Hei, aion rakentaa aidan nyt loman aikana ja tarvitsisin vinkkejä, miten edetä.
Tarkoitus on tehdä aidattu alue, noin 2000 m2, itse aita tulee olemaan kanaverkosta.

Miten saan pystytettyä tolpat parhaiten maahan?
Kuinka paljon väliä tolppien välillä voi olla?

Ensimmäinen ajatukseni on nämä piikit, jotka isketään maahan, mutta tulee noin 80-100 tolppaa, jotka pitää pystyttää, ja voin vain kuvitella, kuinka työlästä se tulee olemaan :)
Maaperä on hyvä, ei kiviä tai muuta vastaavaa.

Kanaverkosta koirat menevät läpi ilman ongelmia, ne voivat myös jäädä kiinni kynsillään, jos ne päättävät kiivetä ulos (olen nähnyt kaikki versiot :rolleyes:).
Kuinka suuria koirat ovat?

Kana-aita on luultavasti melko heikko koirille, se saattaa kestää jonkin aikaa, mutta antaa periksi ennemmin tai myöhemmin. Suomessa on olemassa jotain, jota kutsutaan juuri koira-aidaksi, joka on tehty karkeammasta galvanoidusta teräksestä suuremmilla silmukoilla (muistaakseni 50x100mm). Se tulee tietysti paljon kalliimmaksi kuin kana-aita, muistaakseni rullat maksavat noin 150€/kpl 20 metriä (2 metriä korkea). Osta valmiiksi teroitetut 2,5 metriä korkeat kyllästetyt tolpat aitaa varten, näitä löydät kaikista maatalouden jälleenmyyjistä.

Kanaverkkoon voi pienempi koira myös ryömiä läpi, koska sitä on helppo nostaa tolppien välistä, kuinka tiukalle sen venyttäisitkin. Tein koiratarhan (tai pikemminkin juoksutarhan talon taakse) kanaverkolla joissakin osissa, mutta olen harkinnut vaihtaa sen oikeaan aitaan sen sijaan.

Finndjävel sanoi:
Kana-aita on todennäköisesti melko heikko koirille, se voi kestää hetken mutta antaa myöten ennemmin tai myöhemmin. Suomessa on olemassa jotain jota kutsutaan juuri koira-aidaksi, joka on tehty karkeammasta galvanoidusta teräksestä, jossa on suuremmat silmukat (50x100mm muistelen). Tämä tulee tietenkin olemaan melko paljon kalliimpaa kuin kana-aita, muistelen että rullat maksavat noin 150€/kpl 20 metriä (2 metriä korkea). Osta valmiiksi teroitettuja 2,5 metrin korkuisia kyllästettyjä tolppia aitaukseen, näitä löydät kaikista maatalousmyyjistä.
ovatko valmiiksi teroitetut tolpat helpompi lyödä maahan kuin teräspeitot?
pysyvätkö ne paikallaan pidemmän aikaa myös? :rolleyes:

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.