Mikael_L
Tottakai olet suunnitellut ajaa autot sisään juuri porttien sisäpuolelle? Ei syvimpään osaan. Vai onko tarkoitettu neljän auton autotalliksi, jossa on muutama metri mekkaamista tai varastotilaa syvällä sisällä?

Jos olisin sinun asemassasi ja haluaisin pitää hinnan mahdollisimman alhaalla, hyväksyisin varmaan pylvään autotallin suunnilleen keskelle. Sitten melko vahva 12 metriä pitkä HEB-palkki, joka lepää porttien välillä, toisessa päätyseinämässä ja pylvään päällä 5-7 metriä päätyseinämästä. Sitten voi tulla suhteellisen tavallinen puupalkkilattia sen päälle.

Jos sitten se pylväs ehdottomasti täytyy poistaa, niin voi harkita, mitä reittiä valitsee, ketjuun on tullut monia mielenkiintoisia ehdotuksia. Mutta joka tapauksessa, erityisesti nyt kun olen nähnyt, että kyseessä on rinteessa oleva pohjakerros taloon, alkaisin sinun asemassasi tarkistaa, mitä muuratut tai betonivaletut seinät voivat maksaa ja betonipalkkirakenne. Se on teknisesti erittäin hyvä valinta siihen taloon. Erityisesti kun oletan, että olet suunnitellut valettua laattaa talon alle, mikä olisi siis jatkoa autotallin katolle. Puupalkkilattian siellä, joka sitten äkillisesti muuttuu betoniksi, voi aiheuttaa tiettyjä ongelmia.

Jos aiot laittaa pylvään keskelle, lattiaa pitäisi ehkä vahvistaa hieman siellä. Myös vahvistetut päätyseinämän palkit, joihin palkin kuorma laskee.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
kalubah
  • Laddar…
Mikael_L
Ang pohjapiirros ...
Tuntuuko vähän oudolta, että portaat tulevat esiin aivan keskellä keittiön lattiaa?
Mutta toki se voi toimia. Ja oikein tehtynä se voi jopa olla jännittävä yksityiskohta.

Kylpyhuoneessa ovi avautuu sisäänpäin, yleensä ovet avautuvat ulospäin kylpyhuoneessa ja WC:ssä, kuten olet piirtänyt WC:hen.
Enkä oikein ymmärrä, missä sisäänkäynti on ... ;)

Sinun täytyy miettiä, miten käsittelet seiniä ja välipohjia ennen kuin valat laatan. Siitä tulee aivan erilaisia kuormia, jos valitset betonin. Uskon, että sinun pitäisi ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan kysymyksinesi. Hän voi ehdottaa erilaisia välipohjavaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto on kevytbetonivälipohja.

• Tykkään
kalubah ja 1 muu
  • Laddar…
Saanko nöyrästi ehdottaa, että pyytäisit myös arkkitehtiä vilkaisemaan piirustuksiasi. On aina hyvä saada toinen mielipide, ja kokenut arkkitehti voi melko nopeasti nähdä, miten tietyt ratkaisut toimivat käytännössä, ja ehdottaa muutoksia. Tein niin itse samassa tilanteessa, enkä kadu sitä hetkeäkään. Kustannus on tässä yhteydessä melko pieni.

Vuosi myöhemmin.

Ensiksi, kiitos hyvästä palautteesta! Täällä oli muutama vastaus lopussa, jotka olin jopa unohtanut kaiken rakennuskaaoksen keskellä.

Emme ole päässeet paljon pidemmälle kuin mitä olemme täällä keskustelleet, paitsi että tietyt vaiheet on tehty, jotka asettavat rajoja.

Piirustusta on hieman muutettu ja asioita on tapahtunut matkan varrella. Portaat siirrettiin, kun löysimme vihdoin paikan, joka tuntui täydelliseltä. Sen seurauksena autotallia on laajennettu hieman.

