26 470 lukukertaa ·
27 vastausta
26k lukukertaa
27 vastausta
Asfaboard, ulkogipsi vai tuulikalvo?
Mitä pitäisi käyttää seisovan kattopaneelini alla mielestänne? Eri tuotteiden edut ja haitat? Asfaboard, ulkokipsi tai tuulikalvo?
Tuulikalvo onhan suuri ajansäästö. Onko jotain syytä olla valitsematta tuulikalvoa?
Tuulikalvo onhan suuri ajansäästö. Onko jotain syytä olla valitsematta tuulikalvoa?
Henkilökohtaisesti valitsin ulkokipsin parantaakseni vakautta ja sain samalla paremman palosuojan, MUTTA sen asentaminen on työlästä/kallista.....
http://familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/utegips.jpg
http://familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/panel_1.jpg
Muut vaihtoehdot ovat tietysti halvempia/nopeampia asentaa, joten niitä käytetään useammin.
http://familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/utegips.jpg
http://familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/panel_1.jpg
Muut vaihtoehdot ovat tietysti halvempia/nopeampia asentaa, joten niitä käytetään useammin.
Ulokipsi ei näytä kestävän suurempia määriä sadetta tai avonaisena seisomista pidempiä aikoja. Minulla oli aikapula loppukesällä, joten jouduin odottamaan kipsilevyn ulkopuolisen paneelin asentamista ja valitsin suojata kipsin muovilla 7-8 kuukauden ajan. Aikana, jolloin kipsi oli suojaamatta (muutama viikko kesän aikana), kartonkiin tuli hieman rumia kosteusläiskiä/läpilyöntejä. Se ei tuntunut oikein turvalliselta mielestäni, mutta ehkäpä huoleni oli aiheeton?
Varmista vain, että käännät oikean puolen ulospäin, jos kipsillä on erilaisia puolia.
Varmista vain, että käännät oikean puolen ulospäin, jos kipsillä on erilaisia puolia.
Haluan lisätä, että valitsin kuten ByggaNytt kipsiä lisäämään vakautta. Onhan se vähän hankalaa raskaan kipsin kanssa, joka ehkä pitää kiinnittää hieman korkeammalle, mutta voi helposti nikkaroida apuvälineitä tukien ja pidikkeiden muodossa, jotka mukautetaan tarpeisiisi.
Ulkokipsilevyä ei pitäisi jättää suojaamatta enemmän kuin muutaman kuukauden ennen kuin paneeli kiinnitetään, MUTTA se "kestää" useita vuosia - tällöin se täytyy kuitenkin vaihtaa 
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41752-utegips.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41752-utegips.html
Olen asentanut tuulensuojakalvon, mutta nyt huomaan kondensaation muodostuvan sisäpuolelle, kun pidän lämmön päällä. 20 astetta lämmintä sisällä ja 10 astetta pakkasta ulkona. Oletan, että se kuivuu ajan myötä, kun kalvo ei ole diffuusiotiivis, mutta jää kalvon sisäpuolella näyttää hieman pelottavalta. Miten olisi käynyt ulkokipsin/asfalevyn kanssa?
Tietenkin saat kondensaatiota (ja jäätä riittävän alhaisessa ulkolämpötilassa) niin huonosti eristetyn "seinän" sisäpuolelle 20 asteen sisälämpötilassa ja ulkona kylmässä.
Kun seinä on eristetty, sisäpuolen lämpötila on marginaalisesti alhaisempi kuin huoneen lämpötila ja silloin se ei kondensoidu siellä. Mutta siksi tulee olla muovi sisäpuolella, muuten kondensaatio ja jää näkemäsi muodostuvat johonkin kohtaan seinän sisällä (missä lämpötila = ilman kastepiste).
Mutta olen eniten utelias siitä, miten olet saanut 20 asteen lämpötilan vain tuulisuojalevyllä
kuinka monta megawattia lämpöä olet oikeastaan käyttänyt? 
edit: Olisit saanut täsmälleen saman ilmiön, jos sinulla olisi ollut ulkogyprokkilevy tai asfalevyt, joten siinä ei ole eroa.
Kun seinä on eristetty, sisäpuolen lämpötila on marginaalisesti alhaisempi kuin huoneen lämpötila ja silloin se ei kondensoidu siellä. Mutta siksi tulee olla muovi sisäpuolella, muuten kondensaatio ja jää näkemäsi muodostuvat johonkin kohtaan seinän sisällä (missä lämpötila = ilman kastepiste).
Mutta olen eniten utelias siitä, miten olet saanut 20 asteen lämpötilan vain tuulisuojalevyllä
edit: Olisit saanut täsmälleen saman ilmiön, jos sinulla olisi ollut ulkogyprokkilevy tai asfalevyt, joten siinä ei ole eroa.
