Hei, tarvitsen apua terassin rakenteessa. Olen rakentamassa terassia, jonka mitat ovat 3600x5750m.
Se lepää 9 pilarilla jaettuna 3 riviin. Kaksi etummaista riviä on kaivettu maahan, kun taas takimmainen rivi on erikoisratkaisu, koska talon alla on tukimuuri.
Terassi ei ole ankkuroitu taloon, koska haluan niiden liikkuvan vapaasti toisistaan, jos ne haluavat liikkua.
Pilarien päällä on 195x45 kantava kerros ja sen päällä 145x45 lattiapalkit. Olen lisäksi laittanut ylimääräiset "tukijalat", jotka lepäävät betonilaattojen päällä maan pinnalla.
Ongelma, johon olen törmännyt, on että rakenne "huojahtelee", jos liikutelen sitä voimakkaasti. Ei sivusuunnassa, siinä se on jämäkkä, mutta eteen/taakse se liikkuu. Haluan sen olevan täysin jämäkkä, joten tarvitsisin apua, miten voin "lukita" rakenteen, jotta se ei "huojahtelisi".
Mietin, voinko laittaa palkkeja kantavien puiden ulko- tai alapuolelle niin, että lukitsen ne yhdessä, auttaisiko se tekemään siitä jämäkän? Ajattelen, että jos asennan ne ulkopuolelle, kiinnitän ne 90 asteen kulmaraudoilla, jotka puolestaan "lukitsevat", tai vaihtoehtoisesti ruuvaan kiinni kantavien puiden alapuolelle?
Vai pitäisikö/minun tulisi tehdä toisella tavalla "huojahtelevuuden" poistamiseksi. Kävellessäni lattialla se on vakaa, mutta haluan sen olevan täysin jämäkkä aina.
Ajatukseni on asentaa hame ympärille, joten oletan sen itsessään vakauttavan jonkin verran. Mutta haluaisin mielipiteitä, jos joku osaa tämän paremmin
Aloita asettamalla ristituet, esimerkiksi 45x70, ulommaisten sokkelien pylväiden välille rivillä 2 ja 3. (Kaksi kantavaa palkkia kauimpana talosta, puupylväät kantavan palkin ja sokkelin välissä.)
Jos mielestäsi se on riittävän vakaa, voit lopettaa siihen. On kuitenkin luultavasti hyvä tehdä myös keskellä.
Vaikka se olisi vakaa sivusuunnassa, ei ole haitallista tehdä jotain vastaavaa siellä. Pitäisi toimia vinojalkojen asettaminen pylväiden* alaosasta kantavaan palkkiin noin 45 asteen kulmassa. Myös tässä kaksi ulommaista kantavaa palkkia/sokkeliriviä talosta.
* Ne, jotka on kiinnitetty sokkelirautaan.
Aloita asentamalla ristituet, esimerkiksi 45x70 ulompien pilareiden tolppien väliin riveillä 2 ja 3. (Kaksi kantavaa palkkia, jotka ovat kauimpana talosta, suorilla puutolpilla kantavan palkin ja pilarin välillä.)
Jos mielestäsi rakenne on tarpeeksi vakaa, voit lopettaa siihen. Keskiosassa on silti hyvä tehdä sama.
Vaikka se on vakaa sivusuunnassa, ei haittaa tehdä jotain vastaavaa myös siellä. Se onnistuu asentamalla vinoja tukia tolppien* alaosasta kantopalkkiin noin 45 asteen kulmassa. Myös tässä talon ulommat kantavat palkit/pilaririvit.
* Ne, jotka on kiinnitetty pilariteräkseen.
Koska ristituet ovat minulle uusia, voinko laittaa säännön tolpan molemmille puolille vai pitääkö "ristin" olla samalla puolella tolppaa, jos ymmärrät mitä tarkoitan?
Yksi kysymys lisää. Jos pilaririvit eivät ole täysin suorassa, pitäisikö minun korottaa pilaritolppaa niin, että sääntö tulee suoraksi, vai käykö yhtä hyvin, jos ne ovat hieman "vinossa", jos ymmärrät mitä tarkoitan?
Oletan, että tarkoitat painokerrosten välillä? Näyttää siltä, että painot eivät ehkä ole täysin linjassa?
Joka tapauksessa on hyvin sallittua antaa niiden mennä hieman vinoon. Se ei voi olla kyse suurista vinouksista.
Kun vinotuet menevät hieman vinoon siihen suuntaan (myös), se tarkoittaa, että voimalla on pieni osa, joka tulee menemään sivulle päin. Jos vinotuet ovat myös sivusuunnassa, ne ottavat voimat vastaan.
Oletetaan, että tarkoitat plinttirivien välissä? Näyttää siltä, että plintit eivät ehkä ole täysin linjassa?
Joka tapauksessa on ihan hyvä antaa niiden mennä vähän vinosti. Se ei voi olla kovin suuria epätasaisuuksia.
Kun vinotuet menevät hieman vinosti siihen suuntaan (myös), se tarkoittaa, että voima saa pienen osan, joka kulkee sivusuunnassa. Jos vinotuet ovat myös sivusuunnassa, ne ottaa voimat.
Ei ollut niin suuri ero kuin luulin, kun katsoin tarkemmin, joten jatkoin. Herran jumala, mikä ero vakaudessa. Olen kuitenkin toistaiseksi laittanut ruksit vain ulommaisille, kuten sanoit. Vähän se liikkuu, mutta nyt se on "luonnollinen" liike, jonka olen ottanut huomioon, koska en ole kiinnittänyt taloon. Mutta kun tuen muutamaa lisää, se pysyy varmasti paikallaan. SUURET KIITOKSET!!
Sen pitäisi riittää kahdella vinotukilla V:nä etummaisten ulkopuolisten tolppien ja takarivin keskimmäisen tolpan välillä.
Ruuviliimattuna 45x95 vaakatasossa kantolinjojen alareunaan.
Näin:
Kuvassa vain yksi vinotuki oli paikallaan.
Kaikki muu "härpäke" kuvassa, joka on kiinnitetty tolppiin, on vain väliaikaista rakentamisen aikana ja poistettiin, kun
lattialaudat asennettiin.
Sen pitäisi myös riittää, että on kaksi vinotukea V:n muodossa etummaisten ulompien tolppien kohdalta, jotka kohtaavat takarivin keskimmäisellä tolpalla.
Ruuvattuna ja liimattuna vaakasuorassa 45x95 kantavien palkkien alareunaa vasten.
Näin:
[kuva]
Kuvassa oli vain yksi vinotuki paikallaan.
Kaikki muu kuvassa näkyvä "paperi" tolppien ympärillä on vain hetkellisesti rakennuksen aikana ja poistettiin, kun
terassi rakennettiin.
/Göran
Kiitos! Pitää tarkistaa tämä
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.