Aion muuttaa asunnon (rakennettu 1936) pohjakaavaa ja mm. siirtää makuuhuoneen. Valitettavasti uudessa makuuhuoneessa on seinä, joka on 10 cm:n kevytbetonia (tai tiiltä) ja erittäin huonosti äänieristetty. Tämän seinän takana on mukava, mutta melko äänekäs naapuri.

Seinä täytyy siis äänieristää jollain tavalla ennen kuin huone voi toimia makuuhuoneena. Olen lukenut aiheesta ja tullut siihen tulokseen, että ns. akustiikkakoolingiin kiinnitetty kipsilevyseinä voi antaa erittäin hyvän ääneneristyksen, jos lisäksi jättää 5 cm:n ilmarako nykyisen ja uuden seinän väliin. Katso piirustus alla (ylhäältä katsottuna).

Näen tässä kaksi ongelmaa:

1. Kuinka hemmetissä saan kiinnitettyä sisäpuoliset kipsilevyt?

2. Huoneen katto on ns. rapattu sisäkatto, eli rappaus kaislamaton päällä. Jotta uusi seinä voitaisiin kiinnittää, pitäisi kattoa murtaa ja kiinnittää seinä palkkiin. Kysymys kuuluu, mitä minun pitäisi tehdä lattialle? Se on vakaa puulattia, mutta arvelen, että minun täytyy asettaa uusi seinä lattian palkkiin maksimaalisen äänieristyksen saavuttamiseksi.

Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä!

• Skiss av ljudisolerande väggkonstruktion sett ovanifrån med befintlig vägg, luftspalt, akustikreglar och gipsskivor markerade.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.