Keskustellaan paljon, tiedän, mutta se ei auta, sillä en ole löytänyt vastauksia siihen, miten 😅
Tarvitsisin hieman apua ymmärtääkseni, miten pitäisi koota avauksia.
Minulla on meneillään pieni lisärakennus, noin 3x3m, johon tulee murtuva eristetty peltikatto, jossa on noin 20 asteen kaltevuus ja kattotuolit jokaisen seinän varrella. Lisärakennukseen tulee kaksoisovi, jonka leveys on noin 160 cm, sekä suuret "kokonaiset" ikkunayksiköt, joiden koko on noin 180x180 cm. Olen ajatellut rakentaa seinän 45x195 materiaalista ensisijaisesti.
Aluksi en ajatellut juurikaan avauksia, mutta nyt olen siinä pisteessä, ja olen laskenut mittojen perusteella, että esimerkiksi 45x170 palkkina (punainen) ja liimapuuta 90x90 (vihreä) sivupalkkina.
Oletan, että on tuhat eri tapaa rakentaa näitä, voiko joku sanoa, onko piirustukseni yksi niistä tuhannesta vaihtoehdosta? 😅 vai olenko ajatellut ihan väärin?
Ehdotuksia toisesta rakenteesta? Halvempi? Kätevämpi? Tehokkaampi? Tuntuu spontaanisti siltä, että niin lyhyillä etäisyyksillä riittäisi pystysuora pilari jokaisessa ulkokulmassa, johon kiinnitetään kantava palkki julkisivusta ja sitten vain kehystetään ympärille halutun seinäpaksuuden ja kiinnityspisteiden saamiseksi levytys- ja julkisivumateriaaleille. Mutta miten yleensä tehdään?
Miten tehdään ikkunan yläosassa muuten? Minun on ollut pakko pitää pystysuora 170- sääntö (kattopalkki? Avaus-palkki? Se vihreä...) sillä tasolla, jotta ikkuna ja katto istuvat mukavasti muualla talossa, mutta sitten minulla ei ole tukea kehyksen takaosassa. Laitetaanko sinne vaakasuora 145-sääntö pystysuoran 170:n kanssa linjassa vai halkaistaanko 170 täsmällisesti 150 mm:n asennukseen?