Aiomme avata ovenaukkoa maan tasolla, joka on nykyään 70 cm. Aiomme avata sen noin 200 cm:iin. Aukon yläpuolelle säästämme 26 cm seinää. Emme siis avaa aivan kattoon asti. Kysymykseni on, voimmeko "vain" avata sen vai onko seinä kantava? Tarvitsemmeko jonkun palkin?

Olen merkinnyt kuvaan, mihin haluamme avata.

Talo on kaksikerroksinen plus sisustamaton ullakko.
Talo on tarkalleen 8 metriä leveä.
Laitan myös kuvan kattotuoleista, jos se voi auttaa.
 
  • Rakennuksen pohjapiirustus, jossa on korostettu keltainen ympyrä merkkaamassa aluetta, johon uusi oviaukko suunnitellaan.
  • Rakennuksen pohjapiirros, jossa näkyvät huoneiden asettelut ja mitat, sisältäen merkityn oviaukon laajentamispaikan.
  • Vintin katto näkyy puurakenteineen, katto palkit ja eristeet alla. Yläkerran rakenne ehkä selvitetään oviaukon laajennustyötä varten.
  • Kattoparrut ullakolla, osittain eristeiden peitossa. Kuvassa näkyy puupalkeista rakennettu tukirakenne.
I Icemania88 sanoi:
Aiomme avata alakerrassa olevan oviaukon, joka on tällä hetkellä 70cm. Aiomme avata sen noin 200cm:ksi. Avauksen yläpuolelle jätämme 26cm seinää. Eli emme aio avata kattoon asti. Kysymykseni on, onko se "vain" avattava vai onko seinä kantava.
Tarvitsemmeko jonkinlaista palkkia?

Olen merkinnyt kuvaan, mistä haluamme avata.

Talo on kaksikerroksinen ylimpänä sisustamaton ullakko.
Talo on suunnilleen 8 metriä leveä.
Laitan myös kuvan kattotuoleista, jos siitä olisi apua.
Lisään vielä hieman kuvia. Merkitty, mitä aiotaan poistaa.
 
  • Olohuoneen ja keittiön välinen seinä, johon on merkitty punaisella viivalla osat, jotka aiotaan poistaa.
  • Keittiön oviaukko merkitty punaisella poistettavaksi, vasemmalla jääkaappi ja oikealla liesituuletin ja hylly.
  • Arkkitehtoninen piirustus talosta eri puolilta, merkityt alueet poistettavaksi.
Ei ole tietoa pohja- ja yläkerran välisestä lattialaatasta? Mielestäni viimeinen kuva viittaa siihen, että seinä on kantava, mutta se ei ole helppo arvioida.
 
1 16386 sanoi:
Ei ole tietoa välipohjasta alakerran ja yläkerran välillä? Viimeinen kuva mielestäni viittaa siihen, että seinä on kantava, mutta sitä ei ole helppoa arvioida.
Talo näytetään "väärältä" puolelta siinä kuvassa, voin merkitä suunnilleen missä seinä on. Se ei kulje koko alakerran läpi eikä sijaitse suoraan minkään yläkerran seinän alla.
 
  • Rakennuksen suunnitelmat, joissa näkyy talon eri sivut ja pohjaleikkaus. Yksi seinistä merkitty punaisella viivalla.
1 16386 sanoi:
Ei ole tietoa välipohjasta alakerran ja yläkerran välillä? Viimeinen kuva mielestäni viittaa siihen, että seinä on kantava, mutta sitä on vaikea arvioida.
Ajattelen myös, että olohuoneen läpi ei mene seinää ja se kestääkin huoneen sisustuksesta ja muusta huolimatta suoraan yllä.
 
Sinänsä, mutta bjälklagetissa voi olla palkki tms., jota et näe.
Onko sinulla mitään kuvausta rakenteesta?
 
1 16386 sanoi:
Tavallaan kyllä, mutta bjälklagetissa voi olla palkki tms., jota et näe. Etkö ole saanut mitään kuvausta rakenteesta?
Se, mitä olen laittanut esille, on valitettavasti kaikki mitä minulla on.
 
I Icemania88 sanoi:
Aiomme avata maatasossa olevan oviaukon, joka on tällä hetkellä 70 cm. Aiomme avata sen noin 200 cm:iin. Aukon yläpuolelle säästämme 26 cm seinää. Emme siis aio avata kattoon asti. Kysymykseni on, onko se "vain" avaamista vai onko seinä kantava.
Tarvitsemmeko jonkinlaisia palkkia?

Olen merkinnyt kuvaan, mistä haluamme avata.

Talo on kaksikerroksinen, ja siinä on sisustamaton ullakko.
Talo on melko tarkasti 8 metriä leveä.
Lisään myös kuvan kattopalkkeista, jos se auttaa.
Arvelen, että seinä on kantava. Ajattelen, että kattopalkit lepäävät seinän päällä, jos tulkitsen piirustuksiasi oikein. Ehkä V-olohuoneen osan yläpuolella, missä seinää ei ole, on palkki.
Huomaa, että nämä ovat arvauksia. Mutta en uskaltaisi ottaa riskiä. Pyydä rakennesuunnittelija paikalle niin, että se tehdään oikein.
 
