Hei
Olen huomannut, että asunnossani on sinibetonija koskaan ei ole tehty radonmittauksia.
Miten voin edetä tämän kanssa mitatakseni radonin ja mitä korjaustoimenpiteitä voin itse tehdä asunnossani välittömästi.
 
  • Rakennuksen kulma, jossa näkyy siniharmaa betoni sekä puukappale.
  • Kulma, jossa näkyy betonia ja puupalkki mukana.
  • Kuva seinästä, jossa on näkyvillä kerros sinistä betonia. Käytetään keskustelussa radonista ja rakennusmateriaaleista.
BirgitS
Se, mitä voit tehdä radonpitoisuuden alentamiseksi heti, on tuulettaa enemmän.

Säteilyä mitataan asunnoissa vuoden kylmänä aikana, kun ei tuuleteta. Ostetaan "puck" analyysiyritykseltä ja puck sijoitetaan tiettyjen ohjeiden mukaisesti ja annetaan olla paikallaan tietyn määrän viikkoja, minkä jälkeen puck palautetaan analyysiyritykselle.

Kaikki sinibetoni ei sisällä radonia.
 
  • Tykkään
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Mitä voit tehdä radonpitoisuuden alentamiseksi heti on tuulettaa enemmän.

Säteilyä mitataan asunnoissa kylmänä vuodenaikana, kun ei tuuleteta. Ostetaan "puck" analyysiyhtiöltä, ja puck tulee sijoittaa tiettyjen ohjeiden mukaisesti ja olla paikallaan tietyn ajan, jonka jälkeen puck lähetetään takaisin analyysiyhtiölle.

Ei kaikki sininen betoni sisällä radonia.
Kiitos. Puhuin yhdistyksen luottamusmiehen kanssa ja aiomme tehdä radonmittauksen nyt lokakuussa.

Lokakuu tuntuu olevan vielä kaukana ja olen liian huolestunut voidakseni asua siellä lasten kanssa lokakuuhun asti + mittauksen tekemiseen.

Kirjoitat toisessa ketjussa ”Kantavat seinät eivät yleensä ole kevytbetonia, mitä sininen betoni on, mutta ehkä poikkeuksia on olemassa.”

Kun ostimme asunnon, sain kuulla, että väliseinät eivät yleensä ole sinistä betonia. Mutta nyt kun purimme kipsiseinän, se näyttää todella siniseltä betonilta, ilmavalta ja vaikea sanoa väriä, mutta näyttää siniseltä kuvassa.
 
  • Seinän sisäkerrokset, paljastetaan gipsilevyn takaa; keskikerros näyttää harmaan- ja sinertävänsävyiseltä, mahdollisesti sininen betoni.
  • Seinä, jossa kerros irrotettua kipsilevyä ja alla oleva kerros siniseltä vaikuttavaa betonia, mahdollisesti sinibetonista valmistettu.
  • Vaaleanharmaa seinämä, joka näyttää puretulta, paljastaa sinertävän betonin ja rakennusjätteitä ympärillä, mahdollisesti sinistä betonia.
BirgitS
Väliseinät voivat ehdottomasti olla sinibetonista. Täällä on niitä. Sellaisia oli myös siellä, missä asuimme pienen lapsen kanssa kaksi vuotta. On paljon ihmisiä, jotka koko lapsuutensa 50-, 60- ja 70-luvulla asuivat taloissa, joissa oli sinibetonia, eikä heillä ole ollut ongelmia sen takia.

Näissä uusissa kuvissa mielestäni ainoa, mikä näyttää sinibetonilta, on viimeisessä kuvassa, missä erilaiset irtonaiset palat sekä pienet jäänteet seinällä näyttävät siltä.

Ensimmäisessä kuvassasi ketjussa näyttää myös siltä, että se on vain vähemmän sinibetonijäänteitä tavallisen betoniseinän päällä.

Tämä ei siis todellakaan näytä olevan mitään, mistä pitäisi olla huolissaan. On paljon vaarallisempaa polttaa ja olla paljon vilkkaasti liikennöityjen teiden läheisyydessä kuin asua hieman sinibetonin kanssa. On myös vaarallista kulkea ympäriinsä ja olla huolissaan.
 
  • Tykkään
skogaliten ja 1 muu
  • Laddar…
Aivan, kun katsoo kokonaiskuvaa, jonka kirvesmiehet ovat lähettäneet, näyttää siltä, että sinistä betonia on tavallisen betonin ulkopuolella.

Haha, joo kaikki nämä vaarat ympärillämme. Se, mikä tekee minut huolestuneeksi, on se, kuinka paljon sinistä betonia asunnossa oikeastaan on ja voiko se olla vaarallista. Mutta kiitos kaikesta tiedosta.
 
BirgitS
Kuvien perusteella näyttää siltä, että siellä on vähän sinistä betonia jäljellä ja puusepät eivät ole vielä valmiita, koska pinta on erityisen epätasainen.
 
Pieni osa näyttää olevan Blå-Lättbetong, suurin osa näyttää olevan rappausta jne. On mitattava tietääkseen varmasti. Ja kyllä, Blåbetongia on käytetty myös kantaviin seiniin, ainakin eristeenä esim. betoni-elementtien ja vastaavien päälle.

Sitä vastoin en usko, että syytä huoleen on! Odota yhdistyksen mittausta ja nuku rauhassa sen aikana!
Kesällä tuuletetaan lisäksi niin paljon, että tasot pysyvät matalina, ja Radon pelkästään rakennusmateriaalista ei yleensä anna astronomisia arvoja. Suurimmat ongelmat johtuvat pääasiassa maaperäradonista.
 
  • Tykkään
skogaliten ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.