höyrynsulku puuttuu ullakolle päin. Vain tuulensuojapaperi on asennettu. Ulkoseinät ovat siporex-elementtejä. Todennäköisesti ei ole höyrynsulkua sielläkään. Ullakkopohjaan on tehty lisäeristys (yhteensä noin 40 cm) aiempien omistajien toimesta 70-luvulla, kun myös maalämpöpumppu asennettiin. Eristys on sellaista keltaista rullalla/matolla olevaa. Ullakolla ei tästä huolimatta ole suoraan näkyvää homekasvua, paitsi siellä, missä katto on vuotanut. Melkein vähän kummallista. Uusi katto asennettiin äskettäin, jolloin valitsin diffuusioavointa aluskatetta. Talossa on painovoimainen ilmanvaihto. Tuloilma tulee kellarista, joten kaikista huoneista yläkerrassa puuttuu tuloilma, paitsi raot. Aion luultavasti asentaa FTX-järjestelmän muutaman vuoden kuluttua. Olen alkanut seurata lämpötilaa ja kosteutta ullakolla.

Joten.
Kipsasin ensin keittiön katon, mutta en asentanut höyrynsulkua. Olen tekemässä lisää huoneita. Muutamia huoneita tullaan odottamaan useita vuosia uusien sisäkattojen kanssa. Yritän tiivistää niin hyvin kuin mahdollista konvektiota ylöspäin, mikä on suurin syy kosteuden kulkeutumiseen ullakolle. Kylpyhuone tullaan kohta remontoimaan ja sinne tulee joka tapauksessa tiivis maali.

Kysymyksiä.
Suunnittelen asentaa höyrynsulun nyt muihin huoneisiin.
1. Kestääkö huone ilman höyrynsulkua enemmän rasitusta?
2. Muuttuvatko tuhannet ruuvinreiät höyrynsulussa hyödyttömiksi?
3. Voiko talon muihin osiin maalata tiiviimmällä maalilla? Vai onko se ruman näköistä?

4. Onko kipsi ehkä jotain sellaista diffuusiotiivistä?

Mikael_L
Kipsi on suhteellisen diffuusioavoin. Avoimempi kuin puu mm.

Mikael_L sanoi:
Kipsi on suhteellisen diffuusioavoin. Avoimempi kuin puu mm.
Onko se todella niin, eikö kipsi, joka on tasoitettu, ole suhteellisen diffuusiotiivis?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.