Tässä on viimeisin piirustus, jossa on YKSI olennainen virhe.
http://www.deserveit.se/dump/barken/plan_maj14.pdf
Ulkopituus on: 1227 x 870 cm

Virhe on, että kantama on merkitty 920 cm, mutta se on "vain" noin 840 cm. Lisäksi portaiden yhteydessä on pieni väliseinä, joten autotallitilan leveys on suuren osan huoneesta noin 750 cm, mikä voi olla ratkaiseva pienennys kantavuudelle.

Talosta puolet on rakennettu jo monta vuotta sitten, nyt haasteet ovat vain autotallin perustus ja yläpuolella oleva osa. Ulkotila ja sen ympärillä oleva terassi eivät ole myöskään vielä valmiita, mutta ne järjestyvät.

Autotallin lattia on valettu. Vähintään yksi seinä muurataan (takaseinä, joka on osittain maan alla), ja muut seinät rakennettaneen todennäköisesti puurunkoisina.

Emme aio valaa holvia yläpuolelle, sillä se osoittautui sekä liian kalliiksi että monimutkaiseksi, joten se jää väliin. Emme kuitenkaan ole lyöneet lukkoon ratkaisua. Tämä on yhden suunnittelijan neuvo, joka totesi, että valettu holvi ei ole oikeutettua missään tilanteessa, ellei ole satojatuhansia, joita ei halua käyttää johonkin hauskempaan. Jokaisessa alla olevassa vaiheessa on otettava ylimääräisiä huomioon. Juuri nyt esimerkiksi kantapalkkimme eivät kestä holvia.

Tällä hetkellä olemme kallistumassa siihen, että keskellä olisi palkki, joka menee koko syvyyden (12 metriä) läpi, puolittaen kannen noin 8m:stä 4m:iin.

Mieluiten haluaisimme välttää pylväitä, mutta tuntuu järkevältä, että niitä tulee yksi tai kaksi. Mieluiten vain yksi, mikä voisi toimia hyvin, koska palkit ovat usein 6 metriä pitkiä.

Sitten VOISI riittää 45x220 cc60 kannen kanssa. Kuitenkin minulla on huonoja kokemuksia siitä aiemmin, joten ehkä käytämme cc30 sijaan tai vaihtoehtoista materiaalia.

Kansi + alla oleva katto + yläpuolella oleva lattia (joka on keittiö, eteinen, makuuhuone jne.) ei saa ylittää 30 cm, joten ei voi käyttää mitä tahansa palkkeja. Syynä tähän on, että meillä on kiinteät korkeudet, joihin on suhteuduttava, koska uusi ja vanha yhdistetään toisiinsa.

Olen erittäin kiinnostunut teräspalkeista, mutta en ole vielä saanut tilaisuutta tavata ketään, jolla on kyseinen osaamisala. Minne soitetaan?

Vaihtoehtoisesti leca-palkit aiemman viestiketjun mukaisesti.
http://www.nystromscement.se/uplds/files/leca_bjalklagselement.pdf Yksi tai useampi, riippuen suunnasta. Voisi ehkä olla kaksi tai kolme tätä lajia lyhyempään suuntaan ja sitten puukansi niiden väliin.

Vastaukset teille:

Kalubah: Olemme keskustelleet arkkitehdin kanssa teknisellä osastolla. Onko jotain erityistä, mikä mielestäsi tuntuu oudolta, vai oliko se vain yleisesti?

Mikael_L: Pääsisäänkäynti on autotallin yläpuolella olevassa eteinen/keittiötilassa, "vasemmalla puolella". Lisäksi on takaovi päin kotia, vastakkainen, talon toisella puolella. Näkee oveltä ovelle.

Kylpyhuoneen ovi avautuu sisäänpäin, mutta kylpyhuone on riittävän suuri, jotta se ei häiritse, mutta eteinen on todella ahdas!

