Olen juuri aloittanut projektin tehdäkseni betonilevyn tulevaan keittiösaarekkeeseemme. Testatakseni erilaisia pintakäsittelyjä tein palan kooltaan 20x40 cm, 2 cm paksu. Jotta kuplat olisi helppo viedä pois iskuporakoneella, tein betonista melko juoksevaa ja vetistä, mikä teki itse valamisesta helppoa. Mutta nyt se on kovettunut kaksi viikkoa ja tänään, kun otin koepalan ulos, olin aluksi hyvin tyytyväinen kuinka sileä ja hieno siitä tuli. Kuitenkin huomasin, että saatoin puhdistaa levyä sormillani, mikä näyttää siltä, että betoni on erittäin huokoinen. Johtuuko tämä siitä, että seokseni oli liian laimea? Olen tehnyt sen käyttäen Byggmax Gjuta Fin.

• Tykkään
KjellT
  • Laddar…
Ammattilaiset käyttävät erittäin paksua seosta. Fu-Tung-Cheng on guru valettujen työtasojen tekoon. Katso yksi videoista alla, Youtube:ssa on paljon niitä. http://www.youtube.com/watch?v=yFFrTbEPhM8

Voi olla niin, että kun vesi haihtuu löysästä seoksestasi, mikrohuokosia jää betoniin, mikä tekee siitä huokoisen.

Hei,
seos oli liian märkä ja siitä tulee silloin heikko ja huokoinen. Valaa uusi ja kiillota pinta jonkinlaisella metalliliu’ulla. Metallikansi liimattuna hiomakoneeseen on taianomainen.
Sekoita mielellään epoksia pintakerrokseen - 1 osa epoksia + kaksi osaa märkää hienobetonia - ei liian märkää. Itse asiassa epoksin voi sekoittaa ketsuppiin, jos niin haluaa.
Muuten voi levittää pelkkää epoksia valmiille ja hieman epätasaiselle levylle. Tein juuri tämän toissapäivänä. Ulkona ja lähellä nollaa yöllä. Siitä tuli kauniin säröilevä kuvio. melkein kuin liskon iho - siistiä!
C.

En ole lukenut Finjan artikkelia, mutta yleisesti ottaen, en ymmärrä että valuessa levyä pitäisi tulla ongelmia. Raceman viittaa youtube-videoon, joka näyttää miten se tehdään, sekä millainen koostumus betonilla tulisi olla. En ymmärrä miksi joku haluaisi käyttää hienobetonia, eikö pitäisi käyttää karkeampaa, sillä kivet betonissa tekevät levystä elävämmän. Ja sitten se toinen asia...
Vesilasia on käytetty 100 vuotta betonissa, jotta se olisi vedenkestävä. Vesilasia laitetaan betoniin tai veteen, jota sekoitetaan betoniin, SIKA:lla on muuten valikoimassaan betonin lisäaineita. Levy muokkaamisessa muodon tulos määrittää valun lopputuloksen, joten käytä rakennusvaneria, joko uutta tai puhdistettua/pestyä, ennen kuin kaadat betonia, jotta kastelet/kuihdutat muotin vedellä. Mikä on myös tärkeää, on lämpötila, jos teet levyn kotona keittiössä/kylpyhuoneessa, on siellä liian lämmin, valitse paikka missä lämpötila on noin 10 astetta+. Betonia sekoittaessa ei saa olla liikaa vettä, vettä täytyy käyttää kun betoni kovettuu/kuivuu = maltillisesti. Kun muottia sitten vibatetaan (alapuolelta) vanhalla aikansa eläneellä iskuporakoneella, sellaisella joka vain narisee, jossa on vaarnapultti istukassa, tämä täytyy tehdä maltillisesti! muuten karkea kivi päätyy levyn alapuolelle. Yksi voi vibatata muottia alapuolelta, ja toinen tarkistaa miten ilmakuplat kuplivat ylös, levy, jonka mitat ovat 300X63 cm, vie 1 minuutti vibatuksessa, sen täytyy käydä nopeasti. Käytä laudan, kuten youtube-video näyttää, mutta pidä myös käsilasta saatavilla. Koko rakenne (muotti) täytyy olla asetettuna vakaalle telineelle, esimerkiksi 2 - 3 kuormalavaa pystyssä ja vankkoja 95X45--120X45 palkkeja, joiden päällä muotti voi levätä. OK, tarpeeksi tästä, useimmat teistä ovat luultavasti jo luovuttaneet projektissa. Ne, jotka haluavat kokeilla pienemmän palan valuuta, voivat muotin kastelun jälkeen, ripotella hieman puhdasta sementtiä muotin pohjalle, jotta saadaan kovempi/paksumpi pinta.

