Olen etsinyt vähän täältä foorumilta "dilemmani" ympäriltä, mutta en ole löytänyt mitään, joten luon uuden ketjun sen sijaan. Olen pian aloittamassa sisäseinien rakentamista remonttikohteessamme ja tarvitsisin hieman apua pohtimaan, miten minun pitäisi tehdä. Muutama toive:

* Hyvä äänieristys

* Seinät, jotka kestävät ruuvaamista ja asioiden ripustamista

Ajatukseni on ollut, että laitan 13mm kipsilevy ulkopuolelle ja yhden kerroksen OSB-levyä sisäpuolelle, jotta siitä tulee tukevampi ripustaa asioita ja helpompi ruuvata asioita seinään. Monet näyttävät tekevän niin nykyään.

Jos olisin vain käyttänyt yhden kerroksen kipsiä, olisin ajatellut tehdä näin: Kehystää cc90:llä ja lyhykeä kehysten väliin, ja sitten mineraalivillaa kehysten ja lyhyiden väleihin. Olen oppinut, että mitä vähemmän kehyksiä (eli mitä suurempi cc-väli), sitä parempi äänieristys. Käyttämällä cc90:tä voi käyttää 90-levyjä 120 sijaan, mikä on paljon helpompi käsitellä.

MUTTA, jos haluan OSB:n sisimpään, tulee hankaluuksia cc90:n käytössä kehysten välillä, koska en voi silloin siirtää saumaa OSB- ja kipsilevykerrosten välillä, jos haluan ruuvata kipsin kehyksiin eikä vain OSB-kerrokseen...Voisin asettaa kehykset cc45:llä (silloin voisin siirtää kipsikerrosta puolen levyn verran, eli 45 cm), mutta siitä tulee valtavasti kehyksiä, mikä myös heikentäisi äänieristystä.

Joten mitä tehdä? Käyttää cc60:ä ja sitten 120-levyjä puolikkaan levyn limityksellä, mikä on rasittavaa, koska 120-levyt ovat paljon kömpelömpiä kuin 90-levyt?

Vggar.jpg

*sigh*. Mitä mieltä olette tästä?
/Kristian

Olisin varmaan käyttänyt viimeistä vaihtoehtoa...cc60.
Ehkä kömpelömpää käsitellä levyjä, mutta helpompi sovittaa yhteen muiden kanssa.
Sitten se tulee ehkä vähän nopeammaksi, kun katat isomman alan per levy.

Uffe

Ehdottomasti cc60 ja suuret levyt (ja kaveri, joka auttaa kantamaan...)

Tähän liittyen Martin T rakensi äänieristävän seinän muutama viikko sitten. Hän käytti 90-levyjä, koska suuria ei saanut asuntoon. cc45 teräsrankoja ja osb/gyproc limittäin. Tämä seinä oli kuitenkin ylimääräinen seinä toisen seinän päälle, ja hän sai paremman äänieristyksen jättämällä tyhjää tilaa seinien väliin.

Kiitos vastauksista! Näyttää siltä, että täytyy niellä karvas pala ja käyttää cc60 120-levyillä siis... täytynee lahjoa joku kaveri, jotta saan jonkun auttamaan ::)

Sain syksyllä vinkin, että kipsiä voi hyvin ruuvata osb-levyihin.
Se sujui erinomaisesti.

Rimoitus cc 60, osb 1200 ja sitten kipsi 900. Sitten kipsi 1200 ei ole niin raskas, noin 25–27 kg. Mitä suuremmat levyt, sitä vähemmän saumoja tasoitettavana... ja tasoitetaan... ja tasoitetaan... ja tasoitetaan... ja tasoitetaan.

Jos käytät 1200-kipsiä, muista vain aloittaa koko osb-levyillä koko ajan. Näin voit jakaa kipsilevyt jokaisen seinän alussa.

Mats

Olen asentanut cc60 plyfa 1200 ja kipsilevy 900 ja se on toiminut erinomaisesti. Olin kiitollinen, että tällainen koko oli saatavilla kipsistä, sillä pystyin käsittelemään sitä ilman ongelmia.

Jotta saadaan hyvä äänieristys, voit käyttää siirrettyjä reglar. Koska reglar eivät kulje seinän läpi, niiden ei pitäisi välittää niin paljon ääntä.

