Hei!

Olemme "pimppaamassa" keittiötämme ja olemme ostaneet bambusta valmistetut työtasot. Valmistaja kutsuu niitä massiiviseksi ja vertaa niitä massiivipuutasoon ohjeessaan. Todellisuudessa, jos ollaan tarkkoja, niin levy ei ole massiivinen eikä puusta tehty. Koko levy on laminaatti, joka koostuu seitsemästä bambukerroksesta. Jokainen kerros koostuu ohuista bambusauvoista, ja ne ovat käännetty 90 astetta edelliseen kerrokseen nähden. Katso kuvaa Bambuinen työtaso, jossa näkyy useita kerroksia. Jokainen kerros muodostuu bambusäleistä, jotka on asetettu eri suuntiin. .

Mittaamme, jotka annoimme tilauksen yhteydessä, olivat tarkalleen mitattavissa millimetrin varmuudella, esimerkiksi seinän ja lieden välillä. Levyt tulivat juuri oikeilla mitoilla, mutta kun aloin lukea asennusohjeita, huomasin, että levyn ja seinän välissä PITÄISI olla 5 mm rako, jotta levy voi liikkua ilmankosteuden mukaan. Voin luvata, että ei tule olemaan erityisen kaunista tai käytännöllistä, jos levyn toinen pää lepää lieden päällä ja toinen pää kiinnitetään kaappiin 30 mm korkeuserolla. ;-)

Levy on ostettu Kvikistä, jolla ei ollut aavistustakaan, että levyn ja seinän välillä pitäisi olla rako, eikä he siis ilmoittaneet meille, että tämä pitäisi ottaa huomioon tilausta tehtäessä. Lähetin sähköpostia Dfi-Geislerille Tanskaan, joka on levyn valmistaja. He eivät osanneet vastata, liikkuuko levy jotain, vaan viittasivat jälleenmyyjään. Tuntuu turvalliselta.

Nyt Kvik on tosin tarjoutunut pienentämään levyjä, jotta ne vastaavat asennusohjeessa ilmoitettua marginaalia, mutta levyn asentaminen muutaman millimetrin päähän seinästä aiheuttaa sivuille rakoja, joita ei ole erityisen kauniita, ja hankalia tehdä niin, että ne näyttävät hyvältä. Yksi vaihtoehto voisi olla saada kipsilevyyn ura, jossa on hieman liikkumavaraa.

Kysymykseni on, tietääkö kukaan, kuinka paljon tällainen levy liikkuu? Olen etsinyt melko aktiivisesti tietoa, mutta en ole löytänyt paljon muuta kuin että bambu liikkuu enemmän kuin puu, ja pääasiassa kuidun suuntaisesti, toisin kuin useimmat puulajit, jotka liikkuvat leveyssuunnassa. Tämä koskee bambua, joka ei ole liimattu.

Joten jos sinulla on kokemusta tai tietoa juuri tämän tyyppisestä työtasosta, olen erittäin kiitollinen vastauksista ja näkemyksistä.

/Micke

Nyt en ole bambun kanssa kokenut, mutta jos kiinnität levyn ruuvilla, joka on kulmassa tai suuremman reiän kautta runkoon, niin eihän siinä pitäisi olla mitään ongelmaa.

Muuten, se on todella tyylikäs bänkskiva.

Fredrik.engdahl sanoi:
Nyt minulla ei ole kokemusta bambusta, mutta jos kiinnität levyn ruuvilla, joka on kulmassa tai runkoon suuremman reiän läpi, niin eihän sen pitäisi olla ongelma
Kiitos osallistumisestasi!

Mukana tulee kulmakiinnikkeet tukevilla rei'illä ja suuret aluslaatat ruuveihin, joten juuri se osa ei ole ongelma. Huoli on se, että kun levy on kiinni seinässä, uunin ja levyn välinen etäisyys on reilu millimetri. Jos levy tosiaan voi kasvaa yli viisi millimetriä, se ei ole mukavaa uunille, koska se ei voi siirtyä minnekään, sillä toisella puolella on tukeva tiskipöytä.

Niin, meidänkin mielestä se oli hieno. Minulla on bambusta tehtyjä leikkuulautoja, jotka pitävät muotonsa todella hyvin, ja toivon siksi, että keittiötasot pysyvät myös hyvinä. Sen sijaan ne eivät ole saaneet kovin hyviä arvosanoja kestävyydestä tahroja vastaan, mutta ajattelimme unohtaa sen ja kokeilla silti. :-)

Meillä on massiivinen bambulattia mökissä ja se ei ole liikkunut ollenkaan, vaikka pidämme ylläpitolämpötilan 10-12 astetta suurimman osan vuodesta...

anders07 sanoi:
Meillä on massiivi bambulattia meidän vapaa-ajan asuntoon ja se ei ole liikkunut yhtään vaikka pidämme ylläpitolämpöä 10-12 astetta suuren osan vuodesta...
Kiitos! Se kuulostaa todella hyvältä. Oletan, että lattian bambu on laminoitu kuten työtaso, eli useita kerroksia, joissa kuidut ovat kiertyneet kerrosten välillä?

