Hei,

Olen alkanut suunnitella kellarini remontointia talossa, joka on rakennettu vuonna 1954.

Kattilahuoneessa (lämmitysjärjestelmä vaihdettu x määrä kertoja vuosien varrella) sekä muutamissa muissa huoneissa on erilaisia putkia, jotka on eristetty seuraavilla:
- Mineraalivilla
- Teräsverkko
- Sideharso
- Keltainen väri?

Sekä jotain kipsimäistä joissakin paikoissa.

Voiko tämä purkaa itse vai onko siinä asbestivaara?

Kyse on aika monesta metristä, kun putket menevät pesutupaan ja autotalliin jne.

Kuva yhdestä paikasta.

Kuvassa on keltainen eristetty putki, jossa mineraalivilla, teräsverkko ja liitoskohdat näkyvissä. Räjähtänyt eriste paljastaa putken sisäosat.

Kuvassa näyttää olevan mineraalivillaa. Lanka on najtråd (rautalanka), jota käytetään pitämään mineraalivilla koossa eristystyön aikana ennen sidontaa. Irtomuovia käytettiin eristeenä samanlaisessa kankaassa kuin sinulla, mutkissa ja T-kappaleissa, ja näitä sinun ei pitäisi puhdistaa itse. Jos otat ruuvimeisseli ja pistät mutkaan, näet, onko se irtikuiva vai näyttääkö se samalta kuin kuvassa. Jos se ei ole kuten kuvassa, teippaa ilmastointiteipillä tai vastaavalla. Ole varovainen, jos kyseessä on irtoasbesti, koska kuidut ovat 1/1000-millimetrin kokoisia ja leijuvat ilmassa miten kauan tahansa.

Viimeksi muokattu:
Hei
Asbesti on työympäristöongelma eikä ongelma tavallisille ihmisille, jotka purkavat putkiliitoksen kerran elämässään.
Jos haluat olla varma, jätä eristys rauhaan. Niin kauan kun et koske siihen, se on vaaratonta.
Jos aiot purkaa vähän eristystä, vinkki on kastella se kunnolla ennen, jotta se ei pölyä. Älä imuroi mahdollisia roskia, vaan pyyhi ne kostealla rätillä.
Henkilökohtaisesti mielestäni pelko asbestista yksityishenkilöiden keskuudessa on suunnattoman liioiteltua.
Kuinka moni ei ole vaihtanut auton jarruja, kun niissä oli asbestipinnoite, ja siitä ei ole monta vuotta, kun se hävisi.
Jos se olisi niin vaarallista kuin nämä "puhtaustyöntekijät" haluavat esittää, käytännössä kaikkien ennen 80-lukua syntyneiden olisi pitänyt saada keuhkosyöpä kaikesta asbestipölystä, joka leijaili ilmassa kaikista eternit, jarrupinnoite, eristys jne., joissa asbestia käytettiin.
Fredrik

• Tykkään
Tuv ja 2 muuta
  • Laddar…
Sehän on mitä minä sanon. Ole varovainen. On eroa asbestilla ja asbestilla (irtiasbesti). Jos sinä Fredrik ajattelet, että se on "vaaratonta", et tiedä mistä puhut. Hormoslyr ja PCB eivät myöskään olleet vaarallisia ennen kuin tiedettiin mitä ne olivat. Tiedätkö kuinka monella on asbestoosi vaarattoman asbestin vuoksi? Tietysti on eroa kerran altistumisella ja sillä, että työskentelee sen kanssa. Kuten sanot, niin kauan kuin siihen ei kosketa, se ei ole vaarallista....

• Tykkään
henric78
  • Laddar…
Irrallaan oleva asbesti? Jauhe? Miten jauhe saadaan kääreen sisään? Eli vuotaako jauhe ulos, jos tekee reiän mutkaan?

Leikkaa ulkopuolen kipsi auki, sumuta runsaasti vettä kukkakastelijalla ja leikkaa sidontalanka poikki pihdeillä, leikkaa eristys auki putkeen asti. Sitten voit vain kerätä kaiken säkkiin. Jos siellä on asbestia, kostea mineraalivilla nappaa lähes kaiken. Jos olet huolissasi, käytä P3 hengityssuojainta ja aseta märkä rätti putken päälle, josta leikkaat ja leikkaat läpi. Näin teen yleensä kotona, kun poraan eterniittijuttuja, eikä se pölyä yhtään, vaan poranappulat muuttuvat lähinnä märäksi massaksi.

• Tykkään
Noobe ja 2 muuta
  • Laddar…
Se ei ole jauhetta, vaan kuituja, jotka ovat erittäin hauraita ja kevyitä.

En ymmärrä, miltä se näyttää. Onko asbesti sidottu esimerkiksi mineraalivillaan? Ymmärrän, että ne ovat kuituja, mutta jos katsotaan sitä ilman mikroskooppia, näyttääkö se jauheelta? Eli ovatko ne vapaita kuituja vai ovatko ne osa jonkin materiaalin matriisia?

Se, mitä sinulla on kuvassa, on tavallista eristystä, tyypillisesti kivivillaa. Asbesti on jotain aivan muuta. Katso tämä linkki, jossa on myös kuva.
Asbesti löytyy liimoista, lattiamatoista (Novilon esim.), tiivisteistä, palovaatteista, tiivisteistä kattilanluukuille ja pumppuille, levyistä, saumoista, keraamisista korjauksista, pehmeistä saumoista. Sähkölaitteista, kuten leivänpaahtimista, kanavista jne. Sitä on erittäin paljon ja siellä, missä vähiten odottaa. Osa, jota löytyy tuulettimista, kuten kryoliitti, on joskus sinistä. Palo-ovissa. Kuten sanottu, kuinka paljon tahansa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest
Kivipalas jossa vaaleita ja tummia sävyjä; mahdollisesti mineraalia kuten asbestia tai jotain muuta eristettä.

Viimeksi muokattu:
Vain selvennyksen vuoksi. Ei ole asbestia itse eristyksessä, vaan putkien ympärille käärittiin eräänlaista sideharsoa, ja jotta saatiin muotoiltua siistejä mutkia, sekoitettiin kipsimäiseen massaan asbestikuituja. Joissakin todella vanhoissa asennuksissa voi olla asbestia suoraan putkien päällä ja sen päällä vuohenkarvaeristys. Mutta jos varovasti tökkäät veitsellä mutkaa, ja siitä tulee valkoista jauhetta, se on varmasti asbestia. Näyttää kipsipölyltä. En purkaisi sitä itse, vaikka monet sanovat, että asbestia voi syödä aamiaiseksi ilman sairastumista. Jos minä ammattilaisena puran sen ilman lupaa ja koulutusta, voimme saada vähintään 50000 sakkoja työturvallisuusrikkomuksesta. Toki riski on pieni, jos käsittelee sitä vain kerran, mutta on syytä muistaa, että kuidut leviävät erittäin helposti. Jos esimerkiksi imuroit tavallisella imurilla, saatat levittää kuituja koko huoneeseen. JOS nyt aikoo käsitellä sitä itse, suosittelen kietomaan mutkat muoviin ja teippiin, ja sitten leikkaamaan ne suorilla osuuksilla. Kysy sitten kunnaltasi, mihin voit hävittää asbestipitoista materiaalia.

• Tykkään
henric78
  • Laddar…
Kiitos kaikista vastauksista!

Tosin olen hieman hämmentynyt...

Jos katsotaan kuvaani, onko riski että siinä on asbestia:

A) Mineraalivilla?
B) Valkoinen kipsimäinen massa?
C) Molemmat?

• Tykkään
Carltrolle
  • Laddar…
katso #10; todennäköisesti vastaus C.

T
B Barnrikehuset sanoi:
Irtokuituinen asbesti? Jauhe? Kuinka jauhe pääsee eristyksen sisään? Tarkoitatko, että jauhe virtaa ulos, jos koukussa on reikä?
Kyllä, olen 17-vuotias ja olen nähnyt jauheen virtaavan ulos 5x kertaa sahatessa avoimen mutkan vieressä 😵

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.