Meillä on erä putkieristystä, jonka katsastaja yhdestä Tukholman alueen saneerausyrityksestä on todennut sisältävän asbestia. Hän ei ottanut näytteitä vaan työnsi mattoveitsen putken kaarteen suojuksen läpi, ja kun hän veti veitsen ulos, sen kärjessä oli valkoista pölyä. Hän sanoi, että tämä on varmasti asbestia. Hän avasi myös reiän suoralle osuudelle ja sanoi, että siellä ei ole asbestia.
Ymmärrän, että voidaan olettaa, että kyseessä on todennäköisesti asbesti, mutta onko se 100 % varmaa? Onko käytetty vuosien varrella muuta eristystä putkikaarteissa, joka näyttää samalta, jos veitsen työntää sen läpi? Ajattelen esimerkiksi kipsijauhetta tai muuta? Mietin, pitäisikö minun ensin lähettää materiaali analyysiin ennen kuin tilaan asbestinpurku joltakin yritykseltä. (Haluan kuitenkin mahdollisimman vähän koskea "paskaan", jos siitä ei ole mitään hyötyä.) Mitä mieltä olette, pitäisikö minun vain olettaa, että siinä on asbestia ja tilata purkutyö, vai pitäisikö minun varmistaa, että putkien kaarteissa on todella asbestia?
Lisäksi pari yritystä on antanut tarjouksen ja kuvannut, miten he aikovat saneerata putkieristyksen pannuhuoneessa, jos tilaan työn heiltä.
2 yritystä aikoo käyttää ns. Glove Bagseja. He eivät tällöin muovita/eristä huonetta minimoidakseen pölyn leviämisen, eivätkä myöskään käytä ilmalukkoa sisään ja ulos pannuhuoneesta kellarin oven kautta, joka johtaa suoraan pannuhuoneeseen.
1 yritys on vastannut, että he "aloittavat alueen" (he siis muovittavat yhden alueen huoneessa ja käyttävät ilmalukkoa/pölynimuria imemään pölyn pois huoneesta), mutta he eivät käytä Glove Bagseja eristyksen purkamiseen.
Onko kellään tietoa, mikä näistä kahdesta ehdotetusta toimintatavasta on suositeltava, eli mikä johtaa vähäisimpään pölyn leviämiseen viereisiin huoneisiin...
meidän täytyy pian vaihtaa kattila (se, joka meillä on nyt, on vuodelta 1967), ja siinä yhteydessä putkia täytyy leikata/vetää uudelleen, joten haluan poistaa eristyksen ennen sitä.
Kun vaihdoin kaukolämmitysjärjestelmäni vuosimalli 1967, jouduin ensin itse valmistautumaan käärimällä mutkat muoviin ja teippaamalla huolellisesti. Sitten tuli yritys, joka vaihtoi kaukolämmön ja katkaisi putket tiikerisahalla suorilta osilta. Muovitusta ja teippausta vaadittiin, jotta vältyttäisiin asbestin leviämiseltä putkenpätkien käsittelyn yhteydessä. Vaihto oli tuettu kaukolämmön toimittajan toimesta sen sijaan, että olisi rakennettu uudelleen järjestelmä etäluettavaksi. Paketti sisälsi vanhan purkamisen ja poisviennin sekä uuden asennuksen. Asbestipurkua ei sisältynyt, mutta koska tein tarvittavat valmistelut, viivästyksiä ei tullut.
Leikkaa putket suorilla osuuksilla, joissa ei ole asbestia, ja vie ne kaatopaikalle.
Niin teki putkimies minulla, leikkasi kohdasta, jossa ei ollut päällystystä, sitten minä vein itse kaatopaikalle asbestin vastaanottoon... Minulla on kuitenkin vielä putkia jäljellä, joita ei tarvitse vaihtaa. Mietin, pitäisikö vain antaa niiden olla...
Leikkaa putket suoria osia pitkin, missä ei ole sitomis, ja vie ne kaatopaikalle.
Se kuulostaa pragmaattiselta ratkaisulta. Peitä ja teippaa kaikki putkikäyrät ja sitten käytä kulmahiomakonetta tai tiikerisahaa suoriin osiin/jakajiin, jotka ovat eristämättömiä ja vain valkoiseksi maalattuja.
Sitten tulee seuraava kysymys, millä minun pitäisi korvata nykyiset rautaputket? Kupari? Tyyppiä muu putki? Olen muistaakseni lukenut, että pitäisi käyttää oikeaa putkityyppiä, kun yhdistää sen vanhoihin rautaputkiin, jotta ei syntyisi jonkinlaista reaktiota!
Monet vaihtavat muoviin, ovat ymmärtäneet, että on tärkeää käyttää kaasutiiviitä putkia, ei pelkästään käyttövesiputkia, jotta happi ei pääse järjestelmään.
Monet vaihtavat muoviin, olen ymmärtänyt, että on tärkeää käyttää kaasutiiviitä putkia jäähdyttimen järjestelmässä, ei vain käyttövesiputkia, jotta happi ei pääse järjestelmään.
Kuten Uponorin CombiPEX? (meillä on nämä putket lattialämmityspiireinä joissakin huoneissa)
Minulle he vetivät sekoituksen muovia ja metallia. Pinnalle asennettu metalli
Kupari on kallista, mutta ehkä sen arvoista, jos työpaikan hässäkkä tulee vielä kalliimmaksi. Suljetuissa patterijärjestelmissä kupari on kai liioittelua, ne tuskin ruostuvat, koska ei ole happea...
Så här se min koppling ut mellan nya delen med koppar och presskoppling och det gamla värmesystemet (1951, oljeeldning).
Man får ju tänka på att alla radiatorer är järn och temperaturvredshus/termostathus är mässing så man har alltid haft en mix av metaller oberoende av rörtyp.