Hei, aion rakentaa autotallin, joka on 8,3m leveä ja 7,7m syvä. Harjakorkeus on 5,5m keskellä ja siinä on jaettu pulpettikatto, jossa on 10 asteen kaltevuus molempiin suuntiin.
4,65m (vasen osa) haluan yläkerran ja oikealle puolelle vain korkean katon. Jotta en tuhoaisi autotallin alaosaa keskellä olevalla pylväällä, haluan asettaa teräspalkin suorittamaan yläkerran kannattimen. Sivuille tarvitsee myös palkit, jotka kannattelevat pitkää palkkia, joten 3 palkkia: 2 kpl noin 2,3-2,4m ja 1 kpl 7,7m. Mitä mittoja näiden tulisi olla?
Ylhäällä harjassa ajattelin käyttää liimapuupalkkia, mikä olisi sen mitat? Liitän piirustuksen
moi
en ole kovin tarkasti perillä siitä osasta
harjan kallistuma suuntautuu limträ palkki 140x720.
keskipalkki tulee olemaan avoin muuhun autotalliin, joten tulee lasikaide, jotta näkee alas autotalliin
seinät kai pitävät muun ylhäällä?
Varauksella, että olen ymmärtänyt kuormitustilanteen väärin tai laskenut väärin.
Yläkerran lattiapinta-ala on noin 4,65x7,7 = 36m2 (todennäköisesti hieman pienempi, koska oletan tämän olevan rakennuksen ulkomittat)
Kuormitusvaatimus välipohjalle on usein 200kg/m2 + omapaino 50kg/m2.
Maksimikuorma (Newtonina) lattian kannakkeelle on silloin 250x36x9,82 = 90000N, josta puolet kuormittaa palkkia (toinen puoli kuormittaa seinää).
Hyväksyttävä taipuma maksimikuormituksella nyrkkisäännön "Pituus/400" mukaan = 7700/400 = 19mm.
Kun laitetaan tämä kaavaan palkin taipumiselle tasaisesti jakautuneella kuormituksella (kuormitustapaus 10 Karl Björkin Insinöörin Raamatussa), saadaan laskemisen jälkeen selville, että tarvitaan profiili, jonka jäykkyysmomentti (I) on 6700 cm4. Ehdotuksena voidaan valita IPE 300 (8356cm4) tai HEA 240 (7763 cm4).
Tukina/pylväinä voidaan esimerkiksi käyttää VKR/KKR 100x100 (valinnainen ainepaksuus), jotka kestävät tämän erinomaisesti.
Ajattele, että harja lepää seinien päällä, jotka puolestaan lepäävät alapylväiden päällä
Mielestäni on todella hankalaa laskea koko Ehkä pitäisi palkata konstruktööri?
En ymmärrä mitä tarkoitat sillä, että seinien pitäisi kuormittaa teräspilaria, joka tukee välipohjaa. Pitäisikö teräspilarien myös kantaa harjapalkkia? Kirjoitat nimittäin kohdassa #1, että pilarien pitäisi olla 2,3-2,4m ja silloin ne eivät mitenkään ylety harjaan asti.
Vaihtoehtoinen ratkaisu voisi olla, että olisi tukevampi palkki välipohjassa ja sitten koolata väliseinä koolauksilla, jotka kestävät katon/harjan kantamisen. Silloin voisit käyttää paljon pienempää (tai ei mitään?) liimapuupalkkia harjassa, vältyt tuplapalkkien ongelmilta ja lisäksi vältät pitkät pilarit ulkoseinissä. En kuitenkaan halua ehdottaa, minkä kokoinen tällainen palkki pitäisi olla. Jos olet varma, että liimapuu 140x720 sopii harjapalkiksi ja jos tämä liimapuu voidaan muuntaa vastaavaksi teräspalkiksi, voin ongelmitta vastata kuinka paljon vahvempi teräspalkki välipohjaan vaaditaan uudessa ehdotuksessani.
Hei
Tarkoittin, että katon harja lepäähän seinillä, jotka puolestaan lepäävät pylväiden + seinien päällä alas laatalle..
Onhan se sekavaa.. miten olisit vinlaudottanut sen kaiken? Lattia, tukipylväät ja harja tai jopa 2 harjaa kahdelle katolle?
720 palkilla oli tarkoitus tukea yläkatto ja alemman katon alareuna liimapalkilla.. puuosan osaa puuseppä, mutta juuri teräspalkit eivät onnistu, siksi tarvitsen apua. Jotkut sanovat, että minulla pitäisi olla yksi IPE250-300 ja kaksi 120x120 RHS ja jotkut sanovat HEB 400 palkkeja.. joten asia on erittäin sekava.