Tämä kaikki on kinkkistä... mutta puolet rakentamisen ilosta on keksiä kaikki - ei vähiten teidän avullanne.

Viimeksi muokattu:
Tarkista Kertopalkki, rakennan nyt autotallia yläkerralla ja minulla on Kertopalkki 45x360 palkisto, kattoristikot on rakennettu tämän kanssa ja ne ovat cc120 ja minulla on samanlaisia palkkeja välissä saadakseni cc600. Etsin tämän ratkaisun välttääkseni teräksen asettamista poikittain ja välttääkseni pylvästä autotallin keskellä. Porttien yläpuolella käytän 7,5 m HEA 160 palkkia, jonka olen valanut, se sijaitsee kahden portin yläpuolella 2,5 m, joten saan oikein hyvän tuen molemmilta puolilta, koska minulla on vain 60 cm porttien välillä. Olen saanut kaikki osat laskettua ja ne ovat hyvin vahvistus- ja taipumarajojen sisällä. Minulla ei ole tietoa Kertopalkin hinnasta, mutta olen nähnyt jossain netissä ja uskoisin, että 8 m palkki maksaa hieman alle 2000. Kerto on hienoa, koska niitä voi käsitellä käsin ja välttää nosturien ja muun kalliiden ratkaisujen tarvetta saatettaessa paikoilleen.

Kiitos vinkistä, mutta valitettavasti en voi käyttää niin paksua välipohjaa, sen enimmäiskorkeus saa olla 30 cm sisäkatto mukaan lukien autotallissa ja ylimpään valmis lattiaan asti, juuri siksi että se on laajennusosa, joka pitää sulautua olemassa olevaan taloon. Siksi siitä saattaa valitettavasti tulla pari pilaria. Sitä vastoin pylväiden tukema palkki voi olla vähän korkeampi kuin muu välipohja, sen kanssa voin elää.

Kerto on saatavilla muissa ulottuvuuksissa, esim. 45x260.
Katso Beijer. Heillä on ns. RAW fanerbalk, joka on sama asia.
Rakentaessamme uutta osaa teimme 8cm kynnyksen korkeamman lattiapalkiston vuoksi. Se toimi hyvin.

Viimeksi muokattu:
Nyt on kyse viikoista ennen kuin tämä bjäklag on paikoillaan.

Autotalliin tulee pylväitä, yksi tai kaksi. Me elämme sen kanssa ja en usko, että ne ovat erityisen häiritseviä, jos ne sijoitetaan fiksusti (autojen eteen / taakse).

Sen sijaan tulee 45x220 4-metrin mittaisina kummallekin puolelle liimapuupalkkia. Se aiheuttaa noin 6 mm taipumaa, jos käytetään cc30, moelvensin laskentaohjelman mukaan. Onko tämä jotain, joka saattaa häiritä? Narina, tai että kipsikaton saumat halkeavat, jos joku hyppää yläkerrassa? :)

Toisaalta pohdin tätä ripustustankojen asiaa. Jos ottaa palkin, esimerkiksi 45x120, ja ruuvaa sen kiinni bjälklagetiin ja antaa sen mennä ylös sisäseinän läpi ja sitten ruuvata kattopalkkiin... Silloin juuri siitä kohdasta tulee erittäin vakaa. Taipuma on silloin noin 0, uskallan arvata.

Mutta en tiedä, mikä seurauksena on, jos sanomme, että 10 palkkia, noin 40:stä, on kiinnitetty ripustustankoihin ja muut eivät. Se saattaa aiheuttaa negatiivisia seurauksia? En ymmärrä, mitä ne voisivat olla, mutta on parasta pohtia ideoita ihmisten kanssa.

Mikael_L
tobbew sanoi:
Däremot blir det ju 45x220 i 4-meterslängder på var sida om limträbalken. Det blir ca 6mm nedböjning om man kör cc30, enligt moelvens beräkningsprogram. Är detta något det finns risk att man stör sig på? Knarr, eller att gipstakets fogar spricker om någon på övervåningen hoppar? :)
Jag tror (med viss betoning på tror) att det blir rätt bra det.

tumregler
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=765
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=764

L/300 = 4000/300 = 13 mm ...

Det är i praktiken nedböjning av tillfälliga laster som dimensionerar åtminstone ett bostadsbjälklag. Det måste vara så styvt att åtminstone glasen i vitrinskåpen inte klirrar och har sig bara man går över golvet.
Det ska vara max 1,5mm nedböjning av en punktlast på 1kN.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1252

Viimeksi muokattu:
Joo, luulen, että se toimii.

Kuitenkin ensin liimapuupalkki taipuu alaspäin 9 mm.
Sitten lattian tukirakenne taipuu alaspäin 6 mm.

Oletan, että on kohtuullista ajatella tätä yhteensä 15 mm, vaikka se tapahtuu kahden eri akselin jälkeen, joten talon keskusta on silloin 15 mm.

Keskellä on palkki ja sitten lattian tukirakenne 4 m molempiin suuntiin palkista lähtien.

Ripustin tuntuu, että sillä on todella hyvä vaikutus, mutta samalla se aiheuttaa melko tuntuvia kuormituksia niihin kattoruoteisiin, joihin se osuu, ja joille niitä ei ole mitoitettu, joten siitä voi tulla aika jännittävää. :)

Viimeksi muokattu:
jonasz sanoi:
Katso Kertopalkki, teen nyt autotallia yläkerralla ja minulla on Kertopalkki 45x360 lattia, kattoristikot on suunniteltu tällä ja ovat cc120, ja minulla on samanlaiset palkit välissä saadakseni cc600.
Etsin tätä ratkaisua välttääkseni paljon ristin ja rastiin menevää terästä ja välttääkseni pilarin keskellä autotallia.
Ovien yläpuolella käytän 7,5m HEA 160 palkkia, jonka olen valannut sisään, se on kahden 2,5m oven yläpuolella, joten saan melko hyvän tuen molemmille puolille, koska minulla on vain 60cm ovien välissä.
Olen laskenut kaikki osat ja olen hyvin marginaalien sisällä kantavuuden ja taipuman suhteen.
Minulla ei ole kerto-palkin hintaa eriteltynä, mutta olen nähnyt jossain verkossa ja luulen, että 8m palkki maksaa hieman alle 2000:-
Kertopalkin hienous on se, että käsittelet niitä käsin ja vältät nosturit ja muut kalliit asiat saadaksesi sen paikoilleen
Onko sinulla hieman enemmän tietoa projektistasi? Minulla on suunnitelmia samankaltaisesta itse nimittäin.

-=fullmoon=- sanoi:
Sinulla ei ole vähän enemmän tietoa projektistasi? Olen nimittäin itse suunnitellut jotain samanlaista.
Totta kai, mitä haluat tietää?

Voinhan päivittää ketjua kuulumisillani muuten.

Talon ulkokuori on aika valmis, autotalli on paikallaan, liimapalkit myös. Yläkerrassa on tällä hetkellä vain iso avoin tila, joten ei ole sisäseiniä tai huoneita millään tavalla.

Ostin liimapalkkeja 140x405mm, joita minulla on kaksinkertaisena, koko pituudeltaan. Se on noin 12 metriä pitkä, joten se on 6-metrisiä, jotka ovat rinnakkain, näin ollen 12 kpl. Keskellä (liitoksessa) minulla on seinä, joka on 90 cm pitkä, ja se toimii suunnilleen pylväänä. Päätin tehdä seinän pylvään sijaan, koska seinä voi täyttää monia muita hyviä toimintoja. Tämä seinä ei ole mitään erikoista, vaan se on 5 kpl 45x220, jossa on OSB+kipsi molemmilla puolilla. Seinä kulkee siis palkkien mukana, vähentääkseen jänneväliä edelleen.