• Tykkään
freter
  • Laddar…
RBK sanoi:
Olen juuri aloittanut projektin tekemään betonilevyä tulevaa keittiösaartamme varten. Testatakseni erilaisia pintakäsittelyjä tein 20x40 cm kokoisen ja 2 cm paksun palan. Jotta kuplat olisi helppo poistaa iskuporakoneella, tein betonista melko löysää ja vesipitoista, mikä teki valamisesta helppoa. Mutta nyt betoni on kovettunut kaksi viikkoa, ja tänään, kun otin koepalan ulos, olin aluksi erittäin tyytyväinen, kuinka sileä ja kaunis siitä tuli. Mutta saatoin puhdistaa levyn sormillani, joten vaikuttaa siltä, että betoni on erittäin huokoinen. Johtuuko tämä siitä, että seokseni oli liian laimea? Olen tehnyt sen Byggmax Gjuta Finillä.
betonin, kuten rappauslaastin, kanssa on tärkeää olla työskentelemättä liian pitkään, silloin seoksesta poistuu sementti/KC, jos värisytät liian pitkään, vain vesi jää jäljelle.

• Tykkään
Chris11
  • Laddar…
Vihje kauniin pinnan saamiseksi: Älä laita kaikkea betonia kerralla. Aloita levittämällä noin 1 cm:n kerros ja varmista, että se täyttää koko pinnan. Taputa betonin päältä käsilläsi poistaaksesi ilmaa ja värisytä muottia. Nyt voit lisätä loput ja tehdä saman uudelleen. Toivottavasti vältät nyt ilmakuplat.

Löysin tämän:
http://www.former.nu/tips-trix

Hieno juttu! Juuri tilasin 1200:n, sen jälkeen se lienee märkähiomapaperi.

m.engdahl sanoi:
Kanon! Tilasin juuri 1200, sen jälkeen on kai käytettävä märkähiontapaperia.
1200 karkeus on erittäin hienoa. Asteikko on "käänteinen", 40 on karkeaa, 120 on hienompaa jne. 1200 on yleensä hienointa mitä voi löytää, sitten pitää käyttää hiomatahnan.

• Tykkään
Berka81
  • Laddar…
Mitä olen tehnyt väärin?
Olen valannut, hionut tuodakseni esiin jyvät. Levittänyt vattenglas kahdesti ja öljynyt. Nyt saan rumia kalkkitahroja jokaisesta vesipisarasta, lisäksi pinta muuttuu karkeaksi, kun saostuma jää. Oletan, että valkoinen on kalkkia, mutta onko kenelläkään ideaa syystä ja kuinka voisin korjata tämän?
Kiitos!

Mustassa työtasossa kalkkitahroja ja vesisuihkuhana yläpuolella.

Betonipinta, jossa on kalkkiutumia ja sininen kulho sivussa.

magnusmo sanoi:
Mitä olen tehnyt väärin? Olen valanut, hionut tuodakseni esiin jyvät. Levittänyt vesi-lasia kahdesti ja öljynnyt. Nyt saan rumia kalkkitahroja jokaisesta vesipisarasta ja pinta jää karkeaksi sinne, missä saostuma jää. Oletan, että valkoinen on kalkkia, mutta onko kenelläkään ideaa syystä ja kuinka voin korjata ongelman? Kiitos!

[kuva]

[kuva]
Oletko happopesusä tehnyt ennen kuin levitit vesi-lasia? muuten on hyvin todennäköistä, että siksi olet saanut kalkkisaostumia Terveisin K

Missasin happopesun ensimmäisellä kerralla. Olen hionut uudelleen, pessyt, happopessyt ja levittänyt päälle vesi-lasi ja lopuksi käyttänyt kylmäpuristettua pellavaöljyä.
Tuloksena on, etten saa enää saostumia, mutta reunojen ympärillä on hieman laikkuisuutta. En vieläkään tiedä, miten korjata tämä. Mutta se häiritsee eniten itseäni.
Terveisin
MAgnus

Kiitos kaikille vastauksista ja ajatuksista.
Nyt olen myös valanut weber fin expandbetongilla.
Levittelin ensin pohjalle, taputtelin käsin, laitoin armeringsjärnet ja sitten levitin loput betonista.
105x85x3.5cm levyyn meni 3 säkkiä.
Rakensin ulos telineen 45x95 reglarista.

Betonilaatta puisella telineellä puutarhassa. Laatta on juuri valettu ja mitat ovat 105x85x3.5 cm. Armerointitangot näkyvissä.

• Tykkään
FredrikR ja 2 muuta
  • Laddar…
Nyt levy on paljastettu ja olen todella tyytyväinen lopputulokseen, olen kokeillut nyt hioa tavallisella 80-paperilla epäkeskohiomakoneella. Mutta toki makuja on monia, mutta kuinka paljon pitäisi hioa? Betonilevy lähikuvassa, valmis hionnan jälkeen, kirkkaassa päivänvalossa. Esiin tulee vaalean ja tumman harmaan sävyjä pinnalla.

Olen myös tilannut steinfix 100+:n pintakäsittelyksi :)

Millä hapolla pitäisi pestä?

• Tykkään
kallun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.