• Pohjapiirros siirretyistä koolauksista, jotka eivät kulje seinän läpi äänieristyksen parantamiseksi.
Luulen, että kuinka sijoittaa reglar ym. ei ole kovin merkityksellistä äänieristyksen kannalta. Jotain mitä monet unohtavat on eristää kantokaistan alla sekä yläpuolella hammarbandet.

Vaikka reglar ovat tiiviisti lattiaa/kattoa vasten, on olemassa tilaa äänelle. Jos katossa on gles ja hammarbandet on asetettu näitä vasten, on 22 mm rako äänelle, ellei sitä tiivistetä täällä.

Kiitos kaikista vastauksista ja näkemyksistä! Fiksu idea äänieristää aluspalkin alla ja hirsikaton ja katon välissä, siitä olenkin hieman miettinyt.

cy_berg sanoi:
Kiitos kaikista vastauksista ja näkemyksistä! Fiksu idea äänieristää kengän alla ja hirsikerran sekä katon välillä, sitä olen vähän miettinyt.
Mutta mitä eristetyyppiä pitäisi käyttää kengän alla ja hirsikerran välillä? Tavallinen eristys?

voit käyttää EPDM-kumia, tärkeintä on, että saat kohtuullisen tiiviin rakenteen....
600 ja 450 cc:n osalta 600 on parempi, mutta tapauksessasi täysin epäolennainen äänen näkökulmasta, koska sinulla tuskin on äänivaatimuksia yli 54 dB. Tässä tapauksessa vaikuttavampaa on valita tukirakenteen mitat, 45 on huonompi kuin 70, joka on huonompi kuin 95 jne....
Ja voit unohtaa kitinkeskustelun, koska siitä tulee tyyliin 1 lisäsauma/3,6 metrin seinään, eikä se ole ajallisesti vaativaa. Eikä myöskään koko menetelmäaika huomioiden asennus käy nopeammin, mutta samantekevää...

Jos aiot käyttää tiivistä rakennetta, sinun tulisi myös jättää noin 5 mm rako kattoon, yhdistyviin seiniin ja lattiaan. Tämä rako TULEE tiivistää akustiikkamassalla tai lateksilla.

Mistä voi ostaa EPDM-kumia?
Oletan, että sen pitäisi olla leveämpi/vahvempi muoto kuin se, mitä ostaa ikkunoihin?

mr Z sanoi:
koskien 600 ja 450 cc, niin 600 on parempi, mutta sinun tapauksessasi täysin epäolennainen äänenkannalta, koska et tuskin vaadi äänenvaimennusta yli 54 dB.
Mutta onko se todella totta? Eikö seinän, joka on rakennettu cc60 välein, pitäisi olla parempi äänieristys kuin seinän, joka on rakennettu cc45 välein (koska on vähemmän rankoja, jotka voivat levittää ääntä)?

Tapauksessasi sillä ei oikeastaan ole merkitystä, vasta kun nouset arvoihin noin 60 dB, silloin sillä voi olla tietty vaikutus.... Ja tavallisessa asunnossa sinun ei tarvitse asunnon sisäisesti olla enempää kuin noin 44 dB ääneneristyksen huoneiden välillä. Ja kriittinen kohta ei ole seinän rakenne vaan mahdolliset ovet, ikkunat, ilmanvaihto ja muut läpiviennit..

zingo sanoi:
[quote author=cy_berg link=1143639443/0#8 date=1143699869]Kiitos kaikista vastauksista ja näkemyksistä! Fiksu idea äänieristää kuvapalkin alla ja vasapalkin ja katon välissä, olen hieman ajatellut sitä.
Mutta mitä eristystyyppiä pitäisi käyttää kuvapalkin alla ja vasapalkin välillä?
Tavallinen eristys?[/quote]

Alapuolella tein niin, että otin ohuen suikaleen tavallista lasivillaa ja laitoin PU-liimaa. Tämä vaahtoaa kosteuden vaikutuksesta, jota joko laitetaan ennen tai tulee ilman kosteudesta.
Tämä tiivistää erinomaisesti. Syy miksi liimasin oli, että minulla on lattialämmitys lastulevyn alla, ja voin käyttää vain lyhyitä ruuveja.

Yläpuolella pakkasimme eristeellä. Niin että siitä tuli tiivis.

Tämä koskee pientä vessaa, jossa on suihku. Ja kun seisoo seinän ulkopuolella, ei kuule mitä siellä sisällä tehdään.
Sitten ovella on aina kylpyhuonekynnys, joka päästää jonkin verran ääniä läpi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.