Mikael_L
carl16gustaf sanoi:
Hei

Minulla on sama ongelma kuin "plåttak". Olen eristänyt ja myös laittanut lattialämmityksen päälle ja siksi saanut sisälämpötilan normaaliksi huonelämpötilaksi laajennuksessani. Kun työnnän käteni eristeen läpi, tunnen, että tuulensuojakalvon sisäpuolella on kuuraa. Onko jollain vinkkejä, miten tämän kosteuden voisi poistaa odottamatta kevääseen?
Käytä kosteudenpoistajaa.
Niin kauan kuin rakennuskosteutta on vielä jäljellä, joka pitäisi saada ulos, ja seinien sisäpuolella ei ole diffuusiokestettä, tapahtuu luonnollinen kosteudensiirto seinän läpi ja se tiivistyy ja jäätyy (pakkasella) "oikeaan paikkaan" seinässä.
Paljon ei voi tehdä sen eteen.
Periaatteessa sen voisi jättää huomiotta. Asenna vain diffuusiokalteus huolellisesti ja niin. Sitten kun tulee kesä, seinässä oleva höyrypaine työntää kaiken kosteuden tuulensuojakalvon läpi diffuusion avulla.
Mutta ymmärrän, ettei se tunnu mukavalta, en minäkään sitä sellaisena pitäisi. ;)

Kiitos kommenteista. Jatkan eteenpäin ja pidän peukkua, että kaikki sujuu niin kuin pitää!

Onko olemassa julkisivulevyjä, jotka kestävät pitkää altistusta ilman, että niitä tarvitsee vaihtaa, kuten ilmeisesti on laita ulkokipsin kanssa?

Ajattelin käyttää julkisivutiiltä mahdollisesti uudessa talossa, mutta koska tiilijulkisivun muuraus vie melko paljon aikaa, olisi käytännöllistä, jos sen voisi tehdä viimeisenä, eli silloin kun muu talo on jo valmis, mikä voi olla useita vuosia rungon pystytyksen jälkeen.

• Tykkään
erikhaggner
  • Laddar…
Mikael_L
Nostan tämän ketjun uudelleen.

Haluan vastauksen alkuperäiseen kysymykseen, " Asfaboard, ulkokipsi vai tuulikalvo?"
Mutta minun tapauksessani kamppailen vain Asfaboardin tai tuulikalvon (tyypit Windy, T-vind jne.) vaihtoehtojen kanssa.

Minun on lukittava rakenne NYT! ja haluaisin kuulla niin monta mielipidettä näistä kahdesta materiaalista kuin mahdollista.
Olen laittanut T-vindin piharakennukseen ja Asfaboardin autotalliin. Joten olen jo kokeillut molempia pienemmässä mittakaavassa.
Mutta nyt on kyseessä asuintalo, 45+195+45 mm ristikkäiseristetty puurunko. OSB tai lastulevy + kipsi sisäpuolella, valittu tuulensuoja + naulauslista + puupaneeli + punamultamaali ulkopuolella.

Antakaa minulle argumenttinne. :D :cool:

J
Asfaboard eristää itse asiassa myös hieman ja kestää kosteutta erittäin hyvin.

Mikael_L
Kyllä, asfaboardilla uskon, että seinä voi olla auki suhteellisen pitkän ajan ilman vaurioita.

Tuulensuoja pitäisi myös kestää jonkin verran, mutta uskon, että se hajoaa nopeammin auringon vaikutuksesta.

Tuulensuoja oli ehdottomasti helpompi vahingossa repiä rikki, mikä on yhä kasvava riski, mitä pidempään sen antaa olla ilman julkisivupaneelia.

Mikä sai sinut jättämään ulkokipsin?

Yksi hyöty asfanista on se, että näyttää siltä, että hiiret eivät pidä sen mausta

• Tykkään
menhir
  • Laddar…
Windy
Yksinkertaista, hyvää, nopeaa ja halpaa.
Tein sen edellisessä talossani ja aion tehdä sen nytkin.
Tarkista, että runko on suorassa, tuetaan sisäpuolelta ja windy ulkopuolelle,
kun sitten levytät sisäpuolelta, siitä tulee vahvaa kuin brännvin.
Itse käytän ristiin metallinauhaa, koska en aio levyttää sisäpuolelta vaan laitan raakaponttia sisäpuolellekin.

Onnea matkaan

Mikael_L
FredrikR sanoi:
Miksi päätit jättää pois ulkoverhouskipsilevyn?
No joo ...
Luulen, että se johtuu enimmäkseen painosta.
Mielestäni asfa antaa suurin piirtein samat edut, mutta on kevyempää ja helpompi käsitellä.

Tallissa kiinnitin siis asfan niittipistoolilla. Niillä kapeammilla ja vahvemmilla niiteillä (5,7 mm selän leveys) ja noin 30–35 mm pitkillä.
Tämä sujui todella nopeasti ja helposti. Kipsilevyn käyttö voisi viedä minulta useita ylimääräisiä tunteja työtä ja aiheuttaa enemmän selkäkipua.

Lisäksi tuntuu siltä, että asfa pehmeytensä ansiosta on helpompi saada täysin tuulenpitäväksi (kiinnitys koolauksiin jne.). Mutta ehkä se on harhakuvitelma, saattaa käydä täysin päinvastoin? :O

• Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
ByggaNytt ByggaNytt sanoi:
Henkilökohtaisesti valitsin ulkolevyn parantaakseni vakautta, ja sain samalla paremman palosuojan, MUTTA sen asentaminen on työlästä/kallista.....

[linkki]
[linkki]

Muut vaihtoehdot ovat luonnollisesti halvempia/nopeampia asentaa, joten niitä käytetään yleisemmin.
Laitoitko silikonia levyjen väliin vai sellaista teippiä?

10 vuotta vanha ketju:crysmile:
Kun asensin uteskivor, oli olemassa muovilista, joka asetettiin skivorna väliin, katso tästä:
Keltanen ikkuna ulkoseinällä, harmaat levyt ympärillä. Valkoinen muovilista levyjen välissä.

• Tykkään
Mikael_L ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.