3 401 lukukertaa ·
2 vastausta
3k lukukertaa
2 vastausta
Asenna Tuloilmaventtiili Ikkunan Yläpuolelle
Hei,
Aion asentaa seinäventtiilin TL98F ikkunan yläpuolelle makuuhuoneeseen yläkerrassa 1.5-kerroksisessa Eurotalossa, 1980. Ilmastointiasiantuntija suositteli reititystä ikkunan yläpuolelle miellyttävimmän ilmavirtauksen saamiseksi. Olen asentanut venttiilin jo yhteen makuuhuoneeseen ja aion siis asentaa samanlaisen viereiseen makuuhuoneeseen samalla tavalla. Kun porasin reiän, jonka halkaisija oli 108 cm, osuin palkkiin. Reikä tehtiin ikkunan yläpuolelle keskelle. Nyt kysymykseni onkin, oliko se typerää vai onko se riskitöntä? Ajattelin, ettei palkkiin voi kohdistua kovin paljon painoa, jos sen alla on ikkuna, mutta olen kaukana rakennusasiantuntijasta ja kysymys kuuluu, vaikuttaako reikä kantokykyyn? Tietääkö joku enemmän? Kiitos.
Aion asentaa seinäventtiilin TL98F ikkunan yläpuolelle makuuhuoneeseen yläkerrassa 1.5-kerroksisessa Eurotalossa, 1980. Ilmastointiasiantuntija suositteli reititystä ikkunan yläpuolelle miellyttävimmän ilmavirtauksen saamiseksi. Olen asentanut venttiilin jo yhteen makuuhuoneeseen ja aion siis asentaa samanlaisen viereiseen makuuhuoneeseen samalla tavalla. Kun porasin reiän, jonka halkaisija oli 108 cm, osuin palkkiin. Reikä tehtiin ikkunan yläpuolelle keskelle. Nyt kysymykseni onkin, oliko se typerää vai onko se riskitöntä? Ajattelin, ettei palkkiin voi kohdistua kovin paljon painoa, jos sen alla on ikkuna, mutta olen kaukana rakennusasiantuntijasta ja kysymys kuuluu, vaikuttaako reikä kantokykyyn? Tietääkö joku enemmän? Kiitos.
Jäsen
· Korpilombolo
· 3 724 viestiä
Palkki on siellä syystä eikä sitä ole mitoitettu niin, että siinä olisi suuri reikä. Todennäköisesti mitään ei tapahdu. Pahimmassa tapauksessa voi olla vaikeaa avata ikkunaa, joka joutuu ottamaan kuorman. Yläkerrassa tuloilmaventtiilistä voi tulla poistoilmaventtiili, koska ilmanpaine on siellä korkeampi (lämmin ilma nousee). Ei vähiten, jos on painovoimainen ilmanvaihto. Myös tuulen suunta vaikuttaa. Talon suojan puolelle muodostuu alipaine.
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksesta. Koen, että ilma pysyy paikallaan yläkerrassa, joten suosituksen mukaan minun pitäisi asentaa ilmanvaihtoventtiili jokaiseen huoneeseen. Olen myös äskettäin asentanut Pax-kylpyhuonetuuletin, joka on päällä koko ajan. Tarkoitin 108 mm reikää, kuten varmasti ymmärsit. Otin kolme kuvaa siitä, miltä näyttää, joista yksi venttiili on asennettu valmiiksi ja yksi pitää vielä asentaa. Ikkuna venttiilin alapuolella ei ole avattavissa, joten siitä ei tule ongelmaa, mutta vieressä on ovi. Aion nyt asentaa venttiilin toiseen huoneeseen, joka on periaatteessa identtinen. Olisi tyylikkäintä sijoittaa se samanlaiselle korkeudelle ja paikkaan, mutta jos ymmärsin sinua oikein, suosittelisit asentamaan sen palkin alle ja ehkä ikkunan viereen? Kuulostaa siltä, että olet hyvin perehtynyt tähän aiheeseen, joten arvostan vastauksiasi. Kiitos jälleen.
Klikkaa tästä vastataksesi