Nämä liimapalkit sijaitsevat suunnilleen autotallin keskellä, syvyydessä. Sitten minulla on 45x220 CC30 molemmilla puolilla seinistä, jotka ovat kiinnitetty palkkikenkiin liimapalkissa. Nämä, yhdessä liimapalkin kanssa, muodostavat lattiarakenteen yläkertaan.

Otin mitat koko projektiin Moelvenin omalla laskentaohjelmalla palkkeja varten, jolloin melkein kuka tahansa kykenee mitoittamaan rakenteensa. :)

Kuva siitä, miltä talo näyttää. Toinen pää palkista (kaksinkertaiset) on siis autotallin ovien välissä ja toinen pää on 12,5 metrin päässä.
ps: koska kaikki kysyvät, KYLLÄ, ikkunoita tulee lisää tulevaisuudessa, sitä mukaa kun huoneita tulee taakse! :)

Itse rakenteilla oleva talo, jossa on valmis ulkokuori ja asennustelineet, metsäisen alueen ympäröimänä. Rakennusmateriaaleja levällään pihalla.

-=fullmoon=- sanoi:
Ettei sinulla olisi vähän enemmän tietoa rakennusprojektistasi? Suunnittelen nimittäin itse jotain samanlaista.
On ikävää sotkea ketjua, mutta ehkä se auttaa jotakuta?

Olen täysin aloittelija talonrakennuksessa, vaikka työskentelenkin rakennusalalla :P
Ajattelin rakentaa autotallin, jossa olisi mahdollisuus yöpymisasuntoon yläpuolella, jos se on mahdollista.
Appi-rakensi suuren hienon autotallin, kooltaan 9,5x12m? jos muistan oikein. Hänellä on kaksi 3 m leveää porttia ja 3000?(kuulostaa vähän korkealta. Se on varmasti matalampi) katon korkeus. Ei tietääkseni palkkeja porttien yläpuolella, vaan liimapuupalkki tai 3-4 palkkia porttien ylä- ja vieressä.
Toisessa päässä on varasto, kooltaan 9,5x3,5m luullakseni. Vankka seinä jakaa autotallin.
Mitat voivat olla hieman pielessä.
Voin ottaa selvää tarkemmista mitoista.

Kuten hänen autotallinsa on rakennettu, sinne mahtuu parkkeeraamaan 4 autoa ovet avoinna tai 3 autoa tiukasti kunkin portin eteen. Tämä ei ole huono asia, vaikka olisi joitain työkaluja ja muuta tilpehööriä kerättynä.

Hänellä on vain kattoristikoita CC60? tai ehkä jopa harvemmassa.
Nyt on kyse siitä, miten kattoristikoiden suunnittelu ja määrä mahdollistavat asunnon yläpuolelle autotallille.

Ajattelin rakentaa jotain samanlaista, enkä halua mielelläni tolppaa autotallin keskelle.
Suunnitelmana on hyvä katon korkeus yläkerrassa. Jotta jokaiselle seinälle voisi sijoittaa esimerkiksi sohvan. Katto saa toki viettää.

Kysymys on, voiko näppärästi laittaa palkkeja tarvittaviin paikkoihin ja tukea yläkerrosta siten, että välttää tolpan tarvetta ja sen sijaan kantaa kuorman ulkoseiniin ja autotallin ainoaan sisäseinään.

Yläkerran on tarkoitus sisältää WC/suihku. Olohuone - keittiö yhdistettynä. 1-2 makuuhuonetta ja pieni parveke keskellä kattoa, jotta keskelle yläkertaa saadaan vähän valoa.

zssEcFP.jpg

Jotain tällaista. Ei mittakaavassa ollenkaan. Jonkin luonnostelu trackball-ohjaimella ei ole aina kovin kätevää.

Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.