6 046 lukukertaa ·
10 vastausta
6k lukukertaa
10 vastausta
Asbesti vanhoissa tapeteissa?
Tietääkö joku, millaiset tapetit voivat sisältää asbestia?
Minulla on vanhempi keltainen tapetti, jossa on jonkin verran rakennetta.
Kokeilin kastella sitä, mutta se ei vaikuttanut imevän nestettä, joten ajattelin, että se on todennäköisesti jonkinlainen vanha vinyylitapetti.
Oliko tällaisissa tapeteissa asbestia aikoinaan?
Kiitos etukäteen!
Minulla on vanhempi keltainen tapetti, jossa on jonkin verran rakennetta.
Kokeilin kastella sitä, mutta se ei vaikuttanut imevän nestettä, joten ajattelin, että se on todennäköisesti jonkinlainen vanha vinyylitapetti.
Oliko tällaisissa tapeteissa asbestia aikoinaan?
Kiitos etukäteen!
Kiitos vastauksesta!
Mihin perustelet sen?
Luulin samoin kuin sinä, mutta näin paljon tietoa asbestista tapeteissa netissä.
Siksi kiinnostuin, oliko kyseessä jokin erityinen tyyppi. Vinyylitapetteja mainitaan nimittäin.
Ja tämä tapetti luullakseni on vinyyli.
Mihin perustelet sen?
Luulin samoin kuin sinä, mutta näin paljon tietoa asbestista tapeteissa netissä.
Siksi kiinnostuin, oliko kyseessä jokin erityinen tyyppi. Vinyylitapetteja mainitaan nimittäin.
Ja tämä tapetti luullakseni on vinyyli.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 132 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 132 viestiä
Kuvan perusteella mielestäni se näyttää maalatulta langalta/tekstiilitapetilta.
En tiedä, mistä olet löytänyt tiedon, että asbestia olisi yleisesti tapeteissa. Kuten muistan, vinyylitapetit tulivat suosituiksi noin vuonna 1980 (kylpyhuoneissa/keittiöissä), ja silloin asbestin vaarat tunnettiin hyvin, ja asbesti oli kielletty useimmissa kohteissa.
Mutta kuten aina, jos haluaa olla varma, kannattaa lähettää näyte analysoitavaksi.
En tiedä, mistä olet löytänyt tiedon, että asbestia olisi yleisesti tapeteissa. Kuten muistan, vinyylitapetit tulivat suosituiksi noin vuonna 1980 (kylpyhuoneissa/keittiöissä), ja silloin asbestin vaarat tunnettiin hyvin, ja asbesti oli kielletty useimmissa kohteissa.
Mutta kuten aina, jos haluaa olla varma, kannattaa lähettää näyte analysoitavaksi.
Hei taas,BirgitS sanoi:
Kuvasta päätellen mielestäni se näyttää maalatulta langalta/tekstiilitapetilta.
En tiedä, mistä löysit tietoa, että asbestia olisi tapeteissa. Kuten muistan, vinyylitapetit tulivat suosituiksi 1980-luvun tienoilla (kylpyhuoneissa/keittiöissä) ja silloin oltiin hyvin tietoisia asbestin vaaroista, ja asbesti oli kielletty useimmissa tuotteissa.
Mutta kuten aina, jos haluat olla varma, lähettää näyte analysoitavaksi.
Luin sen netistä yksinkertaisesti. On paljon tietoa asbestista liittyen tapetteihin.
Tarkoitatko, että kuvassa näyttää, että joku olisi maalannut tapetin päälle? En usko niin, vaan että se on vain tapetti. Kokeilin kastella tapettia, mutta se ei imeytynyt veteen. Minusta se viittaa siihen, että pinnalla on kerros jotain (muovi/vinyyli?).
Mutta, onko olemassa muita tapettityyppejä, joilla on myös tällainen pinta, joka ei ime vettä? Vai viittaako se yksinkertaisesti vinyylitapettiin?
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 132 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 132 viestiä
Minusta se näyttää tyyliin joltain tekstiili/lanka/lankatapetilta, johon joku on maalannut. Mutta se on minun tulkintani kuvasta, eikä sen tietenkään tarvitse olla oikea. Sinähän näet sen todellisuudessa ja eri kulmista.
Työsuojeluvirasto ei ole maininnut tapetteja luettelossaan, mihin käsityöläisten pitäisi kiinnittää huomiota täällä: https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...ter-och-verksamheter/asbest/har-finns-asbest/
Esimerkkejä sivuista, joita löydän etsiessäni: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=asbest+i+tapet
Vinyylitapetit tulivat Ruotsiin sen jälkeen, kun tiedettiin, että asbesti on vaarallista, joten epätodennäköistä, että rakennetapetti sisältäisi asbestia.
