Hei!

Tarvitsisin apua palkin mitoittamisessa seinän korvaamiseksi. Seinä on kantava ja yläkerran lattian palkit on liitetty ja lepäävät sen päällä. Seinä kulkee koko talon läpi, joka on hieman alle 10 metriä pitkä. Olen poistanut hieman yli puolet seinästä ja aion asentaa palkin. Palkin jänneväli on noin 5,5 metriä eikä muita pilareita käytetä kuin päädyissä. Se tulee lepäämään sopivilla pilareilla, jotka ovat kellarissa olevan muuratun seinän päällä, ja aion upottaa sen ulkoseinään sekä hieman vastakkaisen seinän sisään.

Palkki, joka minulla on, on IPE 200, mutta mielestäni se on hieman liian heikko. Yläkerran tila koostuu kahdesta pienemmästä huoneesta ja pienestä wc:stä. Talo sijaitsee Västmanlandissa, Västeråsin seudulla.

Ajattelin asentaa palkin viikonloppuna, mutta kuten sanottu, olen alkanut epäröidä. Riittääkö IPE 200 5,5 m jännevälillä ilman keskellä olevaa pilaria? Minulla on useita palkkeja, joten tarvittaessa ja jos siitä on apua, voin mahdollisesti asentaa kaksi vierekkäin, mutta haluaisin välttää sen.

Kiitollinen nopeista vastauksista. :)

Ystävällisin terveisin, Evers

en ole konstruktör. Mutta uskon, että olennainen tehtävä on, kuinka suuri jänneväli on toiseen suuntaan, eli kuinka paljon lattiapinta-alaa palkin tulee kantaa.

Sisätilojen lattiarakenteet on mitoitettava 200 kg per neliömetri, plus oma paino, mahdolliset seinät ja mahdollinen katosta tuleva kuorma.

Talo on hieman yli 7 metriä leveä, joten välipohjan jänneväli on hieman yli 7 metriä, 1 1/2 kerrosta,

Minulla oli samanlainen kuormitustapaus, kun rakensin 1,5 vuotta sitten. Yläkertani on yhteensä 7 metriä leveä ja lepää keskellä IPE-palkkia. Minulla on itsenäisesti kantavat kattoristikot, joten mikään muu kuorma ei kuormita palkkia paitsi välipohja.

Kun laskin sen, tulin siihen tulokseen, että IPE 240 vaadittiin, jotta rakentamismääräysten taipuma täyttyisi. Kun ottaa huomioon, että IPE 240 on kaksinkertaisesti vahvempi kuin IPE 200, asettaisin luultavasti kaksoispalkit, jotta voisin nukkua täysin rauhassa yöllä.

Tältä se näytti, palkkini on tietenkin yli 5,5 metriä pitkä, mutta koska minulla on pilari, saan samanlaisen kuormitustapauksen kuin sinä.

• Rakennustyömaa, mies asentaa lattialevyjä puupalkkien päälle avonaisella yläkerralla; seinät eristämättömiä, IPE-palkkeja näkyvissä.
Ilman tarkkaa laskentaa suosittelisin luopumaan siitä. Se varmaan kestää murtorajatilan, mutta riskinä on suuret taipumat ja iso jousto lattiassa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.