I Icemania88 sanoi:
Talo näytetään "väärältä" puolelta tuossa kuvassa, voi merkitä noin missä seinä on. Se ei ole läpikulkeva koko pohjakerroksen läpi eikä ole suoraan minkään yläkerran seinän alla.
Luet piirustusta väärin. Talo-osio (oikealla) on otettu jostain kattovalojen kohdalla, ja riippumatta siitä mistä kohtaa, päädyt juuri keittiöön.

Kaksisivuinen talon pohjapiirros, jossa näkyy alemman ja ylemmän kerroksen huonejako. Oikealla puolella on osa rakennuksen kattoratkaisusta.

Joten siinä ei ole pohdittavaa, seinäsi on kantava. (Et tiedä miten välipohja on rakennettu, joten et voi olettaa mitään pelkästään olohuoneesta käsin.)
 
Jetkokos Jetkokos sanoi:
Luin piirustuksen väärin. Talo-osasto (oikealla) on otettu jonkun kattovalokuvan luona ja riippumatta siitä mihin päädyt suoraan keittiöön.

[kuva]

Joten ei ole mitään mietittävää, seinäsi on kantava. (Et tiedä miten välipohja on rakennettu, joten et voi ottaa huomioon vain olohuonetta.)
Joten tämä seinä on siis kantava? Kuten olen merkinnyt tähän kuvaan nyt? Varmistan vain, että olen ymmärtänyt oikein riippumatta siitä onko seinä suoraan yläkerrassa vai ei.
 
  • Pohjapiirros, jossa on punaisella ympyröity kantava seinä keittiön ja olohuoneen välillä.
I Icemania88 sanoi:
Joten tämä seinä on siis kantava? Kuten olen merkinnyt tähän kuvaan nyt?
Vain tuplatarkistus jotta olen ymmärtänyt sinua oikein, riippumatta onko seinä suoraan yläkerroksessa tai ei
Juuri niin. Osion mukaan se kantaa kuormaa perustukselle. Suoraan yläpuolella olevan seinän olemassaolo voi yleensä olla hyvä indikaattori siitä, että seinä on kantava (ei aina), mutta yläpuolella olevan seinän puuttuminen ei välttämättä ole hyvä indikaattori vastakohdasta.
 
  • Tykkään
Krille-72 ja 1 muu
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos sanoi:
Joo. Osion mukaan se vie kuorman alas perustukseen. Seinän suora sijainti yläkerran kerroksessa voi yleisesti olla hyvä indikaatio kantavasta seinästä (ei aina), mutta seinän puuttuminen yläpuolelta ei välttämättä ole hyvä vihje vastakkaiseen suuntaan.
Luuleksä, että on mahdollista avata seinää vähän ja ei niin paljon kuin ollaan suunniteltu, ilman muita toimenpiteitä?
 
I Icemania88 sanoi:
Uskotko, että se on mahdollista avata seinää hieman, eikä niin paljon kuin olemme suunnitelleet ilman lisätoimenpiteitä?
Mahdotonta vastata; liian monta tuntematonta. Sinulla on liukuovi siinä seinässä, joten jonkinlainen kantava rakenne pitäisi jo olla. Riippuen siitä, miten se on tehty, saatat pystyä avaamaan ainakin sen leveyden, mutta sitä ei voi olettaa ilman, että näkee rakennetta.

Oikeastaan on aika kutsua paikallinen rakennussuunnittelija, joka voi sekä tarkistaa paikan päällä että ottaa vastuun siitä.
 
  • Tykkään
Icemania88
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos sanoi:
Mahdotonta vastata; liian monta tuntematonta. Seinässäsi on liukuovi, joten jonkinlainen avsaumaus tulisi jo olla. Riippuen siitä, miten se on tehty, saattaa olla mahdollista avata ainakin se leveys, mutta sitä ei voi olettaa ilman että näkee rakenteen.

On oikeastaan aika kutsua paikallinen rakennussuunnittelija, joka voi sekä katsoa paikan päällä että ottaa vastuun siitä.
Otin vähän valokuvia liukuoviavauksesta. Olen ymmärtänyt, että seinä on valitettavasti kantava, kysymys on uskallammeko avata vähän.
 
  • Kuva skjutdörristä, jossa näkyy osittain avattu seinä ja paljas puu; kysymys seinän kantavuudesta.
  • Lähikuva liukuoven kiskosta ja ympäröivästä rakenteesta, mahdollisesti kantavasta seinästä.
  • Liukuoven avautuma, jossa näkyy oviaukon puurakenne ja valkoiseksi maalattu pinta.
I Icemania88 sanoi:
Otin muutamia kuvia liukuoven aukosta. Olen ymmärtänyt, että seinä on valitettavasti kantava, kysymys on, uskaltaako sitä avata vähän enemmän.
Jos olette päättäneet tehdä suuremman oven aukon. Poistakaa seinän pinnoite yhdeltä puolelta, jotta teidän ja rakennesuunnittelijan on helpompi nähdä. Voit myös poistaa liukuoven, jos haluat. Todennäköisesti liukuoven yläpuolella on jonkinlainen puupalkki.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.