B
Minulla on ollut paljon tekemistä bambu keittiö/keittiötasojen kanssa enkä ole huomannut niiden liikkuvan. Yksi bambukeittiötasojen eduista on itse rakenne, se tekee niistä muotostabiilimpia kuin tavalliset keittiötasot, koska kuidut ovat ristikkäin. Pintakäsittelyksi suosittelen kovavahaöljyä, koska tavallinen öljy ei pysty imeytymään, koska tiheys on paljon korkeampi bambukeittiötasossa, se on välillä 4.2 ja 9.5 Brinellin mukaan riippuen siitä, minkä bambukeittiötason valitsee (Tammi on noin 3.8 Brinell).

Rodin69 sanoi:
Hei!

Olemme "tuning" keittiötämme, ja olemme ostaneet bambutyötasot. Valmistaja kutsuu sitä massiiviksi ja vertaa sitä ohjeissaan massiivipuulevyyn. Todellisuudessa, jos halutaan olla tarkka, levy ei ole massiivinen eikä puusta. Koko levy on laminaatti, joka koostuu seitsemästä kerroksesta bambua. Jokainen kerros koostuu ohuista bambutikuista, ja on käännetty 90 astetta edelliseen nähden. Katso kuva [kuva].
/Micke
En ymmärrä, mitä tarkoitat tarkkuudellasi? Bambu on varmaan puuta ja massiivista onhan se? Laminaatiksi en sitä kutsuisi.

Jos se ei olisi ristivaneritettu vaan todellisuudessa yksi suuri pala massiivipuuta, olisit saanut valtavia ongelmia muodonmuutosten ja halkeamien kanssa, riippumatta puulajista!

Minulla on bambusta valmistettu leikkuulauta, idea siinä on, että bambu liimataan pystyasennossa, jolloin kuidut vetäytyvät takaisin yhteen sen jälkeen, kun (Tietenkin älyttömän terävä japanilainen) veitsi on leikannut siihen. Ehkä juuri sitä tässä haetaan? Mutta toiminto jää hyödyntämättä, jos sitä ei liimata oikealla tavalla.

B
Tehtailla, jotka valmistavat bambukeittiötasoja, ja tehtailla, jotka valmistavat bambusta leikkuulautoja, on huomattava ero laadussa ja tarkkuudessa. Bambu keittiötasoja valmistetaan samalla tavoin kuin leikkuulautoja, mutta vain ylin kerros (kulutuspinta) on pystysuunnassa, muuten ei saavuteta pöytätason muotovakautta. Suosituimmat bambu pöytätasot tänään ovat nimeltään vertikaalinen caramel, ovat 40mm paksuja ja 4000mm pitkiä.

• Tykkään
AndersMalmgren
  • Laddar…
vectrex sanoi:
En ymmärrä, mitä tarkoitat pikkutarkkuudellasi? Bambu on kai puuta ja massiivista se on, eikö? Laminaatiksi en sitä kutsuisi.
Bambu on ruohoa, ei puuta. Sillä on hieman erilaiset ominaisuudet kosteudelle altistuessaan kuin puulla. Ja se on ehdottomasti laminaatti. Laminaatti on määritelmän mukaan materiaali, joka koostuu useista yhteen liitetyistä kerroksista. Joten siinä mielessä tällainen bambulevy ei ole yhtään massiivisempi kuin Plywood-levy. Ja henkilökohtaisesti en kutsuisi Plywood-levyä massiivipuuksi, mutta ehkä se tehdään niin erikoisalalla, ja silloin olen tietysti väärässä.

vectrex sanoi:
Jos se ei olisi ristikkäin laminoitu vaan todella yksi iso massiivipuupala, sinulla olisi valtavia ongelmia muodonmuutosten ja halkeamien kanssa, huolimatta puulajista!
Ne massiiviset työtasot, joita tarkastelimme, eivät minun arvioni mukaan olleet ristikkäin laminoituja, vaan ainoastaan pituussuunnassa liimattuja, ja siksi asennusohjeessa sanotaan, että levyssä ja seinässä pitäisi olla rako, koska se tulee liikkumaan melkoisesti erityisesti leveydessä. Nyt tämä levy on ristikkäin laminoitu, ja anders07:n vastauksen jälkeen asensin levyt olettaen, että ne eivät periaatteessa liiku juuri lainkaan.

• Tykkään
Rosen19
  • Laddar…
Miten levyn kanssa on mennyt? Onko se liikkunut yhtään ja miten se on kestänyt tahroja? Olen myös miettinyt bambua, joten kiinnostaisi kuulla, mitä mieltä olet muutaman vuoden jälkeen.

halper halper sanoi:
Miten on mennyt levyn kanssa? Onko se liikkunut ja miten se on käsitellyt tahroja? Olen myös miettinyt bambua, joten olen kiinnostunut kuulemaan, mitä mieltä olet siitä muutaman vuoden jälkeen.
Hei!

Valitettavasti en voi vastata siihen, koska en enää asu siinä talossa. Voin kuitenkin sanoa, että bambusta tehdyt leikkuulaudat pitävät muotonsa erittäin hyvin.

Ystävällisin terveisin,
Micke

Okei, kiitos! Toivotaan, että se laajenee leikkuulaudoista keittiötasoihin :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.