Hei

Olen muutama viikko sitten rakentanut autotallin ja asentanut portin/oven.
Runkopuu on 145mm, sitten olen eristänyt seinät 145mm:llä, asentanut höyrysulun ja asentanut 45x45mm vaakalautoja. Tavoitteena on laittaa OSB + kipsi.
Katon olen muovittanut, asentanut 28x70 rimoja ja puhaltanut 50cm irtosekoitettua eristettä.
Lisäksi olen asentanut 125mm tuloilmaventtiilin ja poistoilmaventtiilin Intellivent-tuulettimella.

Portin ympärille olen laittanut 45mm eristystä + OSB/kipsi ja sitten asentanut portin. Muuhun osaan autotallia ei ole laitettu eristystä, vaan siellä on vain 45mm koolaukset ja muovi takana. Aion aloittaa sähköasennuksen.

Mutta asiaan, kävin ulkona viikolla ja tunsin, että eriste kipsin takana on läpimärkä. On täytynyt syntyä kondenssia eristeen takana, muovia vasten. Miksi?! Mitä minun pitäisi tehdä tälle?

En ole laittanut lattialämmitystä päälle, vaan käytän vain dieselkäyttöistä kanuunaa ja pidän siellä +20 astetta. Täytyy vetää sähköt ennen kuin voin laittaa lattialämmityksen päälle, ja ajattelin tehdä tämän kesällä/keväällä.
Olen myös teipannut venttiilit kiinni ja laittanut sisälle Woods-kosteudenpoistimen, joka on ollut päällä kohta viikon.

Mitä minun pitäisi tehdä tälle? Pelkään, että taakse tulee hometta.
Miksi näin on käynyt?
Se ei ole ylempänä seinällä, vaan ainoastaan lähempänä alustaa ja sitä yläpuolella olevaa väliä.

• Kuva autotallista, jossa näkyy seinärakenne. Eristys, muovikalvo ja alumiinifolio kiinnitetty, sekä yksityiskohtia autotallin ovesta ja seinästä.
Portti näyttää olevan syvällä seinässä. Sinun täytyy varmaan asentaa se kosteussulun ulkopuolelle, jotta asennuskerroksen lämpötila ei laske liian alhaiseksi. Oven vieressä olevalle pienelle palalle voit jättää eristämättä asennuskerroksen. Dieselkanonisi tuottaa periaatteessa yhtä paljon kosteutta kuin se kuluttaa dieseliä.

D Daniel 109 sanoi:
Portti näyttää olevan asennettu syvälle seinään. Sinun on luultavasti pidettävä se kosteussulun ulkopuolella, jotta asennuskerroksen lämpötila ei laskisi liian alhaiseksi. Oven vieressä olevassa pienessä kohdassa voit jättää eristämättä asennuskerroksen. Dieselkanavasi tuottaa periaatteessa yhtä paljon kosteutta kuin se kuluttaa dieseliä.
Hmm, tarkoitatko, että portti olisi pitänyt asentaa kauemmas? Eli asennuskerros porttia vasten?

Olin hetken siellä nyt, voiko se olla "liian" tiivis? En voi edes sytyttää sytyttimen. Siellä on liian vähän happea. Aivan mahdotonta sytyttää.

Tuntui siltä, että vain kulman lähellä on märkää, työnsin käsivartta pidemmälle ja siellä on kuivaa. Siis lähellä kulmaa. Otin samalla kuvan toisesta kulmasta, joka ei ole tukittu. Kondensaatio, olen teipannut niittien päälle muoviin.

• Kulman sisäosat muovikerroksella ja vihreällä teipillä, jotka estävät kondenssin muodostumisen. Valkoinen ja puinen rakenne taustalla.
Silloin sinulla on todennäköisesti erittäin korkea ilmankosteus autotallissa. Tarkoitin, että ovi on liian syvällä. Mutta jos saat myös kondenssia eristämättömään muoviin, mikään sellainen ei auta.

D Daniel 109 sanoi:
Silloin sinulla on todennäköisesti erittäin korkea ilmankosteus autotallissa. Tarkoitan, että ovi on liian syvällä. Mutta jos saat myös kondenssia eristämättömälle muoville, mikään sellainen ei auta.
Allright! Mitä minun pitäisi tehdä tälle asialle?
Sammuta dieselkanuuna? Aseta elementti ja pidä venttiilit täysin tiiviinä ja käytä kuivainta?

Vai pitäisikö minun avata venttiilit?

Aseta elementit, avaa venttiilit mutta älä kytke tuuletinta päälle olin kokeillut. Ja käynnistä kuivain.

useless useless sanoi:
Laita elementti paikoilleen, avaa venttiilit mutta älä käynnistä tuuletinta, kokeilisin tätä. Ja käytä kuivainta.
Olen nyt avannut venttiilit 50/50, ja laittanut elementin sekä "rakennuspuhaltimen" 2kw, joka puhaltaa seinään.

Nyt siellä voi sytyttää sytyttimen, joten hieman happea on päässyt sisään.

Miten tätä uskaltaa lukita seiniä, kun tilanne on tällainen..... Johtuuko tämä ilmankosteudesta? Lasit ovat myös 5 cm kondenssissa.

Tuuluta oven kautta muutaman kerran.

Onko sinulla kylmäsilta nurkassa? Venttiilin pitäisi pitää ulkolämpötila. Saat kondenssia kylmille pinnoille.

Mitä tulee oviin, niin nosto-ovet asennetaan aina sisäpuolelle, joten se on täysin oikein.

M
Viime päivinä lämpötilan vaihtelut vuorokauden aikana ovat olleet todella suuria, ainakin meillä.

Ehkäpä eristys on jäähtynyt yöllä ja sitten ilma on melko nopeasti noussut ja alkanut tiivistyä eristyksessä. Mutta tuntuu melkein todennäköisemmältä, että se ei ole ollut täysin tiivis? Ja että autotallista peräisin oleva lämmin ilma on tiivistynyt.

Ongelma on varmaan se, että diesel-lämmitin tuottaa melko paljon vesihöyryä, joka ei tuuletu ulos.

• Tykkään
Daniel 109
  • Laddar…
M
useless useless sanoi:
Ongelma on luultavasti, että diesel-lämmitin tuottaa melko paljon vesihöyryä, joka ei tuuletu ulos.
Kyllä, se tekee sen todennäköisesti, mutta miksi kosteus päätyy eristeeseen, jos höyrynsulku on täysin tiivis?

Koska eristys on sisäpuolella.

M
Kuvissa näemme kai kaksi sisänurkkaa, otettu sisältä? Eli se on ulkopuolella

Mutta kosteus on sisäpuolella. Märkä eristys on ovien vieressä kosteusesteen sisäpuolella.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.