Toivottavasti jaksatte lukea tämän läpi, sillä tarvitsen todella asiantuntija-apua. Olen rakentamassa maanpäällistä allasta Poolkungenilta. Koska allas on 1,5 m korkea, tarvittiin tukivalu, joka on 0,5 m korkea ja 0,2 metriä leveä altaan ympäri. Poolkungenin ohjeissa mainitaan seuraavaa.

Leikattu manuaalista:

"Materiaalimäärän laskenta - Ballast (valuhiekka/valusora)
altaan halkaisija x 0,2 m (tukivalun leveys) x 0,5 m (tukivalun korkeus).

Esimerkki materiaalimäärän laskennasta Ballast Ø5 m allas (tarkasti kaivettu):
5 m x 3,14 x 0,2 (tukivalun leveys) x 0,5 (tukivalun korkeus) = 1,57 m³"

Minulla on 5 metrin malli, mutta huomasin, ettei heidän antamansa laskelma pidä paikkaansa. Kun laskee sylinterin (0,5 m korkea) jolla on halkaisija 5,4 (tukivalun kanssa) miinus sylinterillä 5 metriä (vain allas), tarvittavan ballastien määrä on 1,63 kuutiometriä. No, ei täysin väärin, mutta silti. Päätin tilata varmuuden vuoksi 2 kuutiometriä ballastia (betonisoraa), joka arvioitiin vastaavan noin 3 tonnia.

Sekoitin kaiken itse ja kun aloin tuntea olevani puoliksi valmis tukivalun kanssa huomasin - ballasti ei riitä! Jatkoin valamista ja kun kaikki betonisora oli loppu, muuri oli 40 cm korkea eikä 50 senttimetriä. Olin ohjeiden mukaan ottanut marginaalit huomioon mutta lopulta 2 kuutiometriä ballastia oli muuttunut noin 1,3 kuutiometriksi betonia.

Ensimmäinen reaktioni oli tietenkin, että kuljettaja oli huijannut minua. Soitin ja puhuin hänen kanssaan, mutta hän sanoi, että kauhankaivaja, joka punnitsi kauhalla, oli punninnut sen 3,2 tonniksi ja hän vaikutti vilpittömältä. Aloin lukea netistä ja tajusin, että mahdollinen selitys voi olla, että saa vähemmän betonin tilavuutta kuin käyttämänsä ballastien tilavuus. Ymmärrän että hiekkaiset materiaalit painuvat yhteen kastuessaan, mutta samalla lisätään myös yksi osa standardisementtiä per 3 osaa ballastia (poolkungenin reseptin mukaan), joten luulin sementin kompensoivan sen. Tässä tarvitsen mielipiteitä.

Onko joku betonin tekoon perehtynyt kokenut tätä? Voiko tämä selittää, miksi betonisora ei riittänyt vai valehteleeko kuljettaja minulle todennäköisesti?

Tällä on myös merkitystä vastuu kysymykselle. Hankin betonisoraa poolkungenin ohjeiden mukaan:

"Materiaalimäärän laskenta - Ballast (valuhiekka/valusora)
altaan halkaisija x 0,2 m (tukivalun leveys) x 0,5 m (tukivalun korkeus)."

Ei siis mitään ohjeistusta siitä, että pitäisi käyttää jotakin lisäkerrointa.

Nyt saattaa olla, että 40 cm tukimuuri riittää, mutta jos se ei riitä, eikö poolkungenilla pitäisi olla jonkinlainen vastuu tästä, jos ongelma on, että betonin tilavuus on huomattavasti pienempi kuin lisätyn ballastien tilavuus? Eikö ohjeisiin pitäisi voida luottaa?

Olemme melko masentuneita juuri nyt, koska emme tiedä, pitääkö tämä korjata jollain tavalla ja miten se parhaiten tehdään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.