7 491 lukukertaa ·
10 vastausta
7k lukukertaa
10 vastausta
avotakka / parantaa laasti
Hei
Ajattelin siistiä avotakkaa ja poistaa syntyneitä halkeamia jne.
Mitä tuotteita käytän ulkopuolella (missä ei tule niin kuumaksi)?
Olen lukenut tulenkestävästä laastista, mutta tulkitsen sen pikemminkin niin, että sitä tulisi käyttää itse avotakassa, savupiipun ympärillä jne. Eikä välttämättä takan koko ulkopuolelle?
Kiitos etukäteen
Ajattelin siistiä avotakkaa ja poistaa syntyneitä halkeamia jne.
Mitä tuotteita käytän ulkopuolella (missä ei tule niin kuumaksi)?
Olen lukenut tulenkestävästä laastista, mutta tulkitsen sen pikemminkin niin, että sitä tulisi käyttää itse avotakassa, savupiipun ympärillä jne. Eikä välttämättä takan koko ulkopuolelle?
Kiitos etukäteen
Tavallinen kalkkiseos on varmasti siellä nyt, voit parantaa uudella, kaavi pois sauma jonkun tai joidenkin senttimetrien syvyydeltä, jotta sauma saa vähän syvyyttä, ei vain pieni kakku pinnalla, sen on pysyttävä paikoillaan. Tulee varmaan sävymuutos vanhojen ja uusien saumojen välillä. Sinun täytyy kokeilla miltä se näyttää, muuten on paljon työtä kaapia kaikki saumat pois ja laittaa uutta kaikkialle.
Kiitos paljon, minun täytyy kokeilla yksinkertaisesti, ja muussa tapauksessa tehdä se uudelleen tai kiillottaa päälle.S skutten11 sanoi:Tavallinen kalkkilaasti, sitä on varmaankin siellä nyt, voit parantaa sitä uudella, raaputa sauma muutama senttimetri syväksi, jotta siihen tulee hieman syvyyttä, ei pelkkä pieni kakku päälle, sen täytyy pysyä kiinni. Tulee varmasti sävymuutos vanhojen ja uusien saumojen välillä. Sinun täytyy kokeilla, miltä se näyttää, muuten on paljon työtä raaputtaa kaikki saumat ja laittaa kaikkialle uutta
Jäsen
· Östergötland
· 822 viestiä
Tavallinen kalkkilaasti = släckt kalk ("murkalk") + hiekka + vesi.
Esimerkiksi tämä? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/murkalk-weber-saint-gobain-släckt-e-10kgStenolofanders sanoi:
Sen pitäisi kai olla tämä hiekka, jota käytän? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/torkad-sand-weber-saint-gobain-25kg
Avoimessa takassa minulla on niin kutsuttu energiapaketti, jossa on lasiluukku. Lämpö, joka tulee ulos avotakasta, tekee tiilestä/saumoista aivan keraamisen nauhan yläpuolella kuuman. Voinko käyttää kalkkilaastia myös siellä (lämmönkestävyys?) vai pitäisikö minun käyttää toista "tulenkestävää"?
Jäsen
· Östergötland
· 822 viestiä
Kyllä, se murkalkki johon linkkaat ja vastaava toimii hyvin. Toisin kuin sementti, kalkkilaasti vain paranee, jos annat sen seisoa sekoitettuna jonkin aikaa ennen kuin alat muurata. Joten sekoita se veteen ja hiekkaan muutama päivä ennen.
Kuten sanottu, kalkkilaasti todennäköisesti toimii lähellä luukkua, mutta se voi tulla liian kuumaksi. Ehdotus: kokeile kalkkilaastia. Jos se halkeaa, raaputa puhtaaksi ja käytä savilaastia (=savi + hiekka tai vielä parempi, jauhettu tiili + vesi), joka on tulenkestävää. Kaakeliuunisavi on tavallinen kauppanimi, mutta savi mistä tahansa ojan reunasta toimii hyvin (ainakin minulla).
Eräs hienous sekä kalkki- että savilaastissa on, että on helppo tehdä uudelleen ja korjata, aivan eri tavalla kuin sementti- ja kipsipohjaisilla laasteilla. Laita vain menemään. Savilaastille et tarvitse edes käsineitä ja suojalaseja.
Kuten sanottu, kalkkilaasti todennäköisesti toimii lähellä luukkua, mutta se voi tulla liian kuumaksi. Ehdotus: kokeile kalkkilaastia. Jos se halkeaa, raaputa puhtaaksi ja käytä savilaastia (=savi + hiekka tai vielä parempi, jauhettu tiili + vesi), joka on tulenkestävää. Kaakeliuunisavi on tavallinen kauppanimi, mutta savi mistä tahansa ojan reunasta toimii hyvin (ainakin minulla).
Eräs hienous sekä kalkki- että savilaastissa on, että on helppo tehdä uudelleen ja korjata, aivan eri tavalla kuin sementti- ja kipsipohjaisilla laasteilla. Laita vain menemään. Savilaastille et tarvitse edes käsineitä ja suojalaseja.
Kiitos yksityiskohtaisesta vastauksesta!Stenolofanders sanoi:
Kyllä, tuo linkkaamasi kalkkilaasti ja vastaavat toimivat hienosti. Toisin kuin sementti, kalkkilaasti paranee, jos sen antaa seisoa sekoitettuna jonkin aikaa ennen muurausta, joten sekoita se veteen ja hiekkaan muutamaa päivää ennen.
Kuten sanottu, kalkkilaasti voi toimia lähellä luukkua, mutta siitä voi tulla liian kuuma. Ehdotus: kokeile kalkkilaastia. Jos se halkeilee, rapsuta puhtaaksi ja käytä savilaastia (=savi + hiekka tai vielä parempi jauhettu tiili + vesi), joka on tulenkestävä. Kaakeliuunisavi on yleinen kauppanimi, mutta savi mistä tahansa ojasta toimii hyvin (ainakin minulla).
Sekä kalkkilaastin että savilaastin etuna on, että niitä on helppo korjata ja tehdä uudelleen, aivan toisin kuin sementti- ja kipsipohjaisia laasteja. Levitä vain. Savilaastille et edes tarvitse hanskoja ja suojalaseja.
Klikkaa tästä vastataksesi


