Koska ei ole tietoa siitä, millaisia kuormia katto aiheuttaa (tuuli, lumi, oma paino), on syytä olla varovainen antamaan neuvoja tästä asiasta.

Mutta jos oletetaan hieman, pitäisi VKR 120x120x10mm riittää, nämä kestävät noin 100-150 tonnia (riippuen teräksen laadusta) kappaleelta puhtaassa puristuksessa. Todennäköisesti selviät huomattavasti kevyemmillä pilareilla myös, mutta kuten sanottu, kaikki tiedot puuttuvat.

Gabbe1 sanoi:
Koska puuttuu tietoa siitä, millaisia kuormituksia katto kantaa (tuuli, lumi, omapaino), on syytä olla varovainen neuvoa annettaessa.

Mutta jos pitäisi arvata, niin VKR 120x120x10mm voisi riittää, ne kestävät noin 100-150 (riippuen teräksen laadusta) tonnia puhtaassa puristuksessa.
Todennäköisesti selviät myös huomattavasti ohuemmilla pilareilla, mutta kuten sanottu, tietoa puuttuu liikaa.
100-150 tonnia kuulostaa äärimmäisen hyvältä, parempi olla varovainen kuin katua..
olisitko käyttänyt samoja palkkeja myös ylöspäin harjan suuntaan vai olisitko ottanut liimapuuta siihen?

Viimeksi muokattu:
Gabbe1 sanoi:
Koska tietoja siitä, millaisia kuormituksia katto aiheuttaa (tuuli, lumi, omapaino) puuttuvat, kannattaa olla varovainen tämän suhteen.

Mutta jos arvioin hieman, pitäisi sinun pystyä nukkumaan rauhassa VKR 120x120x10mm kanssa, joka kestää noin 100-150 tonnia (riippuen teräksen laadusta) kappale puhtaasti puristuksessa.
Todennäköisesti pääset selvemmin ohuemmilla pylväillä, mutta kuten sanottu, liian paljon tietoa puuttuu.
Jos katsot piirustustani, miten rakentaisit rakenteen, jos sinulla olisi vapaat kädet.. arvioitu esimerkki niillä tiedoilla, joita sinulla on suurille palkkeille.. (voit myös mielellään luonnostella hieman, jos pystyt)
Sitten voit lähettää osoitteesi minulle yksityisviestissä, jotta voin lähettää sinulle perjantain kahvit (kakku) kiitollisuuteni avustasi!

Kiitos tarjouksesta, mutta en ole koulutettu rakennussuunnittelija, vain koneinsinööri, joka on rakentanut pari taloa. Minulla on lisäksi vain kokemusta perinteisemmistä rakennuksista, joissa on harjakatto.

Pilarien osalta olisin käyttänyt terästä koko matkan, mutta se ei tarkoita, että se on parempi, vaan se johtuu siitä, että olen teräsfriikki, liimapuuta yläosassa on varmasti vähintään yhtä hyvä sinun tapauksessasi.

Gabbe1 sanoi:
Kiitos tarjouksesta, mutta en ole koulutettu rakennusinsinööri, vain konetekniikan insinööri, joka on rakentanut pari taloa.
Minulla on lisäksi vain kokemusta klassisemmista rakennuksista harjakatolla.

Pylväiden osalta olisin käyttänyt terästä koko matkan, mutta se ei tarkoita, että se olisi parempi, vaan se johtuu siitä, että olen teräsnörtti. Liimapuuta yläosassa on varmasti vähintään yhtä hyvä sinun tapauksessasi.
Mutta vastauksesi ovat olleet ainakin loogisia ja auttaneet minua paljon ajattelussa ja laskelmissa.. joten kirjoita mielellään osoitteesi :)

Miten sitten teetkin IPE HEA tai liimapuu - muista vain, että levyn on oltava hieman vahvempi ja ylimääräisesti raudoitettu siinä kohdassa, missä pilarit tulevat seisomaan. Meillä oli laskettu 150mm levy ja pilareiden alla 300mm. Ehkä hieman liioittelua, mutta varman päälle.

Kiitos, mutta tarjoan kaiken mitä kirjoitan tänne ;) Mielestäni se on osa tämän foorumin viehätystä, yleisesti ottaen ystävällinen ilmapiiri, rauhalliset keskustelut ja paljon avuliaita ihmisiä, joilla on valtava leveys kootussa osaamisessa.

Onnea matkaan ja laita mielellään rakennuslangat tänne, jotta voimme kaikki seurata rakentamista.

• Tykkään
CoolGate
  • Laddar…
Näin se menee nyt kiitos avustuksesi Gabbe1 + useita...

2kpl VKR 120x120x10, 2,3m
1kpl IPE300 7,7m
2kpl VKR 120x120x10, 2,18m
1kpl Liimapuu Harja 140x720mm
Lisäbetonia pylväiden alle

Rakennettaisiin siten, että pystytetään 2 VKR pylvästä 2,3m ja asetetaan IPE300 palkki niiden päälle (hitsataan), hitsataan ylempi pylväs kiinni IPE300 palkkiin ja hitsataan kiinni silmukka (U), joka puolestaan pitää Liimapalkin paikallaan ja ruuvataan kiinni. Siitä tulee helpompi ja kätevämpi kiinnittää katto jne. Liimapalkkiin kuin teräkseen.

Hyvä vai Anus idea?

Se menee varmasti hyvin.
Minun pitäisi myös hitsata elinikäisiä jäykisteitä IPE300-palkkiin, missä pilarit ovat.

Elämänjäykisteitä asetetaan vahvistamaan palkkia paikoissa, joissa esiintyy suuria pistemäisiä kuormituksia, eikä IPE- tai HEA-palkin levene ole erityisen vahva, ja siksi on joskus tarpeen hitsata vahvikkeita näihin paikkoihin.

Gabbe1 sanoi:
Se varmasti järjestyy.
Minä olisin myös hitsannut elämävahvistuksia IPE300 palkeen kohtiin, joissa ovat pilarit.

Elämävahvistuksia asetetaan palkeen vahvistamiseksi niihin kohtiin, joissa esiintyy korkeita pistekuormituksia, IPE tai HEA palkeen elämän materiaali ei ole erityisen vahvaa ja siksi on joskus tarpeen hitsata vahvikkeita näihin kohtiin.
Ajattelitko palkeen sisäpuolelle?

Joo, ota esimerkiksi plattjärn 60-70 x12-15mm, leikkaa pituuteen 277mm, hio kaksi kulmaa sovittaaksesi ne palkin säteeseen, sitten vain hitsaa.

• Tykkään
CoolGate
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.