Hei!

Viiden vuoden jälkeen talossa sisäänkäynnin portaat näyttävät kaikkea muuta kuin hyvältä. On epäselvää, kuinka vanha se on, mutta se on betonia, ja edellinen omistaja antoi päällystää sen jonkinlaisella klinkkerillä, joka on kiinnitetty tavalla, joka ei ole lainkaan pakkasen kestävä. Siellä on paljon ilmaa takana ja työ on yleisesti huonosti tehty, mutta uskon, että itse betoni voi olla hyvässä kunnossa. (katso mielellään kuva alla)

Betoniportaat, joissa on osittain irronneet klinkkerit ja näkyvää kulumista, ympärillä kukkaruukkuja ja näköala sorapihaan.

Se, mitä haluaisin tehdä, on poistaa klinkkerit, kiinnitysmassa ja kaikki muu irtonainen, sitten puhdistaa portaat ja saada ne näyttämään raakalta betonilta. Mieluiten ilman, että maalaan rappauksen, mutta voin tehdä niin, jos se on tarpeen oikean ulkonäön saamiseksi.

Löysin alla olevan linkin, jossa he tekevät juuri kuten ajattelen sekä menetelmän että ulkonäön suhteen, ja pienen kunnostuksen jälkeen rappaavat koko portaikon "kuituvahvisteisella betonilaastilla". Tietääkö kukaan, mitä tyyppiä laastia tarkoitetaan ja tarvitseeko rappaus verkotusta? He eivät kirjoita mistään erityisestä tekniikasta, paitsi että pohjustavat ennen.

https://www.dinbyggare.se/renovera-betongtrappa-sa-gor-du/

Kiitollinen kaikista neuvoista, jotka koskevat materiaaleja, tekniikkaa ym.! Haluaisin tehdä jotain, mikä kestää pitkään.

• Tykkään
Fiabag
  • Laddar…
Kuituvahvisteinen on ilmeisesti tarkoitettu siihen, ettei tarvitse raudoittaa.

ricebridge ricebridge sanoi:
Den fiberförstärkta är väl, vad jag förstår, till för att man inte ska behöva armera.
Kiitos vastauksesta, ja olen samaa mieltä kanssasi. Samalla kun olen nyt katsonut hieman tuotteita, olen nähnyt kuituvahvistettua laastia, joka pitäisi laittaa kahteen kerrokseen yhteensä 8-15 mm märkää märälle lasikuituverkolla välissä. Tuntuu hieman monimutkaiselta, ja ehkä valitsen jonkin toisen tuotteen.

Täytynee vain kokeilla ja toivoa, että se kestää, mutta olisi mielenkiintoista saada vinkkejä joltain, joka on aikaisemmin rappanut portaita. Onhan se hieman erilaista kuin julkisivun rappaaminen, kun sen täytyy kestää kävelyä...

Jos ratkaiset ongelman, olen kiinnostunut, minulla on sama huoli.

Ajattelin kuvata, miten kehittyy, ja ajatuksena on kokeilla kuituvahvistettua rapattia ja toivoa, että se kestää. Parempien ehdotusten puutteessa...

Kuten alla oleva kuva osoittaa, olemme nyt alipalkatun lapsityöläisen avulla puhdistaneet portaikon klinkkeristä. Se kävi nopeasti, lapsista huolimatta. Vaikeampi asia on, että näiden klinkkereiden alla on kaksi kerrosta melko paksua kiinnityslaastia, joka on vaihtelevasti kiinni. Ilmeisesti edelliset omistajat ovat myös poistaneet yhden kerroksen klinkkereitä ja laittaneet uuden kiinnityslaastin vanhan päälle, rajoitetulla menestyksellä. Ajatuksena on puhdistaa kaikki, mikä ei ole todella tiukasti kiinni, on mahdotonta kolkata pois kaikkea.

Lapsi poistaa laattoja ulkoportaista vasaralla ja ämpärillä. Portaissa näkyy irronneita laattoja ja työkaluja, kuten lapio ja lasta.

• Tykkään
ricebridge ja 1 muu
  • Laddar…
Työ portaikon parissa on jatkunut kesän aikana ja olemme lähestymässä jonkinlaista tulosta, tosin hieman epävarmaa, miten se juuri nyt on.

Tässä näkyy ainakin vähän siitä, mitä on irrotettu, ja kaksi vatupassia, jotka osoittavat, että se todellakin kallistuu talosta ulospäin kuten pitäisi. Tämä kallistus oli tehokkaasti piilotettu fixin ja klinkkerin avulla...

Ulkona oleva portaikko, jossa on metallikaiteet ja irrotettua laastia askelmilta, ympärillä kivetyspolkua ja kasveja.

Sitten aika vähän pohjamaalia:

Betonitaso, jossa on primeriä, pensseli, muovisäiliö ja juomapullo. Sinistä maalia on levitetty epätasaiselle pinnalle.

Ja rappauslauta, jota voi käyttää:

Tasainen, keskeneräinen terassialue, jossa on kaksi puulistaa, metallikaide ja portaali. Betonipinta näkyvissä, alapuolella lasitiiliä.

