1 285 lukukertaa ·
1 vastausta
1k lukukertaa
1 vastausta
Asentaa helmipontti betonikellariin
Hei,
Yhdistys, johon kuulun, harkitsee kellaritilan kunnostamista, joka on noin 80 neliömetriä. Tavoitteena on tehdä jotain valkoiseksi maalatuille betoniseinille ja luoda huoneeseen lämpimämpi tunnelma. Toiveena on pitää kustannukset alhaisina, kun jäsenet (lue: minä) tekevät suuren osan työstä itse. Yhdistys on kiinteistön ainoa omistaja.
Yksi esille nostettu ajatus on pukea seinät MDF-helmipaneelilla (esim. https://www.bauhaus.se/panel-moelven-regina-parlspont-vit-6x620x2435mm). Minulla ei ole erityisemmin kokemusta nikkaroinnista maan alla, mutta ymmärrän, että betonielementit, jotka ovat maata vasten, sekä lattialaatta täytyy voida hengittää. MDF:n kiinnittäminen suoraan seinään vaikuttaa siksi huonolta idealta - onko tämä oikein ymmärretty? Lattia on tuuletettu lattia, jossa on poistoilmakanavat asennettu lattian alle ja rako seinien ympärillä kiertoa varten.
Jos betoniseinät vaativat ilmarakoa MDF-paneelin päälle, minulla on pari kysymystä miten sen parhaiten toteuttaa:
1. Riittääkö, että kehystetään teräskiskoilla betonia vasten ja asennetaan OSB+paneeli (mahdollisesti kipsi) päälle, vai vaaditaanko jotain muuta?
2. Riittääkö passiivinen ilmanvaihto, vai pitäisikö asentaa jokin tuuletin?
3. Toimiiko se, että liimaa ja liimaa teräskiskot betoniin, vai onko pakko kiinnittää jokainen kisko tulpalla ja ruuvilla?
4. Täytyykö myös kellarin huoneiden väliset betoniseinät hengittää, vai ainoastaan kadulle päin olevat seinät?
5. Te, jotka olette kunnostaneet kellareita aiemmin, kuulostaako tämä järkevältä projektilta kätevälle amatöörille, vai onko riski ottaa liian iso pala purtavaksi?
Kiitos etukäteen!
Yhdistys, johon kuulun, harkitsee kellaritilan kunnostamista, joka on noin 80 neliömetriä. Tavoitteena on tehdä jotain valkoiseksi maalatuille betoniseinille ja luoda huoneeseen lämpimämpi tunnelma. Toiveena on pitää kustannukset alhaisina, kun jäsenet (lue: minä) tekevät suuren osan työstä itse. Yhdistys on kiinteistön ainoa omistaja.
Yksi esille nostettu ajatus on pukea seinät MDF-helmipaneelilla (esim. https://www.bauhaus.se/panel-moelven-regina-parlspont-vit-6x620x2435mm). Minulla ei ole erityisemmin kokemusta nikkaroinnista maan alla, mutta ymmärrän, että betonielementit, jotka ovat maata vasten, sekä lattialaatta täytyy voida hengittää. MDF:n kiinnittäminen suoraan seinään vaikuttaa siksi huonolta idealta - onko tämä oikein ymmärretty? Lattia on tuuletettu lattia, jossa on poistoilmakanavat asennettu lattian alle ja rako seinien ympärillä kiertoa varten.
Jos betoniseinät vaativat ilmarakoa MDF-paneelin päälle, minulla on pari kysymystä miten sen parhaiten toteuttaa:
1. Riittääkö, että kehystetään teräskiskoilla betonia vasten ja asennetaan OSB+paneeli (mahdollisesti kipsi) päälle, vai vaaditaanko jotain muuta?
2. Riittääkö passiivinen ilmanvaihto, vai pitäisikö asentaa jokin tuuletin?
3. Toimiiko se, että liimaa ja liimaa teräskiskot betoniin, vai onko pakko kiinnittää jokainen kisko tulpalla ja ruuvilla?
4. Täytyykö myös kellarin huoneiden väliset betoniseinät hengittää, vai ainoastaan kadulle päin olevat seinät?
5. Te, jotka olette kunnostaneet kellareita aiemmin, kuulostaako tämä järkevältä projektilta kätevälle amatöörille, vai onko riski ottaa liian iso pala purtavaksi?
Kiitos etukäteen!
1. KylläH Hemmameckarn sanoi:Hei,
Yhdistys, johon kuulun, harkitsee kellaritilan kunnostamista, joka on kooltaan noin 80 neliömetriä. Tavoitteena on tehdä jotakin valkoisiksi maalatuille betoniseinille ja saada tilasta lämpimämpi. Toiveena on pitää kustannukset alhaisina siten, että jäsenet (lue: minä) tekevät suuren osan työstä itse. Yhdistys on rakennuksen ainoa omistaja.
Yhtenä ajatuksena on esitetty päällystää seinät MDF-helmipaneelilla (esim. [linkki]). En ole kovin kokenut rakentamaan maan alla, mutta ymmärrän, että betoniseinien, jotka ovat maan suuntaan, ja myös alapohjan, on pystyttävä hengittämään. MDF:n asettaminen suoraan seinää vasten tuntuu siksi huonolta idealta – onko se oikein ymmärretty? Lattia on ilmastoitu ponttilattia, jossa on poistoilmakanavat lattian alla ja rako seinien ympäri.
Jos betoniseinät vaativat ilmarakoa MDF-paneelin kanssa, minulla on pari kysymystä parhaasta toteutustavasta:
1. Riittääkö teräskarmien asennus betonin päälle ja OSB+paneeli (mahdollisesti kipsilevy) asennettuna päälle, vai tarvitaanko jotain lisää?
2. Riittääkö passiivinen ilmanvaihto, vai tulisiko jonnekin asentaa tuuletin?
3. Voiko teräskarmit yksinkertaisesti liimata betoniin, vai pitääkö jokainen karmin kiinnittää vaarnalla ja ruuvilla?
4. Onko myös kellarin sisäseinien hengittäminen välttämätöntä, vai vain seinien, jotka ovat kadun suuntaan?
5. Te, jotka olette aiemmin remontoineet kellareita, kuulostaako tämä järkevältä projektilta kätevälle amatöörille, vai onko vaarana, että projekti on liian haastava?
Kiitos etukäteen!
2. Passiivinen riittää.
3. Liima, sekä 1-2 ruuvia käy.
4. Kyllä, myös sisäseinät.
5. Selvität sen, jos olet normaalikätevä.
Klikkaa tästä vastataksesi