Hei!

6 kuukauden täysremontin ja päivittäisten vierailujen jälkeen Byggahus-sivustolla (olen saanut valtavasti apua vanhoista ketjuista!) tarvitsen hieman kiireellistä apua teiltä kokeneilta kotirakentajilta.

Olen remontoimassa keittiötä 20-luvun asunnossa, jossa liesi tulee nyt sijoittumaan metrin päähän ilmastointikanavan aukosta. Jotta välttyisin rakentamasta rumaa putkikanavaa liesituulettimen ja vanhan aukon välille, ehdotti kirvesmieheni, että poistaisin kaksi riviä tiiliä, jotta saisin kanavan, johon voin vetää ilmanvaihtoputken ja sitten rapata päälle. Se on vankka tiiliseinä, jonka toisella puolella on naapuri, luultavasti kantava, mutta koska kyse on vain metristä, kirvesmies väittää, ettei sillä ole vaikutusta vakauteen.

Hallituksen, rakennusinsinöörien jne. mukaan ottaminen on poissuljettu, sillä minulla ei ole aikaa/varaa/voimaa ryhtyä mihinkään säätöön, mutta halusin vain kuulla, onko teillä joitakin näkemyksiä projektista ennen kuin aloitan.

Kiitos!!

Olen tehnyt samanlaista, mutta piikkasin reiän noin 30 X 30 cm perustukseen saadakseni sisään kulverttini, se oli H-E:n työ mutta sujui hyvin. Mutta piikkasin reiän kohtaan, jossa on ovi yläpuolella (alaosassa). Kuten sanoin, en ole rakennusinsinööri, mutta tiiliseinässä uskon, ettei se ole mikään isompi ongelma, mutta mitä isomman reiän teet, sitä enemmän heikennät vakautta, tietysti.

Kiitos silversmeden! Tässä reikä on hieman pidempi ja vaikuttaa moniin yläpuolella oleviin tiiliin, mutta kuorma yläpuolella saattaa kantautua sivuille?!

Voit myös tasapainottaa suhteellisen yksinkertaisesti jyrsimällä ylimmän sauman pois reiän päältä ja 25 cm kummallekin puolelle ja asentamalla kulmarautaa tai litteää rautaa.

Asutko Brf:ssä, eikö?
ET SAA tehdä muutoksia kantaviin rakenteisiin ilman, että ensin puhut hallituksen kanssa ja kuulet, mitä heillä on sanottavana. Jos teet niin kuitenkin, voit menettää asunnon.

Olen samaa mieltä, asunto-osakkeessa on suorastaan typerää harkita kantavien osien muokkaamista ilman, että kaikilta osapuolilta on saatu selvä vihreä valo.
Sama koskee märkätiloja siellä, ei haluta sellaisia vaurioita, joita niistä voi tulla.

/Kent

Kiitos mielipiteistänne, ja tiedän, että minun pitäisi hakea lupaa Hallitukselta. Periaatteessa olen samaa mieltä kanssanne, mutta prosessi kasvaisi niin suureksi, jos menisin "by the book", että mieluummin jättäisin koko projektin sikseen siinä tapauksessa.

Raceman ja snickerboden, onko teillä mielipiteitä varsinaisesta lujuuskysymyksestä? Onko kenelläkään tietoa siitä, miten vanhat tiilirakennukset on rakennettu? Vaikka seinä onkin tiilestä, en usko, että se on yksi kriittisistä kantavista rakenteista, koska se kulkee ulkoseinän ja keskiseinän välillä, jolla on todennäköisesti suurempi merkitys.

Sitten ei luultavasti pitäisi olla suurempia ongelmia, mutta mahdollisten ongelmien välttämiseksi sinun tulisi tarkistaa asia hallituksen ja rakennusinsinöörin kanssa. Paljon helpompi omakotitalojen kanssa, sanoisin, ja siksi pidänkin mieluummin työskentelystä niiden parissa.

/Kent

mitä jos kaikki naapurit talossa ajattelevat kuin sinä?

callumpetrie sanoi:
Kiitos mielipiteistäsi, ja tiedän, että minun pitäisi hakea lupaa hallitukselta. Pohjimmiltaan olen samaa mieltä kanssanne, mutta prosessi kasvaisi suureksi, jos edetäisin "by the book"
Mistä tiedät sen? Hallitukselta kysyminen ja myönteisen tai kielteisen vastauksen saaminen ei maksa mitään ja on suhteellisen nopeaa.

callumpetrie sanoi:
Raceman ja snickarboden, onko teillä mitään mielipidettä itse kantavuuteen liittyvästä kysymyksestä? Onko joku perillä siitä, miten vanhat tiilirakennukset on rakennettu? Seinä on kylläkin tiilestä, mutta en usko sen olevan yksi kriittisistä kantavista rakenteista, koska se kulkee ulkoseinän ja keskiön seinän välissä, jolla on kohtuullisen suurempi merkitys.
On melkein mahdotonta vastata siihen tietämättä, miltä talo muuten näyttää, mutta vanhat tiilirakennukset moniperhekohteissa ovat yleensä rakennettu useaan HHHHH muotoon, jossa keskiö on keskellä. Kaikissa asunnoissa oli aikoinaan kaakeliuunit jokaisessa huoneessa ja kaikissa kantavissa paksuissa seinissä jotka kulkevat 90 astetta keskiöön nähden on todennäköisesti savupiippuja ja ilmanvaihtokanavia. (eikö oma kanavasi ollut tässä seinässä? Siinä tapauksessa naapuriesi kanavat kulkevat samassa)

Tämä on ensisijainen syy siihen, miksi sinun pitää ensin puhua hallitukselle, jolla on talon piirustukset ja joka on perillä asiasta.

Voi olla rasittavaa, jos ei ole puhunut hallituksen kanssa ja sitten rikkoo toisten asuntojen ilmanvaihtoa. Sama kysymys on voinut tulla esiin joltakulta muultakin, mutta sitä on voitu hylätä tutkimuksen jälkeen, koska seinät eivät ole tarpeeksi vahvoja. Entä jos ne, jotka asuvat yläpuolella/alapuolella, saavat saman idean eivätkä puhu hallitukselle, ja seinä heikkenee niin, että se halkeaa/asettuu. Joka tapauksessa, jos aiheutat ongelman, joka vaikuttaa rakenteeseen, se voi tulla tuskallisen kalliiksi. Tässä ei ole kyse siitä, että puhutaan hallitukselle vain "by the book" vaan siitä, että tarkistetaan, toimiiko kantavaan seinään muuttaminen ylipäätään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.