Meillä on tarkoitus olla kolme pientä porrasaskelmaa olohuoneessa. Tai ehkä niitä ei voi kutsua niin paljoa portaiksi, enemmänkin askelma tai tasanne. Liitteenä oleva kuva havainnollistaa suunnilleen, miltä sen on tarkoitus näyttää. Olemme ajatelleet, että porrasaskelmat olisivat graniittia ja pystyrisat rapattuja, kuten joissakin talojen julkisivuissa näkyy.

Kysymys kuuluu, miten minun pitäisi rakentaa portaat? Pitäisikö minun valaa ne, vai rakentaa runko puusta, käyttäen masoniittia rappauksen alla? Jos valan portaat, mihin ne pitäisi asettaa? Parketille saattaa olla liian raskasta ja estää lattian liikkumista. Lattialevyn päälle välttelisi sitä, mutta silloin voi olla vaikeaa liittyä parkettiin siististi. Suoraan betonilaatalle helpottaisi tasoitettu lattia, mutta minulla olisi sama ongelma liittyä yläpuolella olevaan lattiaan siististi portaiden kanssa.

Ideoita?

• Puolipyöreä askelma olohuoneessa, mallina portaiden suunnittelua varten. Trappaan liittyviä rakenteellisia yksityiskohtia ei ole nähtävissä kuvassa.
Olen varmaan valanut sahanpurun päälle jonkinlaisella muodolla ja sitten vetänyt lattian tiukasti kiinni ja pienen listan peittämään itse raon.

Älä unohda kosteussuojata sahanpuru muovilla tai vastaavalla, muuten se turpoaa melkein varmasti. Tämän suojan voi poistaa sitten, kun betoni on kovettunut.

Vaihtoehtoisesti ehkä jonkinlainen luxskiva tai vastaava ja slammaus päälle?

Tyresö
Jos haluat, että portaat tuntuvat tukevilta ja yhtenäisiltä ilman huojuvia liikkeitä kävellessäsi niillä (luulen, että haluat), niiden täytyy seistä suoraan betonilaatan päällä.

Tee tarkastushenkki parkettiin, lastulevyyn, aina alas betonilaattaan asti. Mittaa, kuinka korkea, leveä ja syvä betoniperusta tulee olla. Tee valumuotti portaiden perustalle - ja valaa. Voit korvata osan betonista styroksilla, jotta se painaisi vähemmän.

Kanna perusta sisään ja aseta se parketin päälle ja piirrä ääriviivat + rappaus ja +5 mm sauma - sahaa kaikki kerrokset alas laatalle ja aseta perusta paikalleen. On etu, jos valat nostosilmukat, jotka voit poistaa, kun perusta on paikallaan. Sauma betonin ja parketin välillä paikkaa ja tiivistä lateksisaumalla, joka on parketin värinen - oletettavasti ruskea. Sitten vain muurata graniitti - tai missä järjestyksessä haluat tehdä vaiheet. Perusta (betoni) painaa 2,3 kg/litra, joten varaudu siihen, että saatat joutua soittamaan Magnus Samuelssonille, kun kannat sen paikalleen - ellet saa lupaa valaa sitä olohuoneeseen.

Itse en saisi sotkea betonilla sisätiloissa - riippumatta siitä, kuinka paljon peittäisin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.