5 681 lukukertaa ·
12 vastausta
6k lukukertaa
12 vastausta
Avoin takka?
Voimme aloittaa tulisijatasosta. Koska tulisijalla ei ole seiniä, sinun täytyy olla tulisijataso koko rakenteen ympärillä. Yleisten ohjeiden mukaan sen tulee olla vähintään 1 m, ja koska tulisija on korotettu, sinun tulee lisätä puolet korotuksesta, joka ylittää 40 cm. Käytännössä on parasta, jos koko huoneen lattia toimii tulisijatasona, aivan kuten kuvassa. Palava puu voi varmasti lentää yli 1 metrin...
Sitten se savukaasun käsittely...
Sitten se savukaasun käsittely...
Joten kuten näet, ei siis ongelmia ole?
Claes Sörmland sanoi:
Voimmehan aloittaa tulisijapohjasta. Koska tulisijalla ei ole seiniä, sinun on oltava tulisijapohja koko rakenteen ympärillä. Yleisten suositusten mukaan sen on oltava vähintään 1 m ja koska tulisija on korotettu, sinun on lisättävä korotuksen puolikas, joka ylittää 40 cm. Käytännössä onkin parasta, jos koko huoneen lattia toimii tulisijapohjana, aivan kuten kuvassa. Palava puu voi lentää helposti yli 1 m...
Sitten tuo savukaasujen käsittely...
Uskon, että kyseessä on enemmänkin tekninen haaste, sillä avotakat eivät kuulu huonelämmittimien päästövaatimusten piiriin. Mutta tarkista, mitä kunta sallii avotakkojen osalta siellä, missä asut. Jos alueella on ongelmia ilmanlaadun kanssa, he voivat kieltää avotakkojen asennuksen. Uskon, että heillä on mahdollisuus tehdä niin.Jonas Westbom sanoi:
Ajattelen niin, että tarvitaan paljon ilmanvaihtoilmaa, joka vetää savun huuvan/piipun sisään. Muun muassa siksi, että ihmiset voivat liikkua tulisijan ympärillä ilman, että savu leviää huoneeseen. Suuressa salissa, joka kuvassa näkyy, tuo ilmanvaihtovirtaus voi olla osa kokonaisilmanvaihtoa. Mutta omakotitalossa se aiheuttaa täyden läpivedon. Pidän sitä täysin mahdottomana toteuttaa, paitsi ehkä silloin vuodesta, kun ulko-ovi ja ikkunat voivat olla auki.
Grillikotakajoissa on joskus samanlainen tulisija. Niissä ei ole sitä haastetta, joka tulee modernissa talossa, missä ilmanvaihto pyrkii luomaan alipaineen sisälle. Tästä huolimatta grillikodassa on usein melko savuista. Erityisesti jos kaikki eivät istu täysin paikallaan.
Samanlaisia tulisijoja on joskus ravintoloissa ja vastaavissa paikoissa. Luulen, että haasteena on olla nokeamatta taloa savulla, kun poltetaan tulta. Mutta mahdotonta se ei tietenkään ole.
Samanlaisia tulisijoja on joskus ravintoloissa ja vastaavissa paikoissa. Luulen, että haasteena on olla nokeamatta taloa savulla, kun poltetaan tulta. Mutta mahdotonta se ei tietenkään ole.
Näin voi hyvinkin olla. Täytyy tietysti olla läppä, jotta ei päästä lämpöä ulos, kun ei polta. Arvelisin kuitenkin, että ei ole kovin vaikeaa saada savua nousemaan ylös ja ulos poltettaessa, voidaanhan käyttää vetoavustinta, jos on ongelmia. Savuhuppu on asianmukaisen kokoinen suhteessa tulisijaan. Mutta vaikea tietää, erittäin ikävää, jos keskellä huonetta on kuutiometri möykky, joka on käyttökelvoton.
B Bjober sanoi:Ajattelen niin, että vaaditaan paljon ilmanvaihtoilmaa, joka vetää savun huuppuun/savupiippuun. Muun muassa siksi, että ihmiset voivat liikkua tulisijan ympärillä ilman, että savu vetää huoneeseen.
Suuressa salissa, kuten kuva osoittaa, se ilmanvaihtovirtaus voi olla osa kokonaisilmanvaihtoa.
Mutta omakotitalossa se aiheuttaa täydellisen ristiveto.
Näen sen täysin toteuttamattomana, paitsi mahdollisesti osana vuotta, kun ulko-ovi ja ikkunat voivat olla täysin avoinna.
Joo, pidän todella grillikodan tunnelmasta. Se on ilmava, mutta silti hyvä yhteys tuleen. Vaihtoehto, joka ei tunnu yhtä siistiltä, on avotakavilla varustettu takka. Esimerkki: https://nordpeis.se/Produkter/Murspis/Fristaaende/Tokyo
A Avemo sanoi:Grillikotien tulisijoissa on joskus samanlaisia ratkaisuja. Siellä ei ole modernin talon haasteita, jossa ilmanvaihto pyrkii talon alipaineeseen. Tästä huolimatta grillikodassa on yleensä melko savuista. Erityisesti, jos kaikki eivät istu aivan paikallaan.
Samankaltaisia tulisijoja löytyy joskus ravintoloista ja vastaavista. Uskon, että on haaste estää taloa tummumasta savusta, kun poltetaan tulta. Mutta ei se tietenkään mahdotonta ole.
Kyllä se tietysti onnistuu, mutta en halua asentaa sähköistä tuuletinta. Mielestäni niitä kuulee aina vähän ja se tietysti vaikuttaa tunnelmaan.
A ArneTW sanoi:
Vähän fantasioita...Jonas Westbom sanoi:
Voisiko ajatella pyöreän uunin ilman pohjaa, joka kattaa tulisijan ja voidaan nostaa ylös savupiippuun, kun veto on saatu aikaan...
Luulen, että siitä tulee noesta.
/ATW
Kyllä, en oikeastaan tarkoita, että olisi vaikea saada vetoa. Tarkoitan enemmän, että tarvitaan niin paljon ilmaa, jotta päästäisiin eroon savusta ja noen sisällä, että normaalin kotitalouden ilmanvaihto olisi kohtuuton. Ulostuuletettu lämpö täytyy myös korvata. Uskon, että tarvitaan moninkertaisesti enemmän kuin mitä tavallinen öljylämmityskattila tai lämpöpumppu tuottaa. Uskon, että tarvitaan paljon enemmän ilmaa kuin tavalliseen avotakkaan, joka on yleensä peitetty vähintään kahdelta sivulta.Jonas Westbom sanoi:
Näin se voi hyvin olla. Täytyy tietenkin olla pelti, jotta lämmin ilma ei pääse ulos, kun ei lämmitä. Veikkaan kuitenkin, että savun saaminen nousemaan ja ulos sujuu helposti, jos on ongelmia, niin onhan niitä vetoa parantavia laitteita. Savuhuppu on kunnolla mitoitettu suhteessa tulisijaan. Mutta vaikea tietää, todella tylsää, jos sitä istuu kuutiometrin klumpun kanssa keskellä huonetta, joka ei ole käyttökelpoinen.
Siksi uskon, että sisällä kylmenee nopeasti, kun tuossa tulisijassa palaa.
Vertaankin hieman siihen, kun hitsaan autotallissa.
Siellä minulla on 315mm spiro ja 650w tuuletin. Se käy savuttomaksi, mutta ei niin, että sellaista ympäristöä haluaisi asuntoonsa. Ja tietenkin lämpötila laskee, kun tuuletin on ollut päällä muutaman tunnin.
Joo, se on todellakin riski. Hyvä input!
B Bjober sanoi:En tarkoita oikeastaan, että olisi vaikeaa saada vetoa. Tarkoitan enemmän, että tarvitaan niin paljon ilmaa, jotta pääsisi eroon savusta ja noen sisällä, että siitä tulee kohtuutonta tuuletusta normaaliin kotitalouteen. Lämpö, joka tuuletetaan ulos, on myös korvattava. Luulen, että se vaatii moninkertaisen määrän verrattuna siihen, mitä normaali öljykattila tai lämpöpumppu antaa. Uskon, että tarvitaan paljon enemmän ilmaa kuin tavalliseen avotakkaan, joka on yleensä peitetty vähintään kahdelta puolelta. Siksi uskon, että sisällä tulee nopeasti kylmä, kun polttaa tulta siinä tulisijassa.
Vertaan hieman siihen, kun hitsaan autotallissa.
Siellä minulla on 315mm spiro ja 650w tuuletin. Siitä tulee savutonta, mutta ei niin, että sitä ympäristöä haluaisi kotiin. Ja kyllä, lämpötila laskee, kun tuulettaa pari tuntia.
Klikkaa tästä vastataksesi