Työsuojeluvirasto ei ole maininnut tapetteja luettelossaan, mihin käsityöläisten pitäisi kiinnittää huomiota täällä: https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...ter-och-verksamheter/asbest/har-finns-asbest/
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbets-i-tapet.542036/post-6106366Hyvin harvinaista. Asbestin valmistaminen kiellettiin vaiheittain vuoteen 1977 asti ja sitä käytettiin hyvin rajoitetusti vuoteen 1982 asti, jolloin se kiellettiin kokonaan rakennusmateriaalina. Sitä käytettiin pääasiassa palosuojana ja putkieristeenä, mutta myös katto- ja alapohjaeristelevyissä. Niin kauan kuin sinulla ei ole aiemmin ollut tulisijaa keittiössä, sanoisin, että riski on minimaalinen.
https://www.flashback.org/t3143173
https://www.flashback.org/t2516437
Esimerkkejä sivuista, joita löydän etsiessäni: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=asbest+i+tapet
Vinyylitapetit tulivat Ruotsiin sen jälkeen, kun tiedettiin, että asbesti on vaarallista, joten epätodennäköistä, että rakennetapetti sisältäisi asbestia.
Varmasti se voi olla vanha vinyylitapetti, oli jotain vastaavaa vanhempieni kodissa märkätiloissa 70-luvun puolivälistä. Mutta ehdottomasti täysin ilman asbestia. Täyskielto tuli vasta -82, mutta se poistettiin käytöstä jo paljon ennen sitä ja on kuten sanottu äärimmäisen harvinainen ruotsalaisissa tapeteissa.
Kun lukee “netistä”, alkaa huolestua myös chemtrailsistä…
Kun lukee “netistä”, alkaa huolestua myös chemtrailsistä…
Kiitos paljon vastauksestasi! Arvostan!Dowser4711 sanoi:
Toki se voi olla vanhaa vinyylitapettia, meillä oli jotain vastaavaa vanhempien kodissa märkätiloissa 70-luvun puolivälistä.
Mutta ehdottomasti täysin ilman asbestia.
Täyskielto tuli vasta -82, mutta se poistettiin käytöstä paljon aikaisemmin ja on kuten sanottu erittäin harvinaista suomalaisissa tapeteissa.
Kun lukee “netistä”, alkaa myös huolestua chemtrailsista…
Näyttikö tapetti vanhempien kodissa siis samalta kuin minun kuvassa? Jätitkö asbestikokeen kyseisestä tapetista vai miksi sanot "ehdottomasti täysin ilman asbestia"?
Mistä tietää, että se on erittäin harvinaista suomalaisissa tapeteissa? Onko tätä tutkittu, yleisesti ottaen?
Kiitos paljon, että käytit aikaa lähettääksesi minulle kaikki nämä tiedot! On todellakin hienoja ihmisiä siellä ulkona!BirgitS sanoi:
Minusta se näyttää jonkinlaiselta tekstiili/lanka/lankatapetilta, johon joku on maalannut. Mutta se on minun tulkintani kuvasta, eikä sen tarvitse tietysti olla oikea. Sinähän näet sen todellisuudessa ja eri kulmista.
Arbetsmiljöverket ei ole lisännyt tapetteja luetteloonsa asioista, joista käsityöläisten on pidettävä huoli: [linkki]
[linkki]
[linkki]
[linkki]
Esimerkki sivuista, jotka saan, kun haen: [linkki]
Vinyylitapetit saapuivat Ruotsiin sen jälkeen, kun tiedettiin, että asbesti on vaarallista, joten on epätodennäköistä, että struktuuritapetti sisältäisi asbestia.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 132 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 132 viestiä
70-luvun alussa, kun huomattiin, että asbesti on vaarallista ja sitä on lopetettava käyttämästä, selvitettiin tarkkaan, missä tuotteissa sitä käytettiin. Se kiellettiin ensin niissä kohteissa, joissa oli jo muita vaihtoehtoja, ja pisimpään kesti kulkuneuvojen jarrupalojen kohdalla, koska ei tiedetty, miten tehdä hyviä jarrupaloja ilman asbestia. Paperitapetteja on ollut yli 150 vuotta, joten ei ole mitään syytä käyttää niissä asbestia. Vinyylitapetit ovat muovia, enkä näe, mitä hyötyä olisi käyttää asbestia niissä. Asbesti ei ole koskaan ollut ilmaista, joten sitä on käytetty vain silloin, kun sen ominaisuudet ovat olleet tärkeitä.S Slottsfrun sanoi:
Kyllä, ne olivat hyvin samanlaisia eikä näytteitä koskaan otettu, koska vanhempani laittoivat ne itse ja äitini oli melko tarkka kaikesta hankitusta. Kun he rakensivat talon vuonna 1973, asbesti oli hyvin tunnettu käsite yhteiskunnassa eikä mikään, mitä huolelliset kuluttajat ostivat tietämättään. Kuten sanottu, asbestin täydellinen kielto kaikissa tuotteissa tuli vuonna 1982, mutta se ei tarkoita, että kaikki sisälsi asbestia ennen sitä…S Slottsfrun sanoi:
Olet saanut useita hyviä linkkejä luotettaviin lähteisiin, Työympäristövirasto on varmaan merkittävin tässä yhteydessä. He ovat äärimmäisen varovaisia neuvoissaan ammattihenkilöille ja heidän suosituksensa perustuvat erittäin hyvään tilastoon, joka *ei* sisällä tapetteja huolestuttavana tekijänä.S Slottsfrun sanoi:
Mutta jos olet todella huolissasi, lähetä pala https://asbestprov.se/ niin saat mustaa valkoisella.
Klikkaa tästä vastataksesi
