Aluksi haluan sanoa, etten lainkaan henkisesti muistuta niitä, jotka aloittavat jatkuvasti keskusteluja asbestista ja ovat täysin kauhuissaan kirjoittaessaan asioita kuten "edelliset omistajat särkivät sattumalta asbestilevyn kaksitoista vuotta sitten, voinko saada keuhkosyövän haravoidessani sorapolkua?", ehkä äärimmäinen esimerkki, mutta olen nähnyt useita samanlaisia keskusteluja. 🙃

Kohdennan mietintäni kahteen kategoriaan tämän keskustelun aloituksella: alan ihmisiin, saneeraajiin tai muihin ammattilaisiin, joilla on rautainen tieto asbestista. Myös muut, jotka ovat lähettäneet useita näytteitä ja keränneet kokemusta taloistaan matkan varrella, ovat tervetulleita vastaamaan. Spekulaatio ei juurikaan auta minua, ja jos jonkun käyttäjätunnus on vaikkapa Stefan tai Staffan, voitte mielellään jatkaa eteenpäin. 😉

Ostin talon viime vuonna tietäen, että pysyisin kiireisenä remontoinnissa useita vuosia ennen kuin tila saisi järjestystä. En kuitenkaan tiennyt, että asbestia voisi olla helkkari vieköön kaikessa, talon perustuksista harjakorkeuteen. Melko tarkalleen vuosi sitten lähetin 10 näytettä, joissa epäilin asbestia, joista 3 oli positiivisia. Ne olivat selviä riskimateriaaleja, joten ei mitään outoa siinä. Testattujen lisäksi tiedän, että kellarin putkitaivutuksissani on gurmassa, ja kolme asbestiputkea, puhumattakaan kahdesta sähköpaneelista, joiden takana on valkoista pelottavaa paperia. Varmasti enemmän, joita olen unohtanut mainita, mutta samapa se.

Kun olen lukenut virallisista lähteistä, kuten Työturvallisuusvirasto, analyysiyritykset ja muuta, kuulostaa siltä, että teoriassa KAIKKI materiaalit voivat sisältää jonkin verran asbestia. Tämä alkaa kuitenkin käydä hermoilleni talossa touhutessani. Taloudellisesti on raskasta testata kaikkia materiaaleja, joita kohtaan. Lista materiaaleista on käytännössä loputon ja kattaa käytännössä kaikki mahdolliset materiaalit, kun siitä lukee.

Onko kukaan täällä foorumilla OIKEASTI törmännyt siihen esimerkiksi aivan tavallisissa tapeteissa, tapettiliimassa, tasoitteessa ja sisämaalissa? Paperoiduissa katoissa? Sanotaan, että sitä voi olla laastissa, koko taloni kun koostuu rapatuista seinistä, joiden alla on kaislaa, verkkoa ja laastia gyprocin tai kovalevyn takana, niin minulla on kyllä ongelmia siinä tapauksessa. Laastia pöllyää, jos vaikka sattuu pamauttamaan sisäoven liian kovaa kiinni. Se voi kuulemma olla betonitiilissä, tasoitemassassa, ikkunakitissä, sähkökaapeleissa, you name it. Kun alan purkaa jotain, laitan ilmanpuhdistimen paikalleen, eristän huoneen muovilla ja vedän päälleni kokomaskin pelkästä tottumuksesta, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Rakennuspöly ei ole koskaan terveellistä.

Mutta kuinka hemmetissä niin harvat voivat sairastua, jos sitä on olemassa jokaisessa materiaalissa taloissa, jotka on remontoitu tai rakennettu tyypillisesti 30-70-luvulla? Samaan aikaan se on yksi vaarallisimmista tunnetuista karsinogeeneistä. No joo, se ei oikeastaan ollut kysymykseni.

Missä olette löytäneet asbestia "tavallisista" materiaaleista, joissa sen ei olisi pitänyt olla? Vinyylimattoja, asbestilevyjä, mattoliimaa, putkieristystä ja sellaista ei tarvitse mainita, mutta haluaisin todella tietää, onko joku löytänyt sitä esimerkiksi tavallisesta tasoitteesta. Kiitos minulta!

Pidin ikkunalautojeni graniittilevyistä todella paljon (en, en ole geologi..) kunnes näin niiden alapinnan. :)

Ne ovat tosin edelleen mukavia..

• Tykkään
Krabbeluring
  • Laddar…
Oletko vain utelias tietämään vai onko tarkoituksena tehdä suunnitelma remonttia varten?

Talonihan on kuin eterniittikilpi.
Alapohja
Ulkoseinät
Sisäkatto
Kattotiilet
Olen myös purkanut ilmanvaihtokanavia, jotka olivat asbestia. Ja vanhoja vesiputkien mutkia.

Jos mietit, miksi niin monet ovat remontoineet mutta eivät ole vahingoittuneet, johtuu se siitä, että vahingon aiheuttaa määrä ja tiheys.

Työskennellä eterniittitehtaalla ja polttaa tupakkaa ei ollut hyvä yhdistelmä.

Olen tyytyväinen, kunhan taloni pysyy kasassa. Ehkä kattotiilet tarvitsevat huomiota jossain vaiheessa. Mutta mitään ei vaihdeta vain siksi, että se on eterniittiä.

• Tykkään
Krabbeluring ja 1 muu
  • Laddar…
O [old rusty] sanoi:
Pidin ikkunalaudojeni graniittilevyistä todella paljon (ei, en ole geologi..) kunnes näin alapuolen. :)

Ne ovat kyllä edelleen mukavia..
Toisin sanoen, se ei koskaan ollut graniittia? :-) No, se kuulostaa siltä, että turha kantaa siitä huolta siinä muodossa missä se on. Yksi parhaista paikoista löytää asbestia täytyy olla bakeliittiyhteyksien sisällä tai upotettuna vinyylimattoon, tai kyllä, myös eterniitti on erittäin ongelmatonta, kunnes sen rikkoo.

Olen nähnyt videoita osavaltioista, joissa heillä on käytännössä löysää eristystä vermikuliitin kanssa tai petollisia "eristyslevyjä", jotka ovat erittäin huokoisia ja sisältävät korkean määrän asbestia. Onneksi olemme suojassa tältä, mutta samaan aikaan Ruotsissa kuolee noin 1200 joka vuosi asbestin vuoksi, ja sitä miettii kuinka moni näistä ovat "uusia uhreja", toisin sanoen, eivät ne jotka olivat mukana vanhoina hyvinä aikoina, kun asbestia sekoitettiin laattafixiin käsin.

Erilaiset asbestityypit ovat lisäksi eri tavoin vaarallisia. Sitä oli myös jarrupalojen osana jonnekin 80-luvulle asti, joten kaikki tuolloin eläneet ovat altistuneet sille.

Dr Benz Dr Benz sanoi:
Oletko vain utelias tietämään vai suunnitteletko remonttia?

Talossani on eterniittisuoja.
Lattiapohja
Ulkoseinät
Sisäkatot
Kattotiilet
Olen myös purkanut ilmanvaihtokanavia, jotka olivat asbestia. Ja vanhoja vesiputkien mutkia.

Jos ihmettelet, miksi niin monet ovat remontoineet mutta eivät kärsineet vahinkoa, se johtuu siitä, että vahingon aiheuttavat määrä ja altistumisen tiheys.

Työskentely eterniittitehtaalla ja tupakointi eivät olleet hyvä yhdistelmä.

Olen tyytyväinen niin kauan kuin taloni pysyy kasassa. Ehkä kattotiilet tarvitsevat huomiota jossain vaiheessa. Mutta mitään ei vaihdeta vain siksi, että se on eterniittiä.
Joo, olin täysin tietämätön ostaessani talon, kuinka paljon materiaalia voi sisältää asbestia jossain muodossa. Se oli kova herätys. Asbestiahdistus alkoi, kun putkimies yritti vakuuttaa minut (en tosin koskaan tuntenut itseäni vakuuttuneeksi), että "sinulla ei ole täällä asbestia, se yleensä sijaitsee lähimpänä putkia valkoisena paperina." Hän oli sitten sahannut 4 putkea Tiger-sahalla, ja kun tarkistin hieman huolellisemmin kahden viikon kuluttua, lattialla oli kaikkialla ruskeaa pölyä, yhdessä revittyjen sideharsokangasten ja lasivillan kanssa. Olin käynyt kellarissa monta kertaa ja purkanut vanhan maakellarin sillä aikaa. Soitin hänelle, mutta hän ei ymmärtänyt, mitä tarkoitin. Lähetin näytteen ja se oli amosiittia, yksi ikävimmistä asbestimuodoista. Se putkimies ei valitettavasti elä kovin kauaa.

