Hei...Olen lukenut asbestista ja olen nyt todella huolestunut. Asuin Argentiinassa asunnossa noin 4 vuotta. Yläkerran naapurit demoleroivat melkein kaiken asunnossa...eli sekä kaakelit kokonaan kylpyhuoneessa että keittiössä...rakennus oli luultavasti 50-luvulta. Meidän hallissa ei ollut tavallista suljettua ja täysin eristettyä kattoa vaan se näytti olevan lasikuitua...mutta hmmm nyt mieleeni tulee, että se saattoi sisältää asbestia (kattorakenne, jonka poistimme myöhemmin). Joka tapauksessa, koska asuimme alla ja katon sivut olivat avoinna, naapurin purkamisen ja remontin pölyhiukkaset tulivat halliimme. Muistan, että mustan lipaston päällä oli kuin pieniä kiiltäviä ohuita vaaleita kuituja, jotka putosivat joka päivä...ihmettelin mitä ne olivat. Saattoiko se olla asbestia? Näkyykö asbestikuidut? Nyt olen joka tapauksessa todella huolestunut, koska olimme siellä kun yläkerran naapurit eivät asuneet siellä remontin aikana, joka kesti noin 2 vuotta. Olemme asuneet siinä ja minulla on edelleen vaatteita sieltä ajalta ja nyt minulla on pieni vauva täällä Ruotsissa...Voiko asbestikuitu jäädä vanhoihin vaatteisiin niin pitkäksi aikaa???? Ja jos naapurilla todella oli asbestia, tarkoittaako se, että tulen sairastumaan???? Olen nyt valtavan huolestunut enkä voi tehdä tapahtunutta tekemättömäksi. Kysyin entiseltä appiukoltani tiesikö hän, onko rakennuksessa asbestia vai ei, mutta hän sanoi ettei pitäisi olla...mutta muistan, että he enimmäkseen katsoivat minua ja pitivät minua liioittelevana. He eivät ole yhtä tietoisia tällaisista asioista kuin me täällä.

tehty mikä tehty. Mikään tänään ei tarvitse huolettaa sinua. Vaikka kyseessä olisi ollut asbesti, määrät ovat niin pieniä, että ne eivät voi mitenkään kilpailla niiden pitoisuuksien kanssa, joita hengität normaalisti ilmassa.

Mitä sitten kuitenkin hengittää tavallista ilmaa???? Se voi olla aika keskittynyttä kuitenkin, jos ajattelee, että asuimme alapuolella ja se sitten on pölynnyt meitä kohti ja sisään asuntoomme. Ne, jotka tekivät remontin ja repivät kaiken vanhan, en koskaan nähnyt käyttävän suojamaskia edes... mutta he eivät varmaankaan edes tienneet, mitä asbesti on valitettavasti, mutta tiedätkö meneekö asbestikuitu nähdä paljaalla silmällä? Nyt olen huolissani jälkisairauksista ja saan ahdistusta pelkästään ajattelemalla sitä. Erityisen huolissani keuhkosyövästä, kunhan sen voi saada asbestista.

oikeilla mittausmenetelmillä löydät lähes kaiken, mitä maasta löytyy myös hengittämästäsi ilmasta. Asbesti on kuitenkin luonnontuote, vaikka se onkin vaarallista hengittää pitkään. Se ei ole radioaktiivista, joka aiheuttaisi sairautta pienimmästäkin hiukkasesta.
Jokainen ihminen on todennäköisesti käsitellyt asbestia jollain tavalla tietämättään elämänsä aikana.

Keuhkosyöpä voi saada myös autojen pakokaasuista.........

Et siis ollut kovin huolissasi? Toivottavasti tämä ei johda mihinkään vakavaan. Kuten sanottu, tehtyä ei voi tehdä tekemättömäksi. Mutta luuletko, että minun täytyy heittää pois kaikki vaatteet sieltä? Kuidut olisivat luultavasti jo irronneet, jos ne ovat olleet matkalaukussa... käytetty ja osa pesty. Aloin lukea asbestista viikonloppuna, koska asun 60-luvulta peräisin olevassa asunnossa, jossa yksi ikkunalauta on rikki keskeltä ja toisessa huoneessa seinä on revitty lähellä ikkunanpokia tai mitä se nyt onkaan... sieltä on irronnut pala ja murusia, jotka imuroin... Se näyttää huokoiselta, melkein kuin laasti... Silloin mieleeni tuli asbesti ja luin koko viikonlopun siitä, missä sitä on, ja aloin myös huolestua naapurin remontista Argentiinassa. Tältä näyttää rikkinäinen ikkunalauta. Olen juuri lukenut, että 60-luvun ikkunalaudoissa on usein asbestia.

• Tykkään
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
S Stefan1972 sanoi:
Keuhkosyövän voi saada myös autojen päästöistä.........
Aivan. Ja tupakoinnista. Joten älä tupakoi. Tietysti onhan olemassa 100 muutakin syytä olla tupakoimatta kuin huoli asbestista.

Marmoroitu pöytätaso, jossa on halkeamia ja vaurioita.

Siis otan huolesi vakavasti, mutta monille ihmisille huoli on vaarallisempi kuin mahdollinen riski, jonka asbesti olisi voinut aiheuttaa. Ei ole niin, että sairastut asbestista vain yhdestä hiukkasesta. Se ei toimi niin. Sinun ei tarvitse heittää mitään pois, eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Jatka vain elämää ja unohda se. Ikkunalautaa sinun tuskin tarvitsee ajatella lainkaan. Ikkunalaudat, jotka sisälsivät asbestia, ovat useimmiten mustia.

• Tykkään
Grymtorolig
  • Laddar…
Sinulla on hyvät syyt olla huolissasi.
Toisaalta ei voi tehdä mitään sille, mikä on jo tehty. Ainoa, mitä voit tehdä, on pitää erittäin hyvää huolta keuhkoistasi jatkossa. Varoa tupakkaa, dieselpäästöjä ja kivipölyä.

Kun joku teollisuudessa on ollut tylsistynyt jonkin onnettomuuden vuoksi ja saanut paljon asbestia, heidät lähetetään usein keuhkoröntgeniin ja tutkimukseen selvittämään, kuinka vakavaa tilanne on. Jos tilanne on vakava, seuraa säännöllisiä tutkimuksia loppuelämän ajan mahdollisen syövän havaitsemiseksi ajoissa. Jos olet huolissasi, ehkä voit saada keuhkosi tutkittaviksi.

Kun on tehnyt kaiken, mitä voi tehdä, on vain otettava loput sellaisena kuin se on.

• Tykkään
Grymtorolig
  • Laddar…
On aluksi oltava selvillä siitä, että ne, jotka ovat kärsineet asbestiin liittyvistä vammoista, ovat pääasiassa ihmisiä, jotka ovat vuosikausia työskennelleet teollisuudessa asbestin parissa. He saattoivat seistä ja sahata eterniittiä koko päivän (asbestipitoisia sementtilevyjä), asbestipölyn pilvissä, ilman minkäänlaista suojavarustusta.

Tässä ryhmässä on havaittu suuri määrä tiettyjä syöpämuotoja, jotka lähes yksinomaan koskevat asbestityöntekijöitä. Mutta he ovat siis saaneet vuosien ajan miljoonia kertoja korkeampia annoksia kuin mitä sinä voit olla saanut asuessasi remontin naapurissa. On remontoitu satoja tuhansia koteja, joissa on käytetty asbestipitoisia materiaaleja vain täällä Ruotsissa, usein ilman erityisiä suojatoimia. JOS olisi ollut mitattavissa oleva riski olla tällaisen remontin lähellä, silloin olisi ollut paljon näitä erityisiä syöpämuotoja "tavallisella kansalla", jolla ei ole historiaa asbestin parissa työskentelystä.

Se, mikä saa ihmiset pyrkimään pitämään altistuksen niin alhaisena kuin mahdollista koko väestössä, on se, että teoriassa hyvin pieni altistus riittää sairastumiseen, joten on hyvä välttää altistusta. Mutta todennäköisyys sairastua lyhyen aikavälin alhaisen tai jopa korkean altistuksen jälkeen, on niin äärimmäisen pieni, että on etsittävä sitä "epätodennäköistä tapausta" koko mantereen väestössä, silloin voi löytyä yksittäisiä tapauksia, joissa ei löydy mitään historiaa työstä asbestin parissa tai muusta pitkäaikaisesta korkeasta altistuksesta.

Mutta myös osassa näistä satunnaisista tapauksista on tietyissä tapauksissa todennäköisesti korkea altistus historiassa, jota ei vain löydetä, tyyliin henkilö on päivittäin seisonut ja odottanut bussia eterniittitehtaan ilmanvaihtoaukion edessä, 30 vuotta sitten.

• Tykkään
Grymtorolig ja 1 muu
  • Laddar…
No, aivan niin yksinkertaista se ei ole.

Mummon veli menehtyi asbestisyöpään. Hän oli arkkitehti, joka vietti suurimman osan ajastaan arkkitehtitoimistossa, mutta ilmeisesti se asbesti, jota hän sai itseensä käydessään rakennustyömailla, riitti tappamaan hänet monta vuotta myöhemmin. Yksi tai kaksi vuotta sitten näin tilaston, joka kertoi, että asbestiin liittyvä syöpä lisääntyy Ruotsissa, koska nuorempi sukupolvi remontoi suojautumatta.

Kuten niin monessa muussakin asiassa elämässä, kyseessä on tilastollinen riski. Jotkut reagoivat uskotellen itselleen, että se ei vaikuta heihin ja että se on muutenkin melkein vaaratonta. Toiset hermostuvat ja tulevat hysteerisen vainoharhaisiksi. Totuus on jossain siinä välissä.

• Tykkään
Grymtorolig
  • Laddar…
  • Tykkään
Grymtorolig
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.