Muokkaus: Kun olin lukenut vastauksesi pari kertaa, teit minut hämmentyneeksi, jos luulet, että minulla pitäisi olla seinä lattialevystä harjaan... Niin ei ole, koska siinä pitäisi olla lasikaide, jotta näkyy alas autotallin toiseen osaan ja myös yläkerrassa pitäisi olla lasilattia noin 2-3 neliömetriä.
Olen myös laskenut ja saan myös sen olevan IPE 300 7 metrin palkille. Joten voit luottaa Gabbe1:een, hänellä on varmasti tieto hallussa.
Limpupuupalkilla on niin pieni kantopinta, ettei sitä voi sanoa lepäävän seinällä, vaan sen alla on oltava pylväs. Pylväs on mitoitettava puolet limpupuupalkista kantamaan kuorma, sitten sen alla olevan pylvään on mitoitettava kestämään kuorman puolet limpupuupalkista ja puolet IPE-palkista.
Editointi: Luettuani vastauksesi pari kertaa hämmentyi, luulitko minun rakentavan seinän palkiston ja katonharjan välille... En tee niin, vaan siihen tulee lasikaide, jotta voi nähdä alas autotallin toiseen osaan ja myös yläkertaan tulee lasilattia, noin 2-3 neliömetriä.
Ok, sillä tavoin, silloin voimme unohtaa sen ehdotuksen minun puolelta.
Uusien tietojen perusteella panostaisin tukevampiin pilareihin, jotka voivat ottaa vastaan sekä IPE 300 palkin että liimapuupalkin painot. Nämä pilarit ovat melko korkeita, mutta toisaalta niitä ei pitäisi olla ongelma tukea murtumisen estämiseksi. Kiinnitys IPE palkkiin on erittäin tehokas tukimekanismi noin puolivälissä pituutta.
RHS (tai VKR/KKR kuten minä kutsun niitä) 120x120 julkaisupaksuudella 5-6mm ratkaisisivat todennäköisesti tehtävän erittäin hyvällä turvamarginaalilla.
Mutta miltä näyttää betonilaatta, johon nämä kaksi pilareita tulevat seisomaan, siitä tulee huomattavia pistekuormia sekä ulkokatosta että välipalkistosta? Onko se jo valettu?
Liitän kuvan autotallirakennuksestamme 6400x10800
Itse kaksoisautotalli oli 6400x8200
Yläkerran kantaa HEA 260 sen sijaan, että suunniteltu HEA 240, koska sain paksumman mitan
halvalla romuliikkeestä. Piirustukset ja pystytys hyväksyttiin.
Pientä kuriositeettia:
HEA/HEB on optimaalinen profiili saavuttaakseen suuren lujuuden matalalla profiilikorkeudella, IPE on optimaalinen saavuttaakseen suuren lujuuden matalalla painolla, koska teräksestä maksetaan kiloittain, joten IPE on hieman halvempi ostaa.
Ok, sillä tavalla, då kan vi ju släppa det förslaget från mig.
Efter den nya infon som framkommit så skulle jag nog satsat på ett par stöddiga pelare som kan ta både IPE 300 balken och limträbalkens last. Dessa pelare blir ganska höga men å andra sidan borde det inte vara några problem att staga upp dem för att motverka knäckning. Infästningen till IPE balken blir ju en mycket effektiv stagning ungefär mitt på längden.
RHS (eller VKR/KKR som jag kallar dem) 120x120 med godstjocklek på 5-6mm skulle antagligen lösa den uppgift med mycket god säkerhetsmarginal.
Men hur ser betongplattan ut där dessa båda pelare ska stå, det kommer bli ordentliga punktlaster av både yttertak och mellanbjälklag? Är den redan gjuten?
Platta ei ole vielä valettu mutta tulee varmaan valettua ensi viikolla. Snickaren oli jo ajatellut laittaa jonkinlaisia levyjä sinne missä pilarien on tarkoitus seistä, jotain mitä hänen täytyi puuhata sen jälkeen kun raudoitukset oli asetettu hänen mukaansa..Jos otetaan paksuja palkki pilareita, 1 ipe300 palkki (7,7m) ja sitten otetaan limträbalk pilareiksi ipe palkille pitämään harja ja katto ylhäällä. Toimiiko se vai täytyykö katsoa myös palkkeja sinne? Vai pitääkö olla pilareita jotka menevät koko matkan ylös?