Kun ymmärsin, että olin todennäköisesti saanut elinikäisen annoksen hänen virheensä vuoksi, aloin lukea asbestista ja tunsin, että jo ennestään raskaat remontit alkaisivat aiheuttaa vatsanväänteitä, koska sitä voisi esiintyä kaikissa mahdollisissa materiaaleissa.

Joten joo, se on uteliaisuutta, mutta myös tiettyä huolta. Tähän mennessä testit ovat osoittautuneet positiivisiksi materiaaleissa, jotka selvästi kuuluvat 60-luvun remontoimiseen, joten olen melko varma, että kaikki, mikä on sitä vanhempaa, pitäisi olla melko vapaata tästä riesasta. Mutta kun siitä lukee, he eivät erota materiaalia.

Se on ylivoimaisesti yleisintä eterniitissä ja teollisuudessa, tai putkimutkissa ja joidenkin vinyylimattojen takapuolella ja mustaliimassa. Mutta kun siitä lukee, he saavat sen kuulostamaan siltä, että sitä on aivan yhtä yleistä sähkökaapeleissa ja tavallisissa tapeteissa. Mutta sehän ei voi pitää paikkaansa!

S Strontus sanoi:
Eri asbestityypit ovat lisäksi eri tavalla vaarallisia. Sitä oli myös jarrupaloissa aina 80-luvulle saakka, joten kaikki, jotka silloin elivät, ovat joutuneet sen alttiiksi.
Kyllä, olen tietysti kuullut siitä, mutta täytyyhän olla eroa jollakin, joka vapauttaa kuituja vapaaseen ilmaan, kuten eterniittikattojen tapauksessa, verrattuna tyyliin sataprosenttiseen erittäin haihtuvaan putkieristeeseen pölymuodossa, jonka joku sattuu sahaamaan suoraan läpi. Kuitujen konsentraatio per litra ilmaa on niin valtavan erilainen, ettei sitä edes voi vertailla.

Oletko löytänyt asbestia jostain tavanomaisesta materiaalista, josta et odottanut sitä löytyvän?

Dr Benz Dr Benz sanoi:
Oletko vain utelias tietääksesi vai onko se löytääksesi suunnitelma remontointiin?

Taloni on kuin eterniittikilpi.
Eristyskerros
Ulkoseinät
Alakatto
Kattotiilet
Sitten olen purkanut ilmanvaihtokanavia, jotka olivat myös asbestia. Ja vanhoja vesiputkien mutkia.

Jos ihmettelet, miksi niin monet ovat remontoineet mutta eivät ole vahingoittuneet, se johtuu siitä, että määrä ja taajuus aiheuttavat vahingon.

Eterniittitehtaalla työskenteleminen ja tupakointi eivät olleet hyvä yhdistelmä.

Olen tyytyväinen, kunhan taloni pysyy koossa. Ehkä kattotiilet tarvitsevat huolenpitoa jossain vaiheessa. Mutta mitään ei vaihdeta pelkästään siksi, että se on eterniittiä.
Jännittävää! Mikä on talon rakennusvuosi? Ja missä muodossa asbesti esiintyy eristyskerroksessa ja ulkoseinissä, sama eterniitti kaikkialla? Juuri eristyskerroksessa se kuulostaa erittäin hyvin sijoitetulta materiaalilta, koska eristyspaneelit usein homehtuvat ja taipuvat kosteuden vuoksi. Jos jossain paikkaa asbesti oikeastaan olisi hyvä, niin se on ryömintätilassa, joka on joka tapauksessa hyvin tuuletettu, haha. Paneeleilla, jotka tukevat eristystä, palkkien välillä.

K Krabbeluring sanoi:
Jännittävää! Mikä on talon rakennusvuosi? Ja missä muodossa asbesti on trossbottenissa ja ulkoseinissä, samaa eterniittiä kaikkialla? Juuri trossbottenissa se vaikuttaa hyvin sijoitetulta materiaalilta, sillä trossbottenskivor homehtuu ja taipuu usein kosteuden vuoksi. Jos on jokin paikka, missä asbesti voisi olla hyvä, se olisi juuri eristetty alapohja, joka on kuitenkin hyvin tuuletettu, haha. Levyinä, jotka kannattavat eristystä, palkkien välissä.
Se on rakennettu vuonna 1965. Yksikerroksinen talo LB.

Kaikkialla on levyjä (pannuja) eri muunnoksina.

Kyllä, se on täydellinen. Ainoastaan tukipuut ovat puuta.
Levyt ovat yhtä jäykkiä kuin uudet. Se ei kuitenkaan ole hyvin tuuletettu, koska olen sulkenut sen.
Samoin aluskate on eterniittilevyistä. Jos se vuotaa läpi (saumat sijaitsevat kattotuoleissa), se näkyy ja kuivuu joka tapauksessa. Mielestäni sitä ei tarvitse koskaan vaihtaa. Pannat alkavat kuoriutua ja halkeilla hieman. Mutta olen suunnitellut maalaavani ne kesällä, joten se todennäköisesti paranee. Ulkoseinissä on karkeampia levyjä, jotka on maalattu.

K Krabbeluring sanoi:
Olin täysin tietämätön ostaessani talon siitä, kuinka paljon materiaalia asbestia voisi löytyä jossain muodossa. Joten se oli kova herätys. Asbestiahdistus alkoi sen jälkeen, kun eräs putkimies vakuutti minut (en koskaan tuntenut itseäni oikeasti vakuuttuneeksi) siitä, että "sinulla ei kyllä ole täällä asbestia, se yleensä on putkien lähellä valkoisena paperina". Sitten hän katkaisi 4 putkea tiikersahalla, ja kun tarkistin tarkemmin kahden viikon jälkeen, lattialla oli ruskeaa pölyä kaikkialla, missä hän oli sahannut, yhdessä rikottujen sideharsokääreiden ja lasivillan kanssa. Olin ehtinyt olemaan kellarissa monta kertaa ja purkanut vanhan maakellarin sinä aikana. Soitin hänelle, eikä hän ymmärtänyt, mihin viittasin. Lähetin näytteen ja se oli amositti, yksi ikävämmistä asbestimuodoista. Se putkimies ei varmaan valitettavasti elä kovin pitkään.

Kun ymmärsin, että olin todennäköisesti saanut elinikäisen annoksen hänen erehdyksestään, aloin lukea asbestista ja tunsin, että jo kovat remontit aiheuttaisivat minulle vatsakipua, kun ilmeisesti sitä voisi olla kaikissa mahdollisissa materiaaleissa.

Joten kyllä, se on uteliaisuutta, mutta myös tiettyä huolta. Tähän mennessä testit ovat osoittautuneet positiivisiksi materiaaleille, jotka ilmiselvästi kuuluvat 60-luvun remonttiin, joten olen melko varma, että kaikki vanhempi kuin se on melko vapaata tästä riesasta. Mutta kun siitä lukee, ei materiaaleja erota toisistaan.

Se on ehdottomasti yleisintä eternitissä ja teollisuudessa tai putkikaarissa ja joidenkin vinyylimattojen takapuolella ja mustaliimassa. Mutta kun siitä lukee, saa vaikutelman, että se on yhtä yleistä sähkökaapeleissa ja tavallisissa tapeteissa. Mutta ei se voi pitää paikkaansa!
En voi vastata taajuuteen.

Mutta omasta puolestani. Se on "vain" talo, jota kunnostan. En ole kovin huolissani. Yritän välttää hengittämästä sitä. Mutta en ole huolissani.

Jokaisen on itse muodostettava oma käsityksensä ja lähdettävä siitä eteenpäin.

• Tykkään
Krabbeluring
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.