76 683 lukukertaa ·
48 vastausta
77k lukukertaa
48 vastausta
Asettaa kipsilevyt ja tehdä reiät pistorasioille
Hei,
Nyt aion alkaa kipsilevyttämään seinäni ullakolla ja minun on tehtävä reikiä kipsilevyihin pistorasioita varten.
1) Onko olemassa yksinkertainen työkalu, jonka voi laittaa porakoneeseen ja joka on oikean kokoinen pistorasiaan nähden, kuten kiekko/jyrsin?
2) Onko teillä vinkkejä, kuinka voin helpoiten mitata minne minun tulisi tehdä reikä kipsilevyyn. Olen kuullut, että voi laittaa jonkin kannen sähkölaatikkoon keskelle esimerkiksi naulalla. Pitääkö se paikkansa? Mistä sen voi ostaa? Tai teillä on varmasti parempia vinkkejä.
Ystävällisin terveisin
TW
Nyt aion alkaa kipsilevyttämään seinäni ullakolla ja minun on tehtävä reikiä kipsilevyihin pistorasioita varten.
1) Onko olemassa yksinkertainen työkalu, jonka voi laittaa porakoneeseen ja joka on oikean kokoinen pistorasiaan nähden, kuten kiekko/jyrsin?
2) Onko teillä vinkkejä, kuinka voin helpoiten mitata minne minun tulisi tehdä reikä kipsilevyyn. Olen kuullut, että voi laittaa jonkin kannen sähkölaatikkoon keskelle esimerkiksi naulalla. Pitääkö se paikkansa? Mistä sen voi ostaa? Tai teillä on varmasti parempia vinkkejä.
Ystävällisin terveisin
TW
Kuten sanottu, on olemassa kotelofreesejä, mutta huomaa, että koteloilla on eri kokoja, joten mittaa, mitä sinulla on ja osta vastaavat freest. Minulla kytkentäkotelot ovat yhden kokoisia ja kytkimen ja pistorasian toisen.twtwtw sanoi:
Hole-in-one ja vastaavat väitetään toimivan hyvin, mutta eivät ole täysin ilmaisia. (Äärimmäisessä tapauksessa, eli keittiöissä, saattaa jopa tarvita neljä-viisi kappaletta yhdelle levylle). Lisäksi olen kuullut, että joskus saatetaan porata ne rikki. Joten tein itse oman vekottimen, joka koostuu pienestä paloista masoniittia (kaksi yhteenliimattua kerrosta), keskellä oleva ruuvi, jonka kärki osoittaa ulospäin, sekä kaksi porattua reikää, jotta voin kiinnittää sen koteloon ruuveilla, jotka kiinnittävät osan.twtwtw sanoi:
Tein pari kappaletta jokaiselle kotelokoolle (niillä on eri etäisyys kiinnitysruuveilla). Ne kiinnitetään koteloihin ja sitten puristetaan levy paikoilleen, jotta ruuvin kärki tekee merkin kotelofreesin keskireiälle. On kuitenkin tärkeää, ettei kallista levyä, kun kiinnittää sen, muuten merkintä tulee väärälle korkeudelle.
Joissakin tapauksissa mittaan vain kotelon keskikohdan sijainnin (vaakasuunnassa ja pystysuunnassa) taittomitalla...se toimii myös.
Teen yleensä vieläkin yksinkertaisemmalla menetelmällä, lyön naulan keskelle dosaa (vältä kaikkia kaapeleita) ja annan naulan pään jäädä ulos, sitten lainaan huulipunaa puolisolta (tai kysyn kauniisti) ja maalaan päähän huulipunalla. Asetan kipsilevyn lattialle oikeaan asentoon ja painan sitä hieman naulaa vasten, ja sinulla on merkintä mihin asettaa dosfräsen.
Edit: Sitten vedät naulan ulos, mutta se oli ehkä itsestäänselvyys.
Edit: Sitten vedät naulan ulos, mutta se oli ehkä itsestäänselvyys.
En ole saanut hankituksi mitään tyylikästä työkalua, joten mittaan. Ei yleensä ole ongelma, jos levyssä on vain yksi tai kaksi rasiaa.
Haittapuolena on, että täytyy ajatella hieman, ja joskus tämä epäonnistuu.
Haittapuolena on, että täytyy ajatella hieman, ja joskus tämä epäonnistuu.
Jos käyttää Hole in one -työkalua poraamiseen OSB-levyyn, tavallisesti poraa rikki alumiinirenkaan keskitysmagneetissa, jonka asettaa rasioihin, johtuen levyn kovuudesta (ohjaa poraa enemmän kuin kipsi). Yksi kikka, jota käytin, oli tehdä ensin vain merkin keskusporaajan poralla ja poistaa magneettisetin, kallistaa levyä hieman ja porata läpi. Käytin T-80 OSB:lle, jotta voin säätää OSB-levyä, ja T-70 kipsille.
Yksi ongelma, jonka olen kokenut magneettien kanssa, on että ulompi magneetti liukuu helposti paikaltaan kun pitäisi asettaa reikäsaha keskuporan kanssa. Jos käsi on vakaampi kuin minulla, se ei ehkä ole ongelma. Muuten voi hyvin merkitä spriikynällä ulkomerkitsijän keskireiän läpi, irrottaa magneetin ja sitten jatkaa kuten normaalisti.
Kyllä, niin yleensä tehdäänkin..Lymmeln sanoi:Jos käytät Hole in one -työkalua poraamiseen OSB-levyyn, yleensä poraat alumiinirenkaan halki keskittämismagneetin kanssa, jonka laitat rasioihin levyn kovuuden vuoksi (kipsiin verrattuna se ohjaa poraa enemmän). Yksi niksi, jota käytin, oli merkata poralla ja ottaa magneettihaku pois, kallistaa levyä hieman ja porata läpi. Käytin T-80 OSB-levyssä, jotta sitä voisi säätää ja T-70 kipsissä.
Täydellistä toimia kuten sinä, sekä T80 OSB-levyssä että kallistaa levyä..
Käytämme myös "supersökare" http://www.norgips.se/index0,615.htm, joten vältytään magneettihakijalta kokonaan OSB-levyssä - koska se kuluttaa kovasti osia muuten.
Jos sinulla on laser, voit asettaa sen niin, että se valaisee keskelle rasiaa ja sitten laittaa levyn paikalleen ja porata lasersäteen kohdalle. Hankalaa kuitenkin, jos levyllä on useampia pistorasioita.
Siellä oli leimasimia! superhyvä, niin minun ei tarvitse valmistaa omia, laser on varmaan ok, mutta jos haluaa vähän vauhtia levyasennukseen, on se varmaan vaikeaa. Yksittäiset reiät esim. putkille ovat varmaan laserille hyviä.
Minulla on sinisiä sellaisia ja ne toimivat huonosti, ei ole yhtään dosaa, johon ne istuisivat hyvin, vaan irtoavat ja jäävät puoliksi kiinni kipsilevyihin.zephir sanoi:
Minä yleensä:
1) Kierrän vähän ruuvit pois rasiasta, kun napauttaa kipsilevyyn, ne jättävät jäljen ja on helppo nähdä, mihin pitää porata.
2) Sivellä vähän puuliimaa tai vastaavaa rasian reunaan, tämäkin jättää jäljen. Voi kuitenkin tulla vähän sotkuista, jos levyä ei paineta heti oikeaan paikkaan.
3) Mittaan.
1) Kierrän vähän ruuvit pois rasiasta, kun napauttaa kipsilevyyn, ne jättävät jäljen ja on helppo nähdä, mihin pitää porata.
2) Sivellä vähän puuliimaa tai vastaavaa rasian reunaan, tämäkin jättää jäljen. Voi kuitenkin tulla vähän sotkuista, jos levyä ei paineta heti oikeaan paikkaan.
3) Mittaan.
hole in one !!
jos haluaa käyttää OSB:tä ensin, otetaan 80 jyrsin 70 dosalle.
90 jyrsin 80 liitäntärasialle.
siten ei rikota mitään.
kaikkea muuta huulipunalla ym. voi tehdä. mutta hallå??
pitää työskennellä yksinkertaisesti ja helposti.
silloin tulee hauskempi ja kauniimpi lopputulos!
mv
snickar estwing
jos haluaa käyttää OSB:tä ensin, otetaan 80 jyrsin 70 dosalle.
90 jyrsin 80 liitäntärasialle.
siten ei rikota mitään.
kaikkea muuta huulipunalla ym. voi tehdä. mutta hallå??
pitää työskennellä yksinkertaisesti ja helposti.
silloin tulee hauskempi ja kauniimpi lopputulos!
mv
snickar estwing