Viimein aika aloittaa!

Laudat olivat 15 mm paksuja, mikä osoittautui olevan yksinkertaisesti paksua. Mutta silloinhan se kestää hyvin voi ajatella... Se saa olla ohuempi askelmissa.

Betoninen ramppi, jossa on puisia lautoja muottina. Epätasainen väritys johtuu erilaisesta vedestä ja käsittelystä. Työkalua käytetään betonin levittämiseen.

Tähän asti kaikki hyvin. Ei ongelmia ison pinnan hiomisessa, mutta on todella vaikeaa tehdä reunat ja askelmat siten, että ne olisivat hyviä.

Betonialusta, jossa on epätasainen väri ja rakenne, sekä läheinen rautatolppa. Oikealla puolella on keltainen tasoitusväline.

Tältä se näytti ensimmäisen päivän hiomisen jälkeen. Aivan ok rakenne ja paksuus ja sellaista, mutta erittäin epätasainen väri, johtuen oletettavasti eri määrästä vettä laastissa tai erilaisesta käsittelystä.

Betonialustan yläpinta ja portaat, joissa on epätasainen rappaus, metallikaiteet ylhäällä, valmiina jatkotyöstöön.

Nyt on itse portaiden vuoro.

Aloitin ajamaan vapaalla kädellä vain lastalla, mutta tulos oli mitä oli... Laasti kuivui hieman liikaa, joten siitä tuli murenevaa ja samalla oli vaikeaa saada sitä suoraksi ja siistiksi.

Betoniportaat korjattavana, rapatut laastipaikat ja keskeneräisiä laastointitarvikkeita kuten ämpäri ja lasta maassa.

Joten siirryimme korjaamaan hieman koloja sen sijaan. Nelivuotias poikani tekee upeaa työtä. Toivoo, että hän inspiroituu niin että hänestä tulee käsityöläinen (eikä kirjanpitäjä tai jotain...), jotta hänestä olisi jotain hyötyä tulevaisuudessa.

Pieni poika korjaa portaita lastalla ulkona, portaissa on sementtilaatat ja hänellä on sininen lippis ja raidallinen paita.

• Tykkään
AndersJunis ja 2 muuta
  • Laddar…
Tänään tuli isäni auttamaan vähän lisää, ja silloin saatiin hieman enemmän järjestystä.

Rankor pingotettiin ja suuria puristimia käytettiin runsaasti. Hän oli löytänyt vinkkejä portaiden puhdistamiseen "internetistä".

Betonirappuset korjauksen keskellä, käytössä puuverhoja ja puristimia tukemaan betonin muotoilua ja kiinnittämistä. Taustalla työkaluja ja tarvikkeita.

Tämä "internet" osoittautui melko oikeassa olevaksi, koska työ sujui nyt paremmin. Käytimme myös huomattavasti löysempää laastia, jotta se tarttuisi paremmin ja kestäisi pidempään ennen kuin se murenee ja tulee yleisesti hankalaksi työstää.

Askellukset näyttivät nyt enemmän siltä kuin haluan niiden näyttävän, ainakin muodoltaan. Laudat auttavat saamaan ne kohtuullisen suoriksi, mutta sitten onkin kiinni kauhasta ja rappauslaudasta, jotta saadaan viimeistely kuntoon. Ja askelman kulma (portaan keula?) on melko vaikea saada sopivasti pyöristetyksi löysällä laastilla.

Ehdimme tehdä kolme askelmaa, tulee olemaan jännittävää nähdä, miltä ne näyttävät huomenna, kun laasti on kuivunut.

Ulkoportaat, joissa on kolme askelmaa, rapataan. Betonitaso on äskettäin levitetty; ympärillä käytetään puupalikoita ja puristimia.

• Tykkään
PercyP ja 5 muuta
  • Laddar…
Ihanaa kun poika auttaa isää... :heart:

Älykäs idea miten teette rivbräda portaikkoon! (y) Tämän laitan mieleen.

Hauskaa luettavaa, hyvin kirjoitettu!

V
Kaveri näyttää näppärältä, voiko hänet vuokrata, kun aiomme rakentaa takkupan?

• Tykkään
PercyP ja 1 muu
  • Laddar…
Miten kävi sitten?
Puhdistitko mitään sivuilta?
Mitä laastia käytit?

//AA

S saiter sanoi:
Miten sitten kävi?
Puhdistitko mitään sivuilta?
Mitä laastia käytit?

//AA
Minun täytyy laittaa muutamia kuvia ja tehdä lopullinen raportti - on ollut vähän tekemistä, koska olen ehtinyt muuttaa sitten viimeisen kerran, mutta minulla on kuvia loppuosasta työstä joka tapauksessa. Voin jo nyt sanoa, että itse portaiden sivuja emme puhdistaneet, vaan maalasin mustalla silikaattimaalilla saadakseni sen siistiksi.

• Tykkään
Woundedknee ja 1 muu
  • Laddar…
Minun portaikko näyttää kamalalta, mutta en tiedä haluanko tehdä sen itse.

//AA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.