1 175 lukukertaa ·
45 vastausta
1k lukukertaa
45 vastausta
Avaa kantavia osia
Joo, työskentelen rakennussuunnittelijanaA Alexandra Nilsson1 sanoi:
Jos otat pari kuvaa reiästä, on helpompi arvioida, onko seinä todellakin kantava vai ei. (oletin, että se on kantava). Jos sinulla on rakennesuunnitelmat, on helpompi arvioida, onko seinä todellakin kantava.
P
PappasHammare
Jäsen
· Skåne län
· 2 415 viestiä
PappasHammare
Jäsen
- Skåne län
- 2 415 viestiä
Mutta se "bruna" näyttää siltä, että siinä on ollut aukko aikaisemmin.
Kantava seinä ei välttämättä tarvitse 'palkkia'.
Olen rakentanut kantavia seiniä tavallisilla koolauspuilla.
Kyllä, seinä sai pystysuorat koolaukset 45 cc:llä, välissä poikkipuut ja sitten otsapuu koostui kahdesta koolauksesta, jotka oli käännetty 90 astetta toisiinsa nähden.
Se, että seinä kulkee talon suuntaisesti, ei tarkoita kantavuutta. Kantavuus riippuu myös kattoristikkojen rakenteesta, jännevälistä, kuormituksesta ja siitä, missä kohtaa talon leveydellä seinä sijaitsee. Voi olla, että jokin toinen pitkin menevä seinä on kantava tai että kantavuus on jaettu useille seinille.
Kantava seinä ei välttämättä tarvitse 'palkkia'.
Olen rakentanut kantavia seiniä tavallisilla koolauspuilla.
Kyllä, seinä sai pystysuorat koolaukset 45 cc:llä, välissä poikkipuut ja sitten otsapuu koostui kahdesta koolauksesta, jotka oli käännetty 90 astetta toisiinsa nähden.
Se, että seinä kulkee talon suuntaisesti, ei tarkoita kantavuutta. Kantavuus riippuu myös kattoristikkojen rakenteesta, jännevälistä, kuormituksesta ja siitä, missä kohtaa talon leveydellä seinä sijaitsee. Voi olla, että jokin toinen pitkin menevä seinä on kantava tai että kantavuus on jaettu useille seinille.
Kyllä, olen puhunut talon edellisen omistajan kanssa ja tuo ruskea kohta (joka on koristekalvoa 😅) on aiempi aukko, joten juuri siinä ei ole mitään kantavaa. Luulen.P PappasHammare sanoi:Mutta tuo "ruskea" näyttää siltä, että siinä on aiemmin ollut aukko juuri siinä.
Kantava seinä ei aina tarvitse 'palkkia'.
Olen rakentanut kantavia seiniä tavallisilla koolauksilla.
Tosin seinässä oli pystykoolaukset 45cc ja välissä vaakakoolaukset, ja sitten yläsidepuu koostui kahdesta koolauksesta, jotka olivat toisiinsa nähden 90 asteen kulmassa.
Vain koska seinä kulkee talon suuntaisesti, ei tarkoita, että se on kantava. Kantavuus riippuu myös kattorakenteesta, jännevälistä, kuormituksesta ja siitä, missä kohtaa talon leveyttä seinä on. Ehkä jokin toinen pitkittäisseinä on kantava tai se on jaettu useille seinille.
Älä pelottele Alexandraa laajentamalla tätä.BirgitS sanoi:
Jos avausta on tarkoitus laajentaa, tarvitaan uusi vahvempi palkki ja uudet pilarit siihen. Jotta saadaan oikeat mitoitukset niille, tarvitaan rakennesuunnittelijan laskelmia, jotka perustuvat lumivyöhykkeeseen, kattorakenteeseen, kattopäällysteeseen, painoon ylhäältä jne.
Se, että aukkoa ei enää tarvita muualla seinällä, ei vaikuta.
Kiitos, nyt katselin piirustusta huolellisesti enkä saanut selville kuinka meidän sisääntulokerros on rakennettu. Se on kellarin yläpuolella, jonka aiomme purkaa 😅 Kuitenkaan, en valitettavasti löydä tällaista dok:ia sisääntulokerroksen seinistäJ Jansson69 sanoi:
Poista piirustus viestistäsi, sillä se ei ole relevantti seinällesi..A Alexandra Nilsson1 sanoi:
Seinä numero 2 on kantava lattiallanne, joten epäilen, että teillä on kantavat kattoristikot sisääntulokerroksessa ja silloin seinä, jonka aiot purkaa, ei ole kantava..
Seinä nro 2, mitä tarkoitat sitten?J Jansson69 sanoi:
Tässä on muita piirustuksia, jotka löysin
Nyt olemme avanneet hieman enemmän.
Olemme avanneet hieman enemmän nyt. Se, mitä luulin palkiksi, lepää koolinkien päällä, mutta en ymmärrä, miten se liittyy kattoon. Toisaalta olen koulutettu sosiaalialalla enkä rakennus 😅 joten mitä tiedän…K K0nstruktören sanoi: