Hei rakentajat. Olen remontoinut olohuonetta, tretex joka seinällä. Pehmeitä ja epätasaisia kuin mikä. Ajattelin ensin laittaa remonttikipsilevyjä kaikkialle, mutta se tuntui vähän huijaamiselta, joten aloin repiä sitä pois. Lähes koko talo on tretexiä. Tretexin takana on jonkinlainen raakalauta.

Tretexin paksuus oli 13mm, kai 13mm kipsilevyt sopivat sen korvaamiseen täydellisesti? Onko kipsissä mitään huonoa, paitsi etteivät ne kestä raskaita esineitä? Minullahan on laudoitus takana, joten tv:n pitäisi pystyä kiinnittämään pelkillä puuruuveilla?

Olen tehnyt vain kevyitä remontteja aiemmin, joten tarvitsen hieman enemmän tietoa...

Huoneessa on vain yksi pistorasia, joten varmaankin pitäisi jyrsittää lisää paikkoja ja asentaa kaksi lisää. Jyrsiikö sähköasentaja vai voinko tehdä sen itse?

Kiitos etukäteen!

Seinä, jossa poistettu vanhaa kolhuista pintaa, paljastaen alla olevan raakaponttilaudoituksen.
 
Kipsaa suoraan päälle, vähemmän työtä sinulle, itse tasoitin oman kolmelevyni ja sitten laitoin remonttitapetin. Tuli helvetin hyvä, mutta kuten sanot, se on pehmeä
 
Totta kai se tarkoittaa vähemmän purkutöitä, mutta ovien ja ikkunoiden kohdalla tulee lisätöitä. Nyt olen purkanut osan, katsotaan miten teen muilla seinillä. Mutta siinä tapauksessa käytän remonttikipsiä. Kittaaminen ja tapetointi voi tulla ajankohtaiseksi muissa huoneissa sitten myöhemmin, maalattu kangas ja sellaiset hienot ;)
 
TF83
Meillä on yhdessä huoneessa laitettu remonttikipsi huonon tretexin päälle, ja se toimi hyvin! Toisessa huoneessa, kuten sinun tapauksessasi, jossa jotkin kohdat olivat vahingoittuneita, leikkasimme pois ja laitoimme "porös board" ja sitten "torr remsor" saumakohtiin, sitten sileä remonttitapetti ja lopuksi tapetti päälle, toimi myös hyvin. Jos on ongelmia halkeilun kanssa, kuten sanottiin, "torr remsor" on hyvä.

"Parasta on ottaa ohut paperi, kuten maskipaperi (Quickmasker paperi), jota on saatavilla maalikaupoissa.

1. Leikataan se noin 5 cm leveäksi, kastetaan hieman veteen niin, että se kastuu läpikotaisin, ja asetetaan keskitetysti tretexlevyjen sauman päälle. Vesi on tarkoitettu lähinnä siihen, että se pysyy seinässä putoamatta.

2. Nyt leikataan hiukan leveämpi maskipaperi, noin 8-10 cm. Sille levitetään tapettiliimaa toiselle puolelle (kuin tapettiliuska) ja liimataan keskitetysti hiukan kapeamman liuskan päälle, kuten tapettia laitettaessa. Anna kuivua. Valmista!

On tärkeää, että liuskat 1 ja 2 tehdään suhteellisen nopeasti peräkkäin. Kun liuska nro 1 on kuivunut vedestä, se putoaa alas.

Nyt on luotu niin sanottu torr remsa. Nyt tretex-levyt voivat liikkua hieman liuskojen alla. Jos liuska olisi liimattu suoraan saumaan, tretex olisi vienyt liuskan mukanaan ja se olisi haljennut."
 
  • Tykkään
gustav89
  • Laddar…
Irrota treetex ja asenna tavallista kipsilevyä.
Voi olla ongelma kiinnittää kipsilevyä treetexin päälle, koska ruuvit voivat mennä läpi sen ollessa pehmeä takaa.

Minä irrotin treetexin kun remontoisin yhtä huonetta.

Protte
 
Tretex on helppo repiä, usein voi vääntää alas kokonaisia levyjä ilman että ne menevät rikki. Olen poistanut sen kaikista huoneista paitsi yhdestä, jossa se on jäljellä kahdella seinällä. Jos aiot jyrsijällä asentaa sähköjä, se riippuu talon muusta ulkonäöstä. Asumme 1800-luvun talossa, ja kun olemme remontoineet huoneita, olemme päättäneet olla jyrsimättä sähköjä, vaikka se on joskus ollut houkuttelevaa. Sen sijaan olemme valinneet kiinnitetyn sähkön, joka on sitten saumattu ja maalattu niin, että näyttää siltä kuin kaapelit olisivat olleet siellä dackefejden-ajoista lähtien.
 
Hei, mjo alkanut purkaa menee melko helposti. Löysin vähän elementtijohtoa levyn takaa, oli kiinnitetty hyvin matalalle seinään :p jo voi olla vähän tyylikästä kanssa ulkoinen sähkö itse asiassa joten en ole päättänyt vielä, vain hienoilla klipsuilla niin
 
gustav89 sanoi:
jo kan va lite snyggt med med utanpåliggande el faktiskt så inte bestämt mig än, med snygga klammers bara så
Se vaatii erityisenlaisen sähkömiehen tekemään tyylikkäitä sähköasennuksia. Lanko on sähkömies ja työskentelee huollossa kaivoksessa, joten hänestä oli aika hauskaa päästä hienosäätämään vaihteeksi. Tuli aivan fantastisen hyvältä, kun hän auttoi meitä keittiön kanssa. :)
 
Joo mutta oikea kaapeli ja siistit niitit mukaan, varmasti hyväksi tulee! Mukava päästä eroon tretexistä, se menee kuitenkin lattian alle ja on tiukasti kiinni siellä, joten jouduin ostamaan multitoolin ja sahaamaan sen pois. Ehkä ei alkuperäinen lattia silloin, eikö lattia laiteta ensin ja sitten levy lattian päälle?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.