B
Hei!

Minulla on tarkoitus eristää pylväshalli, joka on rakennettu leca:sta, noin 30m2 pinta-ala. Olin ajatellut yksivaiheista rakennetta ilman ilmarakoa. Olin ajatellut levittää käsin tavallista b/c rappauslaastia.

Alun perin halusin käyttää mineraalivillaa, galvanoitua verkkoa ja paksua rappausta. Mutta ne materiaalitarjoukset, jotka olen saanut, ovat naurettavan kalliita, joten näyttää siltä, että kallistun solumuovin puolelle, koska rakennusliikkeet kuten Byggmax tai Bauhaus eivät näytä tarjoavan sopivaa mineraalivillaa rapattavaksi (sen pitäisi olla mineraalivillaa, joka ei ole liian pehmeää?).

Huomasin, että Byggmaxilla on solumuovirappauseristelevy BeWi-Thermisolilta. Mutta siitä ei ole minkäänlaista työskentelyohjetta. Onko jollakulla kokemusta tästä levystä? Oletan, että siihen ei tarvitse laittaa verkkoa. Soveltuvat kiinnikkeet? (ja etäisyys?) Ja voiko siihen todella levittää tavallista rappausta? Vai onko siinä oltava jokin ohutrappaus/STO rappaus?

Byggmaxin tukipalvelun mukaan ei ollut mitään ongelmaa käyttää paksua rappausta, ja voi käyttää periaatteessa mitä tahansa kiinnikkeitä... mutta olen hieman skeptinen, mielestäni solumuovi = ohutrappaus?

Kiitollinen vastauksista.

M
Okei, enimmäkseen mielipiteitä minulta:

Paksu rappaus solumuovilla - en ole koskaan kuullut. Rappaus solumuovilla ilman vahvistusverkkoa (lasikuitu) - en ole koskaan kuullut. Olen työskennellyt sekä paksun että ohuen rappauksen parissa, mutta ilmeisesti on paljon, mitä en silti tunne alalta.

Täysin spontaanisti ajattelen mahdollisena työmenetelmänä: Liimaa solumuovi liitoksiin, ruuvaa sopivalla leca-ruuvilla ja suurilla muovilevyillä, tyyliin yksi keskelle kutakin levyä ja yksi jokaiseen T-liitokseen, rappaa kuituvahvisteisella ohutrappauslaastilla ja käytä lasikuituverkkoa.

Ehkä ei ole niin tärkeää käyttää kuituvahvistettua laastia, kun runko on kivimateriaalia, ja ehkä voi levittää 1+1cm b-laasti galvanoidulle kipsiverkolle sen sijaan, jos huolehtii siitä, että verkko on hyvin kiinnitetty lecaan vähintään neljästä pisteestä neliömetriä kohden.

Olen kuitenkin skeptinen solumuoville, koska se tiivistää seinän 99% kaikesta kosteuden vaelluksesta. Itse olen nähnyt liikaa ohutrappausta solumuovilla, joka muuttuu vain roskaksi muutaman vuoden jälkeen voidakseni suositella menetelmää ollenkaan.

• Tykkään
Helioz
  • Laddar…
Kun ottaa huomioon kaikki ongelmat tiivistetyillä julkisivuilla, en edes harkitsisi sitä.

Minulla ei ole vastausta kysymykseesi, mutta mietin yleisesti ottaen rappausalustasta - onko solumuovirappauslevy parempi vai huonompi kuin mineraalivillalevyt? Ne mineraalivillalevyt, jotka olen nähnyt irrotettavan talon perustuksista, ovat poikkeuksetta olleet melko märkiä ja luultavasti eivät enää eristäneet kovin hyvin. Onko niillä mitään etuja solumuoviin verrattuna?

Tai, kyllä, YKSI vastaus minulla on, kiinnityksestä. Liimaa sopivalla liimalla (PL200 tai vastaava, joka kiinnittyy sekä solumuoviin että siihen, mitä sinulla on sen takana), mutta uskon myös, että kiinnittäminen läpimenevillä kiinnikkeillä on hyvä idea, esimerkiksi niillä pidikkeillä, jotka on tarkoitettu kiinnittämään Isodrän-levyjä: http://www.isodran.se/index.php/tekniska-fakta/isodraen-tillbehoer

Ne ovat tulppatyyppisiä ja tarkoitettu kellarimuurille, joten niiden pitäisi toimia hyvin leca-muuriinkin.

Viimeksi muokattu:
Puhdista tavallinen EPS100. Osta verkotuslaasti ja roiske-rappaus esimerkiksi STO:lta. Eri osat kuuluvat eri konsepteihin. Yksivaiheinen tiivistetty julkisivu lecaharkko/kevytsora/betoni on TÄYSIN OK. Ihmiset ovat hämmentyneitä eivätkä tiedä mitä ajatella kaikkien kirjoitusten jälkeen. Yksivaiheiset tiivistetyt julkisivut orgaanisista materiaaleista eivät ole OK. Comprende amigos?

Voit kiinnittää solumuovin joko STO Bygglimillä tai tavallisella laattojen kiinnityslaastilla. Ruuvit ja kiinnityslaatat eivät ole tarpeen yksikerroksisiin rakennuksiin, mutta valmistaja ei myöskään vastusta niitä. Tämä liittyy tuulenvoimiin. Osta värillinen silikonipinnoite (sankossa) eikä mineraalipinnoitetta (säkkissä), joka ei ole yhtä elastinen. Monet urakoitsijat käyttävät mineraalipinnoitetta, koska se on halvempaa.

• Tykkään
Zoki_
  • Laddar…
M
Mietin vain, miten käy kondenssin kanssa, kun sisällä on lämmin ja ulkona kylmä. Silloinhan kosteuden pitäisi tiivistyä cellplasten sisäpuolelle, eikö niin? Kuinka hyvä on, että siellä on jatkuvasti kosteuskyllästetty tila? Korjatkaa minua, jos olen väärässä.

En usko, että sitä voi oikein verrata isoleca:n kanssa, joka itsessään sisältää cellplast:a keskellä, sillä saumat ovat joko läpimeneviä tai tiivistettyjä lasivillalla (=läpivuotavia).

Onko höyrypaine niin korkea, että se tiivistyy muurien ja cellplastin väliin?
Jos näin on, ihmettelen miten oikeastaan pitäisi eristää?
Eristys sisäpuolella onhan myös väärin?

MaxPax sanoi:
Mietin vain, kuinka käy kondenssin kanssa, kun sisällä on lämmin ja ulkona kylmä. Eikö kosteus silloin pitäisi tiivistyä solumuovin sisäpuolelle?
Jos sisällä on lämmin ja ulkona kylmä, eikö kondenssin pitäisi tippua ullakkorakenteesta?

Tietenkään näin ei käy, JOS ullakkorakenne on riittävän hyvin eristetty. Tapaus solumuovin seinällä on analoginen. Lisäksi on olemassa parametri nimeltä ominaislämpökapasiteetti J/(kg·K), joka ilmaisee kyvyn varastoida lämpöä. Materiaalit, jotka jäähtyvät nopeammin (esim. muovikalvo verrattuna solumuovilevyyn), ovat kohteita kondenssin tiivistymiselle.

M
Ok. Tiedän luultavasti liian vähän höyrynpaineesta, kastepisteestä, kondenssista ja niiden suhteesta materiaaleihin spekuloidakseni oikein. Mutta itse välttäisin silti seinän tiivistämistä liikaa. Ehkä muutan mieleni, kun olen opiskellut aiheesta hieman enemmän, mitä minun tekee nyt mieli tehdä ;)

Jos et halua tiivistää liikaa, riittää että jätät höyrysulun pois puutalostasi. Voi, miten seinät tulevat hengittämään! ;)

I isolde sanoi:
Puhdista tavallisella EPS100:lla. Osta vahvike- ja roiskerappaus esimerkiksi STO:lta. Eri komponentit kuuluvat eri konseptiin. Yksivaiheinen tiivistetty julkisivu lecalla/soramurskeella/betonilla on TÄYSIN OK. Ihmiset ovat hämmentyneitä eivätkä tiedä miten toimia kaikkien kirjoitusten jälkeen. Yksivaiheiset julkisivut orgaanisella materiaalilla eivät ole OK. Comprende amigos?

Solumuovin voi kiinnittää joko STO Rakennusliimalla tai tavallisella kaakeli-liimalla. Ruuvia ja levyjä ei tarvita yksikerroksisiin rakennuksiin, mutta valmistaja ei myöskään estä niiden käyttöä. Tämä liittyy tuulen voimakkuuteen. Osta värjätty silikonirappaus (ämpärissä), älä mineraalirappausta (säkillä), joka ei ole yhtä elastinen. Monet urakoitsijat käyttävät mineraalirappausta, koska se on edullisempaa.
Hei Isolde
Tiedän, että tämä on vanha ketju, mutta näytät olevan tietäväinen, joten haluan esittää sinulle muutaman kysymyksen: minulla on 70-luvun huvila, johon haluan tehdä rappausta.
Muurasin puoleen väliin lecablokeilla, koska haluan tulevaisuudessa rakentaa avonaisen terassin katolla ja siellä haluan kiinnittää katon liitoskohdat.
En uskalla muurata harjaan asti lecalla painon vuoksi ja pelkään. Kysymykseni sinulle on: voinko käyttää pystysuuntaisia rimalaudoituksia, ruuvata siihen ulkolaastilevyjä ja liimata sekä ruuvata EPS100:aa ja rapata siihen. Tietenkin ilmavälit 2-3 cm koko korkeudelta.
Ainoa huoleni on, että talosta tulee liikkuva puolestavälistä ylöspäin. Mieluiten haluaisin käyttää solumuovia, joka ulottuu ulos lecablokeista 2-3 cm, ja siihen tippalistan, niin että suojaan ikkunat.

Muurasin autotallin lecablokeilla, liimasin ja ruuvasin solumuovia päälle, vahvikeverkko ja silikaattirappaus, autotalli on 5 vuotta vanha mutta näyttää hyvälle.

• 70-luvun tiilitalo, jonka seinät osittain peitetty lecaharkoilla; keskeneräinen rakennusprojekti, jossa näkyy ikkunoita ja avointa julkisivua.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.