40 864 lukukertaa ·
9 vastausta
41k lukukertaa
9 vastausta
c/c-etäisyys ruuvit OSB-levylle?
Aion pian aloittaa osb-levyjen asentamisen, jotka tulevat kipsin taakse keittiössämme. Epävarmuus iski siitä, kuinka tiheästi levyt pitäisi ruuvata kiinni, etsin tietoa netistä mutta en löytänyt mitään. Oletan, että joku täällä tietäisi asiasta 
Kiitos etukäteen!
/Kalle
Kiitos etukäteen!
/Kalle
Reunoja pitkin 10-15 cm, keskellä (jos 120 levy) 20-25 cm.
Yleensä laitan liimaa levyn ja koolauksen väliin myös. Miksi? Ennen kuin OSB tuli, käytettiin lastulevyä ja se liimattiin, joten se on varmaan jäänyt siitä.
Yleensä laitan liimaa levyn ja koolauksen väliin myös. Miksi? Ennen kuin OSB tuli, käytettiin lastulevyä ja se liimattiin, joten se on varmaan jäänyt siitä.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 viestiä
Lastulevy liimataan edelleen. OSB liikkuu, joten on kysymys, pitäisikö sitä todella liimata. Lisäksi ne ovat vahattuja ja siksi tavallinen puuliima ei toimi.pbengtsson sanoi:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 viestiä
Laitan 3" naulan väliksi kaikkien osb-levyjen väliin, tarvitsee vain naulata niin, että se pysyy kiinni, ja voi helposti vetää sen käsivoimin ulos myöhemmin. Siten saa sopivan välin ja lisäksi on helppo olla jotain, mihin painaa levyä, jotta siitä tulee suora.
Laatuvastuullisemme sanoi, että kun osb asennetaan ilman väliä ja se liikkuu, syntyy halkeamia, koska kipsi myös liikkuu. Ei ole kuitenkaan siitä omakohtaista kokemusta.
Laatuvastuullisemme sanoi, että kun osb asennetaan ilman väliä ja se liikkuu, syntyy halkeamia, koska kipsi myös liikkuu. Ei ole kuitenkaan siitä omakohtaista kokemusta.
Minulla on hyvin vähän kokemusta osb:stä, mutta olen liimannut Sika bond 500:lla. Tämä siksi, että levyt eivät ole tarkoitettu asioiden ripustamiseen vaan rakenteen jäykistämiseen (remonttikohde), osb-levyni on ruuvattu/liimattu suoraan ulkoseinien pystypuihin, ja sitten olen jatkanut myös sisäseinissä.
En ole kuullut, että liimaaminen olisi väärin, mutta nykyään rakennetaan vaakasuorilla 45x45 ja osb on enemmänkin tarkoitettu asioiden ripustamiseen kuin rakenteen osaksi, joten liima ei lisää mitään.
Koska olen myös tietämätön, olen asentanut osb:t ilman rakoja
, tämä aiheuttaa heti ongelmia, kun 4-5 levyn jälkeen alkaa mennä ohi puusta, mutta kipsiin ei tule halkeamia, olen myös tarkistanut seinän eri vuodenaikoina nähdäkseni pullistumista levyjen laajetessa, mutta en ole nähnyt mitään taipumusta tähän.
Kuitenkin seinät liikkuvat, ja talvella minulla on kolme saumaa, joissa se kupruaa, nämä on kittattu lasikuitunauhalla eikä paperiversiolla (kuten talon muut kipsilevysaumat). Luulen, että tämä johtuu leikkausvoimista kipsilevysaumassa (osb laajenee myös pystysuunnassa).
Hieman OT, sori.
En ole kuullut, että liimaaminen olisi väärin, mutta nykyään rakennetaan vaakasuorilla 45x45 ja osb on enemmänkin tarkoitettu asioiden ripustamiseen kuin rakenteen osaksi, joten liima ei lisää mitään.
Koska olen myös tietämätön, olen asentanut osb:t ilman rakoja
Kuitenkin seinät liikkuvat, ja talvella minulla on kolme saumaa, joissa se kupruaa, nämä on kittattu lasikuitunauhalla eikä paperiversiolla (kuten talon muut kipsilevysaumat). Luulen, että tämä johtuu leikkausvoimista kipsilevysaumassa (osb laajenee myös pystysuunnassa).
Hieman OT, sori.
Klikkaa tästä vastataksesi