10 148 lukukertaa ·
33 vastausta
10k lukukertaa
33 vastausta
Avaa suurempi oviaukko.
Aiomme avata ovenaukkoa maan tasolla, joka on nykyään 70 cm. Aiomme avata sen noin 200 cm:iin. Aukon yläpuolelle säästämme 26 cm seinää. Emme siis avaa aivan kattoon asti. Kysymykseni on, voimmeko "vain" avata sen vai onko seinä kantava? Tarvitsemmeko jonkun palkin?
Olen merkinnyt kuvaan, mihin haluamme avata.
Talo on kaksikerroksinen plus sisustamaton ullakko.
Talo on tarkalleen 8 metriä leveä.
Laitan myös kuvan kattotuoleista, jos se voi auttaa.
Olen merkinnyt kuvaan, mihin haluamme avata.
Talo on kaksikerroksinen plus sisustamaton ullakko.
Talo on tarkalleen 8 metriä leveä.
Laitan myös kuvan kattotuoleista, jos se voi auttaa.
Lisään vielä hieman kuvia. Merkitty, mitä aiotaan poistaa.I Icemania88 sanoi:Aiomme avata alakerrassa olevan oviaukon, joka on tällä hetkellä 70cm. Aiomme avata sen noin 200cm:ksi. Avauksen yläpuolelle jätämme 26cm seinää. Eli emme aio avata kattoon asti. Kysymykseni on, onko se "vain" avattava vai onko seinä kantava.
Tarvitsemmeko jonkinlaista palkkia?
Olen merkinnyt kuvaan, mistä haluamme avata.
Talo on kaksikerroksinen ylimpänä sisustamaton ullakko.
Talo on suunnilleen 8 metriä leveä.
Laitan myös kuvan kattotuoleista, jos siitä olisi apua.
Talo näytetään "väärältä" puolelta siinä kuvassa, voin merkitä suunnilleen missä seinä on. Se ei kulje koko alakerran läpi eikä sijaitse suoraan minkään yläkerran seinän alla.1 16386 sanoi:
Arvelen, että seinä on kantava. Ajattelen, että kattopalkit lepäävät seinän päällä, jos tulkitsen piirustuksiasi oikein. Ehkä V-olohuoneen osan yläpuolella, missä seinää ei ole, on palkki.I Icemania88 sanoi:Aiomme avata maatasossa olevan oviaukon, joka on tällä hetkellä 70 cm. Aiomme avata sen noin 200 cm:iin. Aukon yläpuolelle säästämme 26 cm seinää. Emme siis aio avata kattoon asti. Kysymykseni on, onko se "vain" avaamista vai onko seinä kantava.
Tarvitsemmeko jonkinlaisia palkkia?
Olen merkinnyt kuvaan, mistä haluamme avata.
Talo on kaksikerroksinen, ja siinä on sisustamaton ullakko.
Talo on melko tarkasti 8 metriä leveä.
Lisään myös kuvan kattopalkkeista, jos se auttaa.
Huomaa, että nämä ovat arvauksia. Mutta en uskaltaisi ottaa riskiä. Pyydä rakennesuunnittelija paikalle niin, että se tehdään oikein.
Luet piirustusta väärin. Talo-osio (oikealla) on otettu jostain kattovalojen kohdalla, ja riippumatta siitä mistä kohtaa, päädyt juuri keittiöön.I Icemania88 sanoi:

Joten siinä ei ole pohdittavaa, seinäsi on kantava. (Et tiedä miten välipohja on rakennettu, joten et voi olettaa mitään pelkästään olohuoneesta käsin.)
Joten tämä seinä on siis kantava? Kuten olen merkinnyt tähän kuvaan nyt? Varmistan vain, että olen ymmärtänyt oikein riippumatta siitä onko seinä suoraan yläkerrassa vai ei.Jetkokos sanoi:
Juuri niin. Osion mukaan se kantaa kuormaa perustukselle. Suoraan yläpuolella olevan seinän olemassaolo voi yleensä olla hyvä indikaattori siitä, että seinä on kantava (ei aina), mutta yläpuolella olevan seinän puuttuminen ei välttämättä ole hyvä indikaattori vastakohdasta.I Icemania88 sanoi:
Luuleksä, että on mahdollista avata seinää vähän ja ei niin paljon kuin ollaan suunniteltu, ilman muita toimenpiteitä?Jetkokos sanoi:
Mahdotonta vastata; liian monta tuntematonta. Sinulla on liukuovi siinä seinässä, joten jonkinlainen kantava rakenne pitäisi jo olla. Riippuen siitä, miten se on tehty, saatat pystyä avaamaan ainakin sen leveyden, mutta sitä ei voi olettaa ilman, että näkee rakennetta.I Icemania88 sanoi:
Oikeastaan on aika kutsua paikallinen rakennussuunnittelija, joka voi sekä tarkistaa paikan päällä että ottaa vastuun siitä.
Otin vähän valokuvia liukuoviavauksesta. Olen ymmärtänyt, että seinä on valitettavasti kantava, kysymys on uskallammeko avata vähän.Jetkokos sanoi:
Mahdotonta vastata; liian monta tuntematonta. Seinässäsi on liukuovi, joten jonkinlainen avsaumaus tulisi jo olla. Riippuen siitä, miten se on tehty, saattaa olla mahdollista avata ainakin se leveys, mutta sitä ei voi olettaa ilman että näkee rakenteen.
On oikeastaan aika kutsua paikallinen rakennussuunnittelija, joka voi sekä katsoa paikan päällä että ottaa vastuun siitä.
Jos olette päättäneet tehdä suuremman oven aukon. Poistakaa seinän pinnoite yhdeltä puolelta, jotta teidän ja rakennesuunnittelijan on helpompi nähdä. Voit myös poistaa liukuoven, jos haluat. Todennäköisesti liukuoven yläpuolella on jonkinlainen puupalkki.I Icemania88 sanoi:











