Hei!

Aktiivinen Byggahus-lukija täällä, kiitollinen kaikesta avusta, mitä voi saada ja löytää.

Olen juuri purkanut kellarissa 30-luvulta olevan taloni puurakenteiset seinät ja puulattian. Epäilen, että seinät ja lattia ovat peräisin 70-luvulta. Lattian alla on paksu musta maton kaltainen rakenne, jota epäilen asfaltiksi tai bitumiksi. Minulla ei kuitenkaan ole kokemusta, ja foorumia etsiessäni olen huomannut, että useimmissa asfalttikuvissa on "ohuempaa" asfalttia. Onko joku ystävällinen sielu, joka tietää ja voi kertoa? Mitä voi tehdä saadakseen sen pois? Yrittääkö purkaa itse vai pyytää apua hiekkapuhallukseen? Vai yksinkertaisesti jättää se siihen?

Lattianiskat ovat olleet suoraan "maton" päällä, joka on myös ollut hieman ylöspäin reunoilla huoneen ympäri. Liitän kuvia.

Kiitollinen avustanne!

• Kellarin lattia, jolta poistettu puupalkkeja; jäljellä musta, mattomainen pinta. Seinät paljasta tiiltä ja hieman likaa lattialla.
  • Musta mattomainen materiaali puupinnalla, mahdollisesti asfaltti- tai bitumikerros kellarin lattiasta, jossa on hieman kulunut pinta.
  • Musta, mattomainen rakenne karkealla lattialla, mahdollisesti asfaltti tai bitumi, esillä kellarin rakenteiden purkamisen jälkeen.
Miksi haluat poistaa sen sitten? Haiseeko se?

Meillä on laatat muualla kellarikerroksessa, ajattelin yrittää laittaa laatat myös tähän osaan. Vaihtoehtona on jokin muu lattiaratkaisu asfaltin (tai mikä se nyt onkaan) päälle. Otan kiitollisena vastaan fiksuja ideoita!

Ei tuoksu miltään, mitä voin tuntea.

Ei ystävällistä sielua, joka olisi nähnyt samanlaista "mattoa" aiemmin ja voisi kertoa, mitä se on ja ehkä myös, kuinka potentiaalisesti vaarallista se on poiston yhteydessä? Lisäyksenä voidaan sanoa, että nyt se itse asiassa haisee hieman asfaltilta/tärpätiltä.

Rickard.
Ei ollut ollenkaan epätavallista käyttää vedeneristysmattoa, joka muistutti kattohuopaa, vedeneristyksenä sisätiloissa ennen vanhaan, erityisen yleistä suurissa enemmän kaupallisissa tiloissa kuten pukuhuoneissa ja pesutuvissa, mutta sitä käytettiin myös omakotitalojen kylpyhuoneissa.
Jos sitä on käytetty puulattian alla, tarkoituksena on ehkä ollut kosteussulku, mikä saattaa olla hieman ainutlaatuista, mutta en tiedä. Jos huopa on 30-luvulta, se voi olla kivihiilitervaa, mikä ei ole erityisen terveellistä, mutta jos se on 70-luvulta, se on bitumia ja vaaratonta.

Voitko valaa tai tasoittaa sen päälle?

Rickard. Rickard. sanoi:
Ei ollut lainkaan epätavallista, että käytettiin vedeneristysmattoa, ei kaukana siitä mitä huopakatto on, vedeneristyksenä sisätiloissa aiemmin, erityisesti yleistä suuremmissa kaupallisissa tiloissa kuten pukuhuoneissa ja pesutupissa mutta sitä käytettiin myös omakotitalojen kylpyhuoneissa. Jos sitä on käytetty puulattian alla, voi tarkoitus olla kosteussulkuna mikä ehkä on vähän ainutlaatuista mutta en tiedä. Jos bitumihuopa on 30-luvulta, se voi olla kivihiilitervaa, mikä ei ole erityisen terveellistä, mutta 70-luvulta se on bitumia ja vaaratonta.

Voitko valaa tai tasoittaa sen päälle?
Kiitos vastauksesta! Huone oli alun perin tarkoitettu pannun polttoaineen varastointiin 30-luvun piirustusten mukaan. Jossain vaiheessa siitä on tullut sisustettu puuhuone, ajattelen 70-lukua aiemman omistajan iän perusteella (nyt kuollut, joten valitettavasti ei voi kysyä). Poistamani puutavara ei tuntunut kovin vanhalta, siinä oli punaisia "koneellisia" merkintöjä lyhyissä reunoissa, kuten puutavarassa on vielä nykyäänkin.

Se on melko paksu, ja lisäksi asetettu vedoiksi, minkä seurauksena siitä tulee epätasainen kahden vedon kohtaamispaikoissa. Luulen, että minun on vaikea saada siitä siistiä sen jäädessä paikalleen. Panostan todennäköisesti sen poistamiseen käyttäen maskia ja yritän hioa lattian alta.

Rickard.
Ehkä voisi vuokrata en bilmaskin sellaisen leveän mejselin kanssa, :thinking:
En ole kokeillut, mutta se on idea.

• Tykkään
Jompax
  • Laddar…
Hieman palautetta siitä, miten se sujui, asian vuoksi ja kiitokseksi avusta Rickard.

Muovitin, vuokrasin pölynkerääjän/ilmanpuhdistimen ja loimme alipaineen poistoputken avulla. Sitten revin asfaltin/kattopahvin manuaalisesti kangella ja kuorimaveitsellä. Raskasta hommaa, mutta onnistui muutamassa tunnissa. Nyt jäljellä on pieniä jäänteitä, mutta ei paksuja. Ajattelen, että voisin nyt melko helposti laittaa laatat sen päälle.

• Kellaritila, jonka lattialta on poistettu päällyste; esillä laitteita ja letkuja. Seinät näyttävät karheilta ja ikkunat näkyvät yläosassa.
  • Tykkään
hapazard
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.