Pyydän nöyrimmästi neuvoja foorumilta ennen kuin tuhoan kotikuntosalin seinän vielä enemmän. Se näyttää jo puoliksi sveitsiläiseltä juustolta.

Ostin XXL:stä chin up barin, joka kiinnitetään kolmella ruuvilla kummallekin puolelle. C-C-mitta on 590 mm.

https://www.xxl.se/pure2improve-chin-up-bar-large/p/1156012_1_style

Minulla on vanha puurunko-seinä, joka on päällystetty OSB-levyllä ja yksinkertaisella kipsilevyllä. Se on ulkoseinä, jossa on paneeli, joten olen katsonut, missä naulat ovat ulkopuolella ja mittaillut sisäpuolelta.

En kuitenkaan onnistu saamaan sitä kunnolla paikalleen. Epäilen, että C-C-mitta rungon välissä (en tiedä mistä ne alkavat ja loppuvat, koska naula voi olla missä vain runkopuussa). Olen kokeillut porata, mutta tuntuu, että saan "vääriä positiivisia" osumia, koska ei oikein ota kiinni. Minulla on myös Boschin vihreä runkoetsin, joka antaa selkeitä signaaleja, mutta ei se siinäkään toimi hyvin.

Mitä minun pitäisi tehdä? Ostaa OSB-levy tai vanerilevy ja asentaa se, jota sitten maalaan? Mitä ruuveja minun pitäisi ostaa? Suurimmat, mitä minulla on kotona, ovat 6x80 ESSVEn, mutta ne eivät oikein ota kiinni.

Epätoivossa otin ESSVE:n julkisivutulpan ruuvit, jotka ovat tyypiltään 8x120, mutta niiden kannat pyöristyivät...

Hei,

Molly ja osb toimivat ok jos et paina aivan liikaa, mutta olisin itse laittanut plyfa.

Kiitos vastauksesta. Kävin rakennusliikkeessä ja ostin konstruktionsplywood 15mm ja sahasin 900x620 mm palan. Ajattelin kiinnittää tämän reglarna. Kysymys on, millä minun pitäisi kiinnittää konsolera tähän kaikkeen. Paksuudeksi tulee yli 40 mm plus konsolin ja prikkojen materiaalit jne. Olisiko minun pitänyt ottaa fransk träskruv 50 mm, joka on kierteitetty koko matkaltaan niin, että se tarttuu sekä plywoodiin että OSB:hen? Unohdin ostaa niin lyhyitä. Ostin 90mm pitkiä, jos löydän reglar joka tapauksessa, mutta ne eivät ole kierteitettyjä niin, että ne tarttuvat plywoodiin (ja gipseen). Ehkä tarvitsee tehdä uusi reissu :)

Vältä ranskalainen puuruuvi... :)

• Tykkään
RoBo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Vältä ranskalainen puuruuvi... :)
Miksi?

F fredl sanoi:
Miksi?
Koska ne ovat surkeita?

• Tykkään
RoBo
  • Laddar…
Ranskalainen puuruuvi vetää hyvin massiivipuussa, 15 plyfassa se on ehkä niin ja näin...
Jos löydät kiskot seinästä, olisin asettanut kaksi 2"4 kolmen kiskon väliin ja sitten laittanut sen keskimmäisen päälle. Tässä tapauksessa sopivan pituisella ranskalaisruuvilla.

Nyt istuu hirvitys paikoillaan. Ranskalainen puuruuvit vedettiin todella hyvin puureikään ja nelikantarikan kanssa se istuu kuin vuori. Yksi kannatin piti kuitenkin kiinnittää Fischerin levykiinnityksellä. Ei ollut mainintaa kuinka tiukalle niitä piti kiristää, joten en vetänyt liian kireälle. Jos jotain irtoaa, se on siinä konsolissa sitten. Speksien mukaan niiden pitäisi kestää 71 kg, joten kolmen kappaleen kanssa...

Esiporasin ja upotin kaikki ruuvit, joita käytin kiinnittämään vanerin palkkeihin.

Olisi varmasti voinut tehdä paremmin, mutta olen tyytyväinen ulkonäköön ja tunteeseen.

• Seinään kiinnitetty puulevy, johon on asennettu mustat metalliromukonsolit.
  • Tykkään
MVJK ja 1 muu
  • Laddar…
T
Kiva nähdä miten se toteutui paikan päällä! Yksi kysymys, miksi ei riittänyt laittaa vain puuruuvia OSB + kipsiin? Kantavuuden väitetään olevan hieman yli 260 kg per ruuvi liitetyn grafiikan mukaan. Kysyn, koska haluaisin itse asentaa samanlaisen baarin, mutta luulin, että minun ei tarvitsisi laittaa ruuveja koolauksiin :oops:

• Testi SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitutetilta: vertikaalinen vetokestävyys eri seinämateriaaleille, mukana OSB, gyproc ja vaneri.
  • Tykkään
MVJK
  • Laddar…
T tomasjo sanoi:
Hauska nähdä, miltä se näyttää paikan päällä! Kysymys, miksi ei riittänyt vain laittaa puuruuvia OSB+kipsilevyyn? Kantavuus kuulemma on yli 260 kg per ruuvi yllä olevan grafiikan mukaan. Kysyn, koska haluaisin mielelläni asentaa samanlaisen baarin, mutta luulin, että minun ei tarvitse kiinnittää ruuveja koolauksiin :oops:
En tiedä. Ehkä en onnistunut valitsemaan oikein ruuvin kokoa + esiporausta. Ei ollut tarpeeksi vakaa pelkästään puuruuvilla levyissä.

• Tykkään
tomasjo
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.