63 489 lukukertaa ·
129 vastausta
63k lukukertaa
129 vastausta
Asentaa OSB ja Kipsi
Näin lukee "manualissa":
En tiedä, tekeekö se eroa, olen myös hieman skeptinen. Hyväksyn kuitenkin, että seinien ei tulisi olla kiinni toisissaan, koska ääni kulkeutuu silloin helpommin. Mutta tietenkin, ei haluta tyhjää tilaa, joten jonkinlainen pehmeä sauma on kai hyvä.
Olen nyt täydentänyt niin, että ruuvit ovat 20 cm välein, sekoitan pitkiä ja lyhyitä ruuveja riippuen tukikohdasta tai ilman. Useimmat ruuvit ovat tukikohdissa.
Olen poistanut ruuvit, jotka olivat VP-putkien vieressä, ja sen sijaan vahvistanut ympäriltä. Liitoskohta joustaa, mutta koska aiomme asentaa jääkaapin siihen kohtaan, seinää ei koskaan käsitellä.
Kävi ilmi, että Julas T-kulma 120 oli täysin epätarkka verrattuna Hultaforsiin, joten palautin sen ja ostin Harald Nyborgilta, joka oli selvästi parempi. Valitettavasti olemme jo leikanneet suurimman osan levyistä. Onneksi myös joku toinen reklamoi T-liitostaan samanaikaisesti Julassa. Ei enää koskaan Julas omia tuotteita!
Sain asennettua 3 levyä lisää tänään, katsotaan mitä ehdimme huomenna. Voi kuitenkin sanoa, että aliarvioimme ajan, joka kuluisi OSB- ja kipsilevyjen asentamiseen voimakkaasti. Tavoitteena oli 2 päivää, mutta nyt näyttää siltä, että siihen menee 6-7
Mutta eipä olekaan kokemusta rakennustyöstä.
Olen poistanut ruuvit, jotka olivat VP-putkien vieressä, ja sen sijaan vahvistanut ympäriltä. Liitoskohta joustaa, mutta koska aiomme asentaa jääkaapin siihen kohtaan, seinää ei koskaan käsitellä.
Kävi ilmi, että Julas T-kulma 120 oli täysin epätarkka verrattuna Hultaforsiin, joten palautin sen ja ostin Harald Nyborgilta, joka oli selvästi parempi. Valitettavasti olemme jo leikanneet suurimman osan levyistä. Onneksi myös joku toinen reklamoi T-liitostaan samanaikaisesti Julassa. Ei enää koskaan Julas omia tuotteita!
Sain asennettua 3 levyä lisää tänään, katsotaan mitä ehdimme huomenna. Voi kuitenkin sanoa, että aliarvioimme ajan, joka kuluisi OSB- ja kipsilevyjen asentamiseen voimakkaasti. Tavoitteena oli 2 päivää, mutta nyt näyttää siltä, että siihen menee 6-7
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 586 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 586 viestiä
Samaa mieltä, minulla on 17 mm raakalauta sen sijaan että olisi osb, joten magneetti tulee vielä kauemmaksi.Johan Gunverth sanoi:
Nyt olen asentanut kaiken kipsin!! 😅 On kuitenkin yksi asia, joka huolestuttaa minua: ulkoseinä on kuten tiedätte muovitettu ja siinä ei siis ole tuulensuojapaperia. Nyt kun olen asentanut kipsin, noudatin 20 cm sääntöä mutta vaihdoin ruuvien pituutta 30:stä 40 mm:iin riippuen siitä, kiinnitänkö runkoon vai ainoastaan OSB:hen. Tämä tarkoittaa, että olen puhkaissut muovia melkoisesti. Rungoissa ei liene ongelmaa, mutta ainoastaan OSB:ssä voi olla vuoto. Vuoto voi olla asia, jota ruuvi ehkä hieman estää, mutta sitten on kosteus, jota muovin on tarkoitus pysäyttää. Voivatko kipsiruuvit ruostua tästä?
Muovi suojaa siltä, että kosteutta huoneen sisältä ei pääse eristeeseen. Se ei siis vaikuta ruuveihin.snowjim sanoi:Olen nyt asentanut kaikki kipsilevyt!! 😅 Mutta yksi asia huolestuttaa minua, ulkoseinä on kuten tiedätte muovilla päällystetty eikä siinä ole tuulensuojalevyä. Nyt kun olen asentanut kipsilevyjä olen noudattanut 20 cm sääntöä mutta olen vaihdellut ruuvien pituutta 30 ja 40 mm välillä riippuen siitä kiinnitänkö tukkeeseen vai pelkkään OSB-levyyn. Tämä tarkoittaa, että olen puhkaissut muovia melko paljon. Tukeissa se ei luultavasti ole ongelma, mutta pelkässä OSB:ssä siitä tulee todennäköisesti vuoto. Vuoto on yksi asia, ehkä ruuvi estää sitä hieman, mutta sitten on kosteus, jota muovi on tarkoitettu pysäyttämään. Voivatko kipsilevyruuvit ruostua tämän vuoksi?
Ajattelin tehdä kuten kuvaat tässä, jotta välttääkseni nurkkien tasoittamisvaivan. Olen laittanut 11 mm osb:t seinille ja oletan, että se on tarpeeksi paksu, jotta ei tarvitse ajatella osuvansa koolauksiin silloin kun kiinnittää kipsilevyt?slacker sanoi:
Ja teen aina päinvastoin - Aloitan koko OSB:llä ja käytän sen jälkeen puolikas kipsi kulmassa, jotta kulman tasoitetta vältetään, koska sen korjaaminen on hieman hankalaa. Lopeta vain pehmeällä saumalla yksinkertaisesti. Lisäksi kaikki kulmat eivät ole suoria, joten se on erinomainen tilaisuus höylätä kipsiä ja laservalon tai vatupassin avulla varmistaa, että ensimmäinen levy on suorassa... Toinen puolikas on toisen tien alku tai olemassa olevan lopetus.
Ehdottomasti, kun OSB on taustalla, kipsisaumat voivat olla missä tahansa.M Mjolnir sanoi:
Mutta mieluiten ei suoraan OSB:n sauman kohdalla!
Viimeksi muokattu:
Kysymys, tein kuten kuvasit ja jaoin kipsilevyt, jotka päätyivät sisäkulmiin, välttääkseni kulmien tasoituksen. Katsoin kuitenkin muutamia videoita YouTubessa, joissa he silti levittävät paperinauhan ja tasoittavat. Onko tämä tarpeellista, kun on tehnyt kuten kuvasit, vai riittääkö vain vetää saumausnauha kipsilevyjen väliin?slacker sanoi: