Hei! Tarvitsen apua ymmärtämään tämän omakotitalon tarkastuksen riskit.

Ajatuksenamme oli tehdä täydellinen remontti, asua jonkin aikaa ja kun unelmatonttimme tulee saataville, rakentaa uusi talo muutaman vuoden kuluttua ja ehkä ansaita jotain pientä joka tapauksessa. Tämä kohde sijaitsee todella kauniilla paikkakunnalla.
Tiedän, että se on ollut myynnissä ei kovin kauan sitten, mutta nyt talo on taas myynnissä.

Mitä välittäjän kuvauksessa sanotaan, on se, että keittiö/kylpyhuone/eteinen on kosteusvaurioitunut, ja ostajana saa 120 000 kruunua vakuutusyhtiöltä korvauksena.
Se on ehkä yksi tärkeimmistä asioista, johon tarvitsen vastausta; onko summa kohtuullinen ja kuinka hankalaa se voi olla?

Voiko autotalli olla myös suuri riski?

Ajatuksena on, että tekisimme mahdollisimman paljon itse, minulla on melko paljon aikaa käytettävissä vapaa-ajallani ja pidän siitä, että minulla on jotain tekemistä.

Kats.protokolla: https://media.fastighetsbyran.se/Fil/1754796

Arvaan, että autotalli on eristämätön. Silloin siinä ei periaatteessa voi olla piilovaurioita. Joten se ei ole mikään riski. Mutta on kyllä syytä tehdä jotain pintakerrokselle. Talon vaurioiden laajuutta on paljon vaikeampi arvioida. Paljon kustannuksia tuollaisissa vaurioissa on työtä. Joten jos aiot tehdä paljon itse, se tulee todennäköisesti huomattavasti halvemmaksi korjata. Arvaan, että talo siinä kunnossa pelottaa monia ostajia. Joten siitä voi tulla kyllä hyvä kauppa.

Kattorakenteet eivät ole hauskimmat, kannattaa ehkä vaihtaa pohjakaton lastulevy kangas- tai raakaponttiin. Autotallin katto pitäisi uusia, mutta se on pikkujuttu, noin 15 000:-. Suurin osa pinnoista näyttää olevan uutta, joten siellä ei todennäköisesti ole paljon ylimaalattua ja piilotettua.

Daniel 109: Joo ei se varmasti ole eristetty, joten silloin pitäisi pystyä näkemään, jos se näyttää täysin mädältä..

Stefan N: Ei ajattelen, että ehkä onkin parasta repiä kaikki vanha pois ja laittaa raakaponttia ja kattopahvia, mikä on varmin vaihtoehto? tai jos laitetaan kangas.. en ole kovin taitava siinä.. Sen pitäisi olla hyvä, mutta ehkä turhaa heittää rahaa hukkaan kalliimpiin ja parhaisiin ratkaisuihin.

Kiitos vastauksista tähän mennessä! :)

Siinä ei kerrota syytä tai laajuutta. Silloin on mahdotonta arvata, mitä toimenpiteitä tarvitaan ja mitä se voi maksaa.
Tiedätkö, mistä kosteusvaurio johtuu? Tuleeko se laatasta tai vesivuodosta jostain putkesta vai mitä se voi olla?

Lars48: En tiedä, mutta tuntuu siltä, että jotain on vuotanut keittiössä, täytyy puhua kiinteistönvälittäjän kanssa, vakuutusyhtiö on jo päättänyt korvauksen, joten ehkä he tietävät enemmän.. voi toivoa. Tai sitten he vain heittävät vähän rahaa ja eivät välitä enää.

Hei taas, olen nyt lukenut vesivahinkoraportin...

Vaikuttaa siltä, että keittiön putki on vuotanut, mutta se ei näytä vuotavan, kun he huuhtovat, eikä siellä, missä se on vuotanut, ole kosteusmerkkejä, mutta siellä on suuria mikrobiellisia kasvustoja.

He mittaavat kohonneita kosteusarvoja keittiön lattiassa, sekä käytävän lattiassa (joka on keittiön yhteydessä) ja kylpyhuoneen lattiassa sillä seinällä, jossa keittiövuoto on.

Kuinka vaarallista on ne mikrobielliset kasvustot, joista he puhuvat? Kuinka paljon vahinkoa uskotte olevan talon seinille ja lattialle?

Onko 120 000 kr kohtuullinen korvaus? Mikä on pahin mahdollinen tilanne?

Kiitos vastauksistanne tähän mennessä!

Sinun pitäisi todennäköisesti poistaa lattiat niiltä alueilta, joissa olet havainnut kosteutta, ja tarkistaa, tarvitseeko niitä vaihtaa enemmän. Joten vähintään uudet pintamateriaalit niihin huoneisiin. Tämä tarkoittaa luultavasti, että tarvitset uudet näkymät koko kylpyhuoneeseen. Työ alla ei todennäköisesti ole kovin kallista, mutta vaatii jonkin verran työtä.

Lukee, että golvspån jossain paikassa, voiko se tarkoittaa paljon enemmän työtä/ehkä suurempaa vahinkoa?

Oletan, että se tarkoittaa, että lattia on korotettu ja sen päällä on lastulevyjä, joille lattia sitten asettuu?

Aion mennä ennakkonäytökseen torstaina, onko teillä hyviä vinkkejä paikoista, joita minun pitäisi tarkastella erityisen huolellisesti? :geek:

Aion varmasti ottaa kuvia, joita voin jakaa täällä myöhemmin :)

• Tykkään
Lars48
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.