K
Mutta itse tulisijan tulee olla tulenkestävästä tiilestä ja tulenkestävällä laastilla, jotta se suojaa ympäröiviä materiaaleja.

K
Stefan N sanoi:
Minun aikanani se, mitä SBN:ssä sanottiin, oli voimassa:

Kanavaseinä hyväksytään muurattuna masiivitiilestä 250x120x62 SIS 2104:n mukaan.

Nykyään se lukee Hus AMA:ssa.
SIS 2104:lle ei löydy tuloksia, mutta tarkistan AMAn, kun olen takaisin töissä, niin katsotaan, mitä se sanoo. Kysyn myös naapurilta, joka on sotare 😊

ktm250 sanoi:
Itse takka itsessään pitäisi olla tulenkestävällä tiilellä ja tulenkestävällä laastilla, jotta se suojaisi ympäröivää materiaalia.
Juttu on, että nykyään "kukaan" ei rakenna tavallista avotakkaa. Sen sijaan rakennetaan kuorirakenne takkasydämelle, joka on itse asiassa täydellinen kamiina, joka piilotetaan avotakkamaiseen kuorirakenteeseen.

Joten miten takkasydän asennetaan? Voin kuvitella, että muutama kipsilevy voisi riittää, mutta sen pitäisi käydä ilmi asennusohjeesta.

Hemmakatten
Joho, meillä on muurattu avotakka tunnelmavalaistukseen. Muurattu tiilestä koko matkalta ylös asti. Kaksoismanttelilla. Rapattu myös savupiippu. Rakastan katsella tulta, kuulla kuinka se räiskyy ja tuntea tuoksun. Ja rantamökissä myös siellä on muurattu takka kahdella hormilla, toinen saunaa ja toinen takkaa varten, jossa on sisäosa. Nuohousmies, joka hyväksyi piiput, sanoi, että siitä on kauan, kun hän on nähnyt kunnolla tiilestä muurattuja takkoja. Hän kutsui niitä takkojen Rolls-Royceiksi.

Hemmakatten sanoi:
Joho, meillä on muurattu avotakka tunnelmavalaistukseen...
Hyvä, huomaa että kirjoitin nykyään "kukaan" ei rakenna tavallista avotakkaa, "kukaan" lainausmerkeissä. Mikä tarkoittaa melkein ei kukaan kuten ymmärrät.

Syy siihen, ettei perinteisiä avotakkoja rakenneta, on niiden tuhoisan huono hyötysuhde. Usein halutaan myös saada hieman lämpöä puista, ei vain valoa ja "tunnelmaa".

Mutta onnittelut tunnelmallisesta takastasi!

Kysymys:
Miten kaksikerroksinen muurattu tiilitakka on rakennettu? Mitä hyötyä on "kaksikerroksisuudesta"?

Avoimet takat, joiden savupiiput menevät suoraan ulos, ovat säälittävän tehottomia. Ne vanhentuivat täysin jo 1800-luvun lopussa. Yli 100 vuotta myöhemmin meidän pitäisi jättää ne säälittäväksi historialliseksi sulkumerkinnäksi. Ne kuuluvat asumisstandardiin, jossa lattian sisäpuolella on jatkuvasti lunta oven edessä ja aamuisin vettä sisältävässä sangossa on jäätä.

Sen sijaan oikea avoin takka kiertokanavilla voi antaa kohtuullisesti lämpöä. Tällaisia takkoja muurataan tiilillä ja savilaastilla, ja kiertokanavien vedon saaminen on oma tieteensä, ja lisäksi henkilön, joka lämmittää, täytyy tietää, miten molemmat pellit asetetaan oikein. Valitettavasti harva nykyihminen tuntee tämän tyyppisiä takkoja, mutta tiedän ainakin kaksi muuraria, jotka rakentavat niitä perinteisen mallin mukaan.

Viimeksi muokattu:
Jatkan vanhaa keskustelua.
Suunnittelen pizzauunin rakentamista leca lock:sta, jossa pohja on tulenkestävää tiiltä.
Aiemmin tässä keskustelussa oli ajatuksia tästä, mitä ajatuksia nyt on?
Pizzauuni tulee ulos, onko tässä järjestelyssä mitään haittaa?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.