Viimeksi muokattu:
Aha, sinulla on kuuraa tuulenohjauskalvon ja eristyksen välissä ...?
Joo, se ei ole aivan onnistunut. Sinulla on luultavasti kohonnut kosteuspitoisuus koko eristyksen läpi, johtuen kastepisteestä. Se ei välttämättä ole mikään suuri vaara, mutta on tärkeää, että seinä kuivuu hyvin kunnolla ennen kuin se rakennetaan takaisin. Ja valitettavasti se voi kestää melko kauan, koska mineraalivilla kuivuu melko hitaasti.
Sinun kannattaa varmaan kysyä neuvoja joltain, joka osaa tämän (hieman paremmin kuin minä ainakin).
Tai ehkä saamme toivottavasti lisää mielipiteitä muilta foorumin jäseniltä täällä.
Joo, se ei ole aivan onnistunut. Sinulla on luultavasti kohonnut kosteuspitoisuus koko eristyksen läpi, johtuen kastepisteestä. Se ei välttämättä ole mikään suuri vaara, mutta on tärkeää, että seinä kuivuu hyvin kunnolla ennen kuin se rakennetaan takaisin. Ja valitettavasti se voi kestää melko kauan, koska mineraalivilla kuivuu melko hitaasti.
Sinun kannattaa varmaan kysyä neuvoja joltain, joka osaa tämän (hieman paremmin kuin minä ainakin).
Tai ehkä saamme toivottavasti lisää mielipiteitä muilta foorumin jäseniltä täällä.
No ja!
Kun työnnän käteni eristeeseen, se ei tunnu kostean, vaikuttaa siltä, että kosteus kerääntyy rakennusmuovin sisäpintaan. En tiedä, onko se rakennuksen kosteutta, joka ajautuu rakennusmuoviin, vai muodostuuko kosteus, kun kylmä ja lämmin ilma kohtaavat rakennusmuovin.
Mitä mieltä olette?
Kun työnnän käteni eristeeseen, se ei tunnu kostean, vaikuttaa siltä, että kosteus kerääntyy rakennusmuovin sisäpintaan. En tiedä, onko se rakennuksen kosteutta, joka ajautuu rakennusmuoviin, vai muodostuuko kosteus, kun kylmä ja lämmin ilma kohtaavat rakennusmuovin.
Mitä mieltä olette?
Se, mitä tapahtuu, on että sinulla on tietty RH lämpötilassasi 20°, sanotaan 75%.plåttak sanoi:
Diffuusion vuoksi kosteuspitoisuus tasoittuu ajan myötä myös eristeen läpi, mutta kun lämpötila laskee koko ajan lähestyessämme ulkopintaa (ja ulkopinnalla meillä on siis sama lämpötila kuin ulkona), RH saavuttaa 100 % (kastepisteen) jossain kohdin seinää. Siellä ilman vesihöyry alkaa tiivistyä vedeksi, eli kondensoituu.
Ja lähimpänä ulkopintaa se yksinkertaisesti jäätyy, koska ulkona on pakkasta.
Katso taulukkoja tämän sivun lopusta, niin näet kuinka monta astetta lämpötilaa täytyy laskea saadaksesi tietyn suhteellisen kosteuden kasvun.
http://www.lfs-web.se/fukt.htm
Hei
Minulla on sama ongelma kuin "plåttak". Olen eristänyt ja laittanut myös lattialämmityksen päälle, joten olen saanut sisälämpötilan laajennuksessani normaaliksi huonelämpötilaksi. Kun työnnän käden eristyksen läpi, tunnen, että ullakkofolion sisäpuolella on huurretta. Onko jollakulla vinkkejä, kuinka tämän kosteuden saa pois kevääseen asti odottamatta?
Minulla on sama ongelma kuin "plåttak". Olen eristänyt ja laittanut myös lattialämmityksen päälle, joten olen saanut sisälämpötilan laajennuksessani normaaliksi huonelämpötilaksi. Kun työnnän käden eristyksen läpi, tunnen, että ullakkofolion sisäpuolella on huurretta. Onko jollakulla vinkkejä, kuinka tämän kosteuden saa pois kevääseen asti odottamatta?
Hei!
Voit varmasti olla rauhallinen, sillä ajan myötä minulla on ollut huomattavasti vähemmän kosteutta/pakkasta tuulikalvoa vasten. En tiedä, liittyykö tämä siihen, että olemme nyt saaneet enemmän "byggfukt" pois. Puu "tuntuu" nyt paljon kuivemmalta.
Peltikatto
Voit varmasti olla rauhallinen, sillä ajan myötä minulla on ollut huomattavasti vähemmän kosteutta/pakkasta tuulikalvoa vasten. En tiedä, liittyykö tämä siihen, että olemme nyt saaneet enemmän "byggfukt" pois. Puu "tuntuu" nyt paljon kuivemmalta.
Peltikatto