Hei,

Epävarma siitä, mihin tämä säie tulisi sijoittaa, mutta kokeilen tässä.

Ostin hienomman harjoituspyörän käytettynä ja ensimmäinen askel on tietenkin puhdistus. Kuitenkin yksi isompi ruuvi (32 mm) etupuolella osoittautui melko pian hankalaksi irrottaa.

YR8xCe7.jpg
Kuva näyttää samanlaisen ruuvin, mutta tämä on satulan takana.

Kun sain sen viimein irti, tarkistin kierteet ja huomasin, että ne ovat melko kuluneet! Tämä minun olisi pitänyt ehkä epäillä ottaen huomioon ruuvin pään ulkonäön.

1hGiZip.jpg
http://i.imgur.com/1hGiZip.jpg
V3V4MWt.jpg

Liikkuessani rasvassa, pystyin kalastamaan muutamia isompia metalli kappaleita, jotka ovat luultavasti olleet osa kierteitä.

ZVSeik6.jpg

Suuri ruuvi poistetaan laitteen huollon aikana, ja siihen on kiinnitetty toinen ruuvi, joka painaa messinkisylinterin, jonka näkee reiässä. Tämä puolestaan painaa ohjaustankoa niin, ettei se putoa alas. Eli ruuvi täytyy voida asentaa ja irrottaa.

Tiedän, että voi ostaa pienen työkalun, joka kierteittää uudelleen, mutta epäilen, että se on kaikkea muuta kuin helppo saada suoraan ja hienosti. Lisäksi reiästä tulee suurempi, mikä merkitsee, että erikoisruuvi ei enää sovi?

Olen tietysti ollut yhteydessä myyjään (kuntosali), mutta pelkään, että viitataan olemassa olevaan kuntoon, vaikka ilmoituksessa lukikin mint-kunto.

Joku ehdotus hienosta ratkaisusta?

C
Arvaamukseni mukaan kierre on mennyt rikki, koska "ruuvia" on kierretty vinoon. Pienellä tuurilla ja kärsivällisyydellä voi ehkä onnistua saamaan ruuvin kiinni alkuperäiseen kierteeseen ja sitten hieman väkivalloin "puhtaaksi" kierteelle. Toivottavasti kierteen jäljelle jäänyt osa riittää edelleen täyttämään tehtävänsä.

Poraat kierteet pois ja asennat uuden kierteen, kuten "Helicoil", joka kiinnitetään loctitella! Se on melko helppo toimenpide, jos harrastat autoja tai vastaavia harrastuksia, mutta jos ei ole kokemusta, voi se olla hieman haastavaa ensimmäisellä kerralla! Tärkeää on, ettei poraa liian syvälle, vaan käyttää oikeaa poranterän halkaisijaa, joka sopii uudelle kierteen, valitettavasti 32 mm poranteriä useimmilla ei ole kotona varastossa! Etsi gjerne helicoil, jos haluat tietää lisää, voi hyvin ja onnea matkaan.

C
Kyllä, juuri tuo ulottuvuus tekee siitä erityisen hankalaa, muuten insatsgänga olisi hyvä vaihtoehto.

Vaihtoehtoisesti, jos on mahdollista laittaa pienempi helicoil ilman, että poraa pois vanhat kierteet ja sitten käyttää kierteitettiin ja vetää sen, kierteet, "ruuvissa" pienempään kokoon.

onko ruuvi tyyppiä 30 mm niin helicoil-sarja maksanee enemmän kuin mitä pyörä maksoi...................varmasti enemmän kuin mitä pyörä maksoi uutena jopa.......
Kokeile puhdistaa kierteet kierreviilalla aluksi. Jos onni on myötä, saatat saada sen menemään takaisin suoraan ja oikeisiin kierteisiin.
Muuten on luultavasti helpompaa askarrella itse vähän ja keksiä toinen ratkaisu.

• Tykkään
pr95
  • Laddar…
Valitettavasti näyttää siltä, että helicoilia koossa 32mm ei ole helppo löytää, tein kuitenkin vain nopean googlauksen. En myöskään usko, että minulla on työkaluja porata 32mm kokoista reikää ruostumattomaan teräkseen. Tuntuu siltä, että minun pitäisi viedä se ammattilaiselle tehtäväksi. Voin kuvitella, että se tulee melko kalliiksi.

cpalm sanoi:
Arvaukseni mukaan kierre on rikkoutunut vetämällä "ruuvia" vinoon. Pienellä tuurilla ja kärsivällisyydellä voi onnistua saamaan ruuvin tarttumaan alkuperäiseen kierteeseen ja sitten pienen voiman avulla "puhdistamaan" kierrettä. Toivottavasti kierteen jäljellä oleva osa riittää edelleen täyttämään tehtävänsä.
Kyllä, olen yrittänyt tätä, mutta kun ruuvi tuntuu olevan suorassa ja alat kiristää, se hyppää pois paikaltaan valitettavasti. Tietenkin voin vetää sen taas vinoon, mutta pitkällä aikavälillä se tuskin kestää, luulisin.

Pagno sanoi:
Vaihtoehtoisesti, jos mahdollista, voi laittaa pienemmän helicoilin ilman, että poraat pois vanhan kierteen ja sitten käyttää kierretappia ja laskea ruuvin "skruven" pienempään kokoon.
Haittapuolena siinä on, että ruuvin vaihtaminen tulevaisuudessa tulee vaikeammaksi. Mutta toki ruuvit pysyvät todennäköisesti hyvin, vaikka ne pitäisi asentaa ja poistaa pari kertaa vuodessa. Kuulostavat kuitenkin kalliilta työkaluilta? Eikö tuotteet pidä myös pystyä kiinnittämään suoraan johonkin ruuvipenkkiin?

Eikö ole mahdollista porata täysin uutta reikää yläpuolelle/alapuolelle samaa toimintoa varten, mutta eri mitalla ja täysin uusilla tarvikkeilla?

Stefan1972 sanoi:
onko ruuvi noin 30 mm, helicoil-sarja kustantaa varmasti enemmän kuin mitä pyörä maksoi.....................varmasti enemmän kuin mitä pyörä nousi uutena jopa.....
Kokeile puhdistaa kierteet kierreviilalla aluksi. Jos on onnea, saat sen menemään suoraan takaisin oikeaan kierteeseen.
Muussa tapauksessa on todennäköisesti helpompaa tehdä kotikonstein vähän ja keksiä toinen ratkaisu.
Aha, kierreviila? Näyttää siltä, että sisäpuolen kierteet ovat ehjiä ja siistejä, mutta ulkopuolen kierteet ovat todella huonossa kunnossa. Löysin tämän Biltemasta:

18-125_xl_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangfilar-2000016881/

Voisiko tällainen todella ratkaista ongelman? Ymmärrän, että uusia kierteitä ei voi luoda, varsinkin kun materiaalia on hävinnyt, mutta jos ruuvi saadaan kiinni hyvin sisäisiin kierteisiin, se voi riittää pitkälle. Näin, että on olemassa myös jotain nimeltään kierreliuska?

Se maksaa tietysti jonkin satasen, mutta se voi olla sen arvoista, kun ajattelee, että pyörä maksoi 5000 käytettynä (kuntosalilta).

Jos uskot, että tämä voi auttaa minua, voin yrittää sitä. On olemassa kierreleikkuri, jota olen kokeillut ennenkin, mutta epäilen, että se on yhtä vaikeaa saada oikeaan asentoon kuin saada olemassa oleva ruuvi oikein paikoilleen.

Mitä toimintoa ruuvi täyttää? Jos se ei ole liian kovalla kuormituksella, riittää todennäköisesti kierteiden puhdistaminen kierreleikkurilla (jota sinulla ei luultavasti ole, mutta voit lainata sen paikalliselta kuorma-autokorjaamolta muutamaa wienerleipää vastaan) ja olla varovainen ruuvia käsiteltäessä.

Jos kierreinsertti on ainoa ratkaisu, suosittelen jälleen kuorma-autokorjaamoa tai muuta mekaanista verstaata. Omien työkalujen ostaminen yhden kierteityksen korjaamista varten on vain järjetöntä.

richardtenggren
Tuo gängfil onhan ainoastaan hangängorille? Voit käyttää bottentapp laatimaan hongängan, sekä gängsnitt hangängan?

Olen puhunut myyjän (kuntosali) kanssa, ja he väittävät edelleen, että eivät ole koskaan koskeneet tähän ruuviin, vaikka siinä on työkalun jälkiä. He pitävät tietenkin siitä kiinni, että olemme tehneet tämän, vaikka emme olekaan; tiedän miten ruuveja väännetään sisään ja ulos, ja korjaan melko paljon autoja, joissa on samankokoisia ruuveja/pultteja.

Yksi vaihtoehto on hitsata ruuvi kiinni, mikä tarkoittaa, ettei ylempää muovikoteloa voi vaihtaa, mutta ehkä sen kanssa voi elää.

Paras vaihtoehto olisi saada kierteet kuntoon, jotta ruuvi saadaan menemään ehjään osaan, mutta se ei näytä olevan itsestäänselvyys. Ainakaan jos haluaa pitää talouden kunnossa.

Kierreviila kuulostaa vaihtoehdolta, se maksaa vain 100 kr, mutta jos se ei auta, se on vähemmän hauskaa.

Voisi tietysti kikkailla sen kanssa enemmän ja pakottaa ruuvin sisään, vaikka se menee vinoon, se olisi luultavasti reikä, mutta se ei silti tunnu hyvältä, sillä ulkopuolelta näkyy, että se on vinossa.

richardtenggren sanoi:
Tuo kierreviila on vain hangängor varten? Voit kai käyttää bottentapp puhdistaaksesi hongänga, sekä kierteitys dies hangänga varten?
Näyttää siltä, että itse ruuvi on ehjä ja hieno, mutta ongelma on itse pyörässä. Joten mitä sanot on, että bottentapp on ratkaisu? Voiko sen saada seuraamaan sisäisiä kierteitä, jotka ovat ehjiä, ja samalla siistiä ulkoreuna? Onko sellaisia